Principalii jucatori de pe piata globala a asigurarilor de viata si non-viata se gandesc din nou la dezvoltare. Intrebarea care se aude din ce in ce mai des in sedintele consiliului director este legata de strategie: “Ce vom alege? Cresterea organica sau dezvoltarea prin achizitii?”. Potrivit celui mai recent studiu realizat de KPMG International, fuziunile si achizitiile vor juca un rol deosebit de important, chiar daca expansiunea prin dezvoltare organica sau joint
Principalii jucatori de pe piata globala a asigurarilor de viata si non-viata se gandesc din nou la dezvoltare. Intrebarea care se aude din ce in ce mai des in sedintele consiliului director este legata de strategie: “Ce vom alege? Cresterea organica sau dezvoltarea prin achizitii?”.
Potrivit celui mai recent studiu realizat de KPMG International, fuziunile si achizitiile vor juca un rol deosebit de important, chiar daca expansiunea prin dezvoltare organica sau joint-venture raman in continuare elemente de baza ale strategiei firmelor de asigurari.
Datele adunate de Economist Intelligence Unit de la 200 de firme intervievate evidentiaza un optimism general legat de previziunile de crestere si consolidare a industriei de profil la nivel global, precum si un interes crescut al marilor companii pentru achizitionarea de noi firme, la un pret corect. Astfel, 81% din organizatiile mari, cu venituri de 500 de milioane de dolari, au raspuns ca sunt interesate de achizitii daca apare aceasta oportunitate. tinand cont de faptul ca 35% din acestea au declarat ca, in ultimii trei ani, au cumparat un alt business, am putea spune ca raspunsul de mai sus era oarecum previzibil. Pana acum, la baza strategiilor de achizitie au stat dorinta de crestere a profitului si de consolidare a pozitiei de lider.
Se pare insa ca, de acum inainte, tranzactiile din industria de asigurari vor fi determinate de competitia din ce in ce mai acerba din domeniu, determinata, pe de o parte, de amenintarea firmelor nou intrate pe piata si, pe de alta parte, de cerintele din ce in ce mai sofisticate ale consumatorilor. Din aceasta cauza, pentru achizitii, multe companii vor pune la bataie, in perioada imediat urmatoare, sume importante. Dintre cei intervievati, 40% au spus ca estimeaza ca vor aloca in acest scop in jur de 500 de milioane de dolari in urmatorii trei ani, iar aproape 6% au declarat ca vor cheltui peste trei miliarde de dolari pentru a achizitiona o noua afacere. Cei mai multi dintre acestia din urma sunt din Europa, piata pe care activeaza cinci dintre cele mai importante sase firme de asigurari din lume. si, in ultimii ani, europenii s-au aflat in topul tranzactiilor, 36% cumparand cel putin un business nou, fata de 26% din America de Nord si 20% din zona Asia-Pacific. De altfel, aproape jumatate dintre companiile de asigurari din Asia-Pacific care au participat la sondaj au recunoscut ca strategia lor de dezvoltare nu include nici in viitorul apropiat planuri de achizitie.
“Sunt mai multe motive pentru care industria de asigurari trebuie sa se astepte la o consolidare. Printre cele mai importante se numara eficientizarea capitalului si oportunitatile de dezvoltare. Cu toate acestea, asa cum a demonstrat-o si acest studiu, firmele din domeniu trebuie sa fie pregatite pentru a depasi o serie de obstacole, inclusiv reglementarile din tarile lor, dar si din strainatate”, comenteaza Victor Kevehazi, senior partner al KPMG in Romania. Aproape o treime dintre companii considera ca barierele legislative nationale si internationale le-au impiedicat sa realizeze o achizitie. Dar au fost mentionate si alte obstacole, precum absenta unor “tinte” atractive (54%), pretul mare de vanzare (52%) si lipsa resurselor financiare (33%).
Referitor la piata care ofera cele mai mari oportunitati de dezvoltare, 58% din participanti au mentionat zona Asia-Pacific ca avand cel mai mare potential de crestere, accentul cazand pe India si China, iar unul din cinci respondenti a nominalizat Rusia. Ce se va intampla insa cu industria locala de profil? serban Toader, partener la KPMG Romania, este de parere ca reglementarile din sectorul autohton al asigurarilor, precum si apropiata integrare in Uniunea Europeana vor da “dureri de cap” multor companii locale. “Este, de asemenea, probabil ca firmele mai mici vor fuziona ca rezultat al noilor cerinte prudentiale, constituindu-se in institutii mai puternice care ar putea oferi conditii mai bune clientilor prin economii de scara”, conchide el. Potrivit studiului bianual KPMG/Dealogic, in 2005, pe piata autohtona a asigurarilor s-au incheiat cinci tranzactii, valoarea totala fiind de 87 de milioane de dolari.
Tranzactiile domestice au dominat In 2005
Potrivit analizei realizate de KPMG pe baza datelor furnizate de Thomson Financial Data, cele mai multe tranzactii din America de Nord (95%) au fost domestice (cumparatorul si vanzatorul au provenit din aceeasi tara). Acest model este aplicabil insa la nivel global, deoarece si in Europa, Africa si zona Asia-Pacific s-a intamplat acelasi fenomen. In 2005, s-a finalizat un numar mic de tranzactii intre regiuni (7%), cele mai multe dintre acestea fiind achizitii in Europa.
Europa: achizitii unde cumparatorul si vanzatorul erau din aceeasi regiune (34%); achizitii domestice (72%).
America de Nord: tranzactii in aceeasi regiune (43%); achizitii domestice (95%).
Asia-Pacific: tranzactii in aceeasi regiune (13%); achizitii domestice (92%).
Intrarile de capital propriu privat au facilitat procesul si au dat tranzactiilor impulsul de care aveau nevoie.
Victor Kevehazi,
senior partner al KPMG in Romania