Anul 2011 a fost foarte greu pentru asigurători, iar 2012 va fi, din păcate, şi mai greu. Astfel caracteriza situaţia pieţei asigurărilor unul dintre cei mai vechi oameni din sistemul asigurărilor la o întâlnire informală cu jurnaliştii. Şi totuşi există şi veşti bune. Anul care abia începe va aduce un cadou aşteptat de multă vreme de mai multe companii din România. Este vorba despre începutul reformei sănătăţii care, din 2013, va genera o infuzie de aproape 3 miliarde de euro pe an în piaţa asigurărilor, adică exact suma colectată anual la bugetul asigurărilor de sănătate care va trece în administrare privată.
Tot în 2012 există şanse reale ca poliţele auto, până acum vedetele incontestabile ale pieţei, să piardă majoritatea absolută în portofoliile asigurătorilor. Tendinţa este sesizabilă încă din rezultatele obţinute de companii după primele nouă luni ale anului trecut, când vânzările de asigurări RCA au scăzut cu aproape 19% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce primele brute subscrise pe segmentul Casco au scăzut cu aproape 20%. Pe ansamblu, segmentul auto mai reprezintă doar puţin peste 60% din întreaga piaţă faţă de aproape 80% la cât ajunsese în anii de vârf  2008 şi 2009. Ce pun asigurătorii în loc? Segmentul life nu a încetat să crească de la debutul crizei. A făcut-o şi după  primele nouă luni ale anului trecut şi a ajuns la o pondere totală în piaţă de peste 21%, nivel maxim absolut. Datele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor relevă şi o altă surpriză. Nivelul primelor brute subscrise pe asigurări de locuinţe crescuseră cu nu mai puţin de 90% după finele trimestrului III al anului trecut, stimulate de apariţia legii asigurării obligatorii a locuinţei. Deşi actul normativ ar fi trebuit să determine populaţia să îşi cumpere poliţe obligatorii emise de ­Poolul de Asigurare Împotriva Dezastrelor (PAID), o scăpare din lege a oferit companiilor o oportunitate nesperată. Legea spune că fiecare locuinţă trebuie să aibă o asigurare, indiferent dacă este obligatorie sau este facultativă. Şi astfel, în timp ce vânzările PAID continuă să scadă, cele ale companiilor cresc agresiv. Una peste alta, după „tratamentul“ cu criza, companiile par să scape de dependenţa de segmentul auto. Nu şi de nevoia de vitamine de la stat. Fără „obligativităţi“, puţin sunt cei care s-ar putea descurca.
Se  curăţă piaţa?
Una dintre noutăţile anului 2011  vine dinspre Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. Odată cu schimbarea conducerii, supraveghetorul pieţei a venit cu o serie de reglementări menite să întărească stabilitatea companiilor.  Şi procesul va continua. Principalele modificări transpun practic regulile europene în norme locale. Companiile care întârzie cu plata reparaţiilor pe segmentul auto vor fi penalizate cu 0,3% din valoarea daunei pe fiecare zi de întârziere. De asemenea, nivelul rezervelor, dar şi al reasigurărilor va trebui să crească. Rezultatul va fi o creştere a preţurilor pentru RCA, fapt de altfel normal dacă luăm în considerare cifrele primelor nouă luni. În timp ce valoarea medie a daunei a crescut cu 8% faţă de 2010, iar valoarea rezervelor cu 33%, prima medie încasată scăzuse după primele nouă luni cu 24%. La polul opus al scalei profitabilităţii se află asigurările de locuinţă, motiv pentru care companiile se luptă aprig pentru acest segment, iar ponderea locuinţelor asigurate în totalul din România a ajuns deja la peste 50%. În perioada ianuarie-septembrie 2011, companiile de asigurări au plătit despăgubiri de aproximativ 46 milioane de euro ca urmare a daunelor provenite din poliţe de locuinţe. Totodată, încasările pe acelaşi segment au fost de peste 240 milioane de euro. Dacă mai punem la socoteală şi liberalizarea sistemului medical, putem trage concluzia că, în 2012, clasamentul companiilor ar putea arăta total diferit.
6 mld. de lei a fost valoarea primelor brute pe asigurări generale şi asigurări de viaţă în primele nouă luni din 2011, în scădere cu 3,8% faţă de 2010
„Această tendinţă de echilibrare a portofoliilor de Casco şi RCA cu alte linii de asigurări este mai mult decât bine-venită.”
Constantin  Buzoianu, preşedinte, CSA

Top 5 Asigurători

  • Astra Asigurări rămâne lider cu 870 mil. lei prime brute, în primele nouă luni din 2011, faţă de 748 milioane lei în tot anul 2010;
  • Generali urcă pe locul doi cu 694 mil. lei prime brute faţă de 524 mil. lei în 2010, împreună cu Ardaf cu care a fuzionat;
  • Omniasig rămâne pe 3 cu prime de 618 milioane lei, în scădere de la 723,4 mil. lei în 2010;
  • Allianz-Ţiriac pică pe locul 4 cu 606 mil. lei faţă de 791 mil. lei;
  • Groupama cu 550 mil. lei faţă de 612 mil. lei, în 2010, este pe locul cinci.

Top 5 Asigurări de viaţă

  • ING cu prime brute de 228 mil. lei în primele nouă luni, faţă de 172 mil. lei în septembrie 2010;
  • BCR Asigurări de Viaţă cu prime brute de 128 mil. lei în primele nouă luni faţă de 97,1 mil. lei în 2010;
  • Allianz-Ţiriac cu prime brute de 29,8 mil. lei faţă de 23,7 mil. lei în 2010;
  • Aviva cu 29 de mil. lei în prime brute subscrise faţă de 46 mil. de lei în 2010;
  • Ergo Asigurări cu cea mai mare creştere, adică de la 6,8 mil. lei în septembrie 2010 la 15,4 mil. lei în septembrie 2011.