Băncile încearcă să atragă clienţi pentru cardurile de credit oferindu-le gratuit asigurări de călătorie sau poliţe care îi pot despăgubi dacă le este furat cardul.

Poliţele de asigurare sunt utilizate de ins­ti­tu­ţiile de credit şi de diferite lanţuri de retail pentru a-şi face produsele mai atractive în ochii clienţilor. Astfel, băncile le oferă posesorilor de carduri asigurările medicale de călătorie gratuite. Aceste poliţe sunt ataşate, de regulă, cardurilor de credit şi mai rar celor de debit. Riscurile acoperite şi sumele asigurate diferă atât de la o bancă la alta, cât şi în funcţie de cardul emis, în cadrul ofertei aceleiaşi bănci. Asigurările ataşate cardurilor de credit acoperă mai multe riscuri, iar sumele asigurate sunt mai mari. De exemplu, poliţele gratuite oferite de BRD clienţilor care cumpără unele tipuri de carduri de debit au limita maximă pentru cheltuieli medicale de urgenţă stabilită la 20.000 de euro. În cazul cardurilor de credit însă, asigurările gratuite oferite la aceeaşi bancă au o limită pentru cheltuielile medicale  de cinci ori mai mare – 100.000 de euro. Mai extinsă este şi paleta riscurilor acoperite, asiguratul primind despăgubiri şi în cazul în care îi întârzie avionul cu care trebuia să se deplaseze câteva ore. Potrivit reprezentanţilor companiilor de asigurări, condiţiile de asigurare le sunt prezentate clienţilor în momentul în care solicită emiterea cardului. În realitate, acest lucru nu se întâmplă întotdeauna. Informaţiile detaliate nu pot fi găsite nici pe site-urile băncilor, nici pe site-urile companiilor de asigurare. Există şi câteva bănci – Raiffeisen, Citibank, BRD, Banca Transilvania, care afişează pe site condiţiile de asigurare integral sau măcar în rezumat.

154-28869-28asigurari2.jpgPe de altă parte, asigurările ataşate cardurilor îi avantajează pe cei care au puţin timp la dispoziţie sau sunt comozi: poliţa se „activează“ în momentul în care îşi face rezervarea la un hotel din afara ţării, când plăteşte avionul sau când face o tranzacţie cu cardul pe teritoriul altui stat.

La shopping cu cardul şi poliţa în buzunar

Alte asigurări gratuite ataşate cardurilor sau care sunt vândute de bănci clienţilor care au carduri vizează protecţia bunurilor. UniCredit Țiriac a lansat împreună cu Metro Cash & Carry un card co-branded pentru persoanele juridice, de care este lipită şi o asigurare. Aceasta acoperă riscurile de furt sau deteriorare a bunurilor cumpărate de la hipermarket, pentru o perioadă de 15 zile.

154-28868-28asigurari1.jpgAsigurarea se „activează“ în cazul cumpărăturilor de peste 150 de lei plătite cu cardul. „Suma asigurată minimă este de 1.750 de lei pe eveniment şi pe an, în cadrul ofertei standard a băncii, dar clienţii care doresc să aibă o sumă asigurată mai mare o pot suplimenta. Pentru majorarea sumei la 3.500 de lei, prima de asigurare este de 14,41 lei pe an“, afirmă Ovidiu Gălăţanu, directorul responsabil cu activitatea de bancassurance de la Astra Asigurări – compania care subscrie aceste poliţe. Înţelegerea dintre UniCredit şi Astra a fost intermediată de brokerul de asigurare Marsh.

Posesorii de carduri pot achi­zi­ţiona şi poliţe care să le acopere unele pagube înregistrate în cazul furtului instrumentului de plată.

De exemplu, clienţii BRD – Groupe Société Générale pot cumpăra o poliţă care acoperă costul refacerii documentelor (30 de dolari sau euro, în funcţie de moneda contului ataşat cardului), sumele sustrase fraudulos de pe card, în limita a 500 de dolari sau euro, respectiv o sumă pentru refacerea cheilor de la casă şi maşină după furt.

154-28870-28asigurari3.jpgCompaniile de asigurări încearcă să-şi vândă produsele şi prin inter­mediul lanţurilor de magazine. Cei care achiziţionează un telefon mobil din magazinele Say pot cumpăra şi o asigurare care îi despăgubeşte dacă le este furat telefonul. O astfel de poliţă costă 84 de lei pe an, indiferent care este preţul telefonului. „Poliţa de asigurare a telefoanelor este mai puţin cunoscută şi, în consecinţă, mai puţin cerută de clienţi în comparaţie cu alte tipuri de asigurări“, afirmă Mihnea Tobescu, directorul general al AIG România – compania care încheie asigurările menţionate.

2,7 mil. de carduri de credit erau emise de băncile de pe piaţă autohtonă la sfârşitul anului trecut, potrivit datelor raportate la Banca Naţională a României

154-28867-28asigurari15.jpg