Masa nu a fost la fel de bogata pentru toti asiguratorii de viata in primele cinci luni ale acestui an. Diferentele dintre performantele primelor patru companii si restul competitorilor reflecta inca o data faptul ca nimic nu s-a schimbat in ce priveste polarizarea existenta in acest sector al asigurarilor. Dimpotriva, daca la sfarsitul anului trecut, ponderea acestor companii in primele zece din top era de circa 94%, procentaj s-a marit dupa urmatoarele cinci luni. Cateva nuante sunt totusi de semnalat. Cu un volum de prime brute incasate in perioada ianuarie mai 2000 de 212,2 miliarde lei, mai mult decat dublu fata de intreg anul trecut, Asirom pare a fi principala performera a acestei perioade. Daca luam insa in calcul faptul ca metodologia de raportare a Asirom a fost diferita fata de cea de anul trecut, dar identica cu cea utilizata de Nederlanden, lucrurile se limpezesc. Ambele companii au cam aceleasi cifre de piata (cu un mic avantaj totusi pentru Nederlanden), ceea ce face lupta pentru fotoliul de lider si mai interesanta.
Cum in afara disputelor pentru intaietate nu s-a schimbat nimic in ierarhia generala, locul al treilea este ocupat in continuare de Sara Merkur. La cinci ani de la infiintare, subsidiara din Romania a companiei austriece Merkur Vericherung AG este la ora bilantului. „Avem un total de peste 44.000 de polite incheiate in numai doi ani”, spune Sorina Niculescu, deputy general manager la Sara Merkur. In opinia Domniei sale, ascensiunea rapida a companiei s-a datorat in principal strategiei proprii de vanzari (sistemului multilevel marketing), dar si celor peste 6.000 de colaboratori activi ai companiei. Cu un procentaj de piata de 15% la sfarsitul anului trecut, Sara Merkur poate fi considerata una dintre companiile de asigurari de viata cu cea mai dinamica evolutie de la infiintare si pana in prezent. Cum va arata topul primelor zece companii la sfarsitul acestui an este greu de presupus in acest moment.
Se pregateste lansarea de noi produse
Pentru primii clasati, pana la intrarea companiei Comercial Union (CGU) pe piata, pericolul cel mai mare vine, fara indoiala, din partea AIG Life. Fondata in decembrie 1998 ca subsidiara a AIG Inc, cel mai important grup din domeniul asigurarilor din lume, compania a ajuns sa aiba in doar zece luni de la inceperea vanzarilor un portofoliu de peste 12.000 de clienti. Atuurile AIG Life sunt atat siguranta investitionala (rating AAA dupa Standard & Poors), cat si facilitatile oferite clientilor, una dintre cele mai importante fiind posibilitatea transferarii politelor oriunde in lume, cu plata primelor in moneda tarii respective.
Pe langa preocuparile pentru marirea incasarilor, companiile de asigurari de viata se pregatesc pentru lansarea unor noi produse, cel mai probabil la inceputul toamnei. Mai grabita ca de obicei, Nederlanden incearca sa-si diversifice portofoliul prin lansarea unui produs de asigurare de grup.
Profitand de oportunitatea oferita de noua lege a asigurarilor, aceea prin care primele de asigurare sunt deductibile fiscal, liderul pietei a lansat la inceputul lunii iulie un produs in premiera pe piata romaneasca, denumit „Employee Benefits” (beneficii pentru angajati). Despre ce este vorba ? „Este un pachet de servicii prin care companiile pot sa-si protejeze angajatii nu doar prin asigurari de accident, asa cum este oferta in acest moment pe piata”, declara Violeta Ciure,l general manager Nederlanden Asigurari de viata. Concret vorbind, contractantul asigurarii este angajatorul. In polita sunt incluse persoane angajate ale acestuia in functie de anumite criterii stabilite de asigurator, cum ar fi: numarul de ore lucrate, specificul activitatii, varsta, angajati cu norma intreaga sau colaboratori etc.
Pe langa asigurarea propriu-zisa (componenta protectiva), produsul ofera si alte tipuri de servicii. Unul dintre acestea se refera la un sistem de bonusuri platite de angajator pentru angajatii-cheie ai companiei. Un altul are in vedere crearea unui fond utilizat de angajator pentru pensiile viitoare ale angajatilor. „Incercam prin acest produs sa umplem un gol intre oferta de protectie a angajatorului si nevoile reale ale angajatilor”, opineaza Violeta Ciurel.
Generali Asigurari intra pe piata
Pe langa cele patru produse cu care opereaza in acest moment pe piata (Duet, Profit, Dota si Crescendo), Sara Merkur intentioneaza lansarea, la inceputul lunii septembrie a inca sase. „Unele sunt variante ale celor existente, altele, absolut noi”, declara Sorina Niculescu, vicepresedintele companiei, pastrand totusi secretul detaliilor pana la data lansarii produselor. Incepand cu luna mai, Generali Asigurari a intrat si pe piata asigurarilor de viata, respectand, daca vreti, traditia grupului-mama, numarul unu in Europa la aceasta categorie de asigurari. „Obiectivul nostru este incheierea unui numar de 4.000 de polite pana la sfarsitul anului. Vom incepe cu doua produse, dintre care unul va fi cu acumulare de capital cu plata in valuta si cu plasamente in afara tarii”, declara Emil Boldus, presedintele companiei. Generali a obtinut aprobarea BNR inca din luna decembrie a anului trecut. „Problema noastra este acum implementarea unui soft adecvat pentru aceasta categorie de asigurari si scolarizarea instructorilor care vor selecta consultantii in asigurari de viata”, opineaza presedintele Generali.
Pe de alta parte, desi preocuparea pentru lansarea unor produse noi, cu acumulare de capital, este aproape unanima, strategiile de abordare a pietei difera de la o companie la alta. „In opinia mea, nu este momentul acum pentru produse de tip unit-linked pe piata romaneasca”, spune Theodor Alexandrescu, directorul agentiei Bucuresti AIG Life. Motivatia Domniei sale este simpla. Lipsa de credibilitate a institutiilor financiare romanesti face ca lansarea unor produse de asigurare cu o componenta investitionala avand castiguri variabile sa nu fie cea mai buna solutie.
Compania americana intentioneaza la randul ei lansarea in toamna acestui an a unor noi produse de asigurare. „Vor fi produse al caror succes pe alte piete a fost deja demonstrat”, opineaza Theodor Alexandrescu. In ceea ce priveste Asirom, compania care a lansat deja produse noi pe piata pe tot parcursul anului trecut, lucrurile sunt clare. „Cand am lansat asigurarea „Valuta forte” au fost voci care s-au indoit de succesul produsului. Dupa o perioada mai slaba, consultantii nostri au reusit sa-l impuna pe piata cu rezultate foarte bune”, opineaza Ion Bratulescu, directorul diviziei de asigurari de viata al Asirom. Pregatirea iesirii pe piata cu noi produse este deci preocuparea principala a acestei perioade pentru companiile de asigurari de viata.
Modalitatea de raportare a volumului de prime brute incasate constituie in aceasta perioada marul discordiei pe piata asigurarilor de viata. Principalii protagonisti sunt, nu intamplator, Asirom si Nederlanden.
Este vorba despre calcule actuariale. Este vorba, in acelasi timp, despre lipsa unui plan de conturi pentru societatile de asigurari. Nu in ultimul rand este vorba despre orgoliul de a fi lider pe o piata – cea a asigurarilor de viata – care devine un sector din ce in ce mai ravnit de companii mari din lume. Cand, in urma cu trei ani, Nederlanden demara activitatea in Romania, suprematia incontestabila a liderului pietei de atunci, Asirom, parea greu de zdruncinat. Fara o concurenta serioasa (atat numeric, cat si valoric) si beneficiind de un portofoliu important de clienti, multi dintre ei mosteniti de pe vremea fostului Adas, Asirom detinea mai mult de jumatate din cotele de piata. Lucrurile au evoluat insa rapid. La sfarsitul lui 1998, Nederlanden raporta catre OSAAR un volum de prime brute incasate pe parcursul intregului an de 43,9 miliarde, ceea ce situa compania pe locul al doilea in topul societatilor care practicau asigurari de viata.
An de an Asirom a pierdut cote de piata
O performanta, fara indoiala remarcabila, dupa doar un an de la infiintare. Cu o cota de piata de 22%, Nederlanden devenise astfel aproape peste noapte un competitor care incepea sa dea dureri de cap conducerii Asirom. Evident ca in mod public acest lucru nu era recunoscut. „Piata se diverisifica, au aparut noi competitori si e normal sa mai pierdem din procentele detinute. Daca comparam insa volumul de prime incasate in 1998 cu cel din 1997 si rezervele constituite, nu avem motive de ingrijorare”, explica la acea vreme directorul Asirom, Ion Bratulescu. Un an mai tarziu, in 1999, cotele de piata ale celor doua companii aveau sa se inverseze. Cu circa 238 miliarde lei prime brute incasate, Nederlanden se instala autoritar pe pozitia de lider al pietei, cu o cota de 45,87%, detronand astfel intr-o maniera autoritara Asirom (27,4%). Ascensiunea fulminanta a companiei concurente a pus pe jar conducerea Asirom. Actuarii Asirom au trecut la calcule. „Ceva nu ni s-a parut a fi in regula. Aveam suficienta experienta pe piata sa ne dam seama ca e aproape imposibil sa cresti atat de repede intr-un timp atat de scurt, mai ales intr-un domeniu cum este cel al asigurarilor de viata”, spune Ion Bratulescu. Cautand explicatii, conducerea Asirom le-a gasit acolo unde se astepta mai putin, inseninand brusc privirile ingrijorate ale actionarilor. r
Raportarile primelor complica situatiar
Comparand cifrele de piata, membrii staff-ului de asigurari de viata au ajuns la concluzia ca performantele cu care se mandreste Nederlanden se bazeaza de fapt pe un alt mod de raportare a volumului de prime brute incasate (decat cel utilizat de specialistii Asirom). Concret vorbind, la aniversarea unei polite (termen ce defineste implinirea unui an de la incheierea acesteia), veniturile rezultate din rezerva matematica sunt inregistrate de Asirom in rezerva de prime si investite ulterior in diverse instrumente. Spre deosebire de aceasta procedura, precizeaza actuarii Asirom, Nederlanden inregistreaza, mai intai aceste venituri sub forma unor noi prime de asigurare, urmand abia dupa aceea traseul obisnuit, cel al investitiilor conform strategiei companiei. „Diferentele nu sunt esentiale pentru asigurat, dar ele pot oferi o imagine deformata asupra performantelor unei companii. Daca modul de raportare nu este acelasi, indicatorul volum de prime brute incasate nu mai are nici o relevanta”, crede Ion Bratulescu. O observatie cat se poate de corecta. Efectuand raportarile conform „metodei Nederlanden”, directorul Asirom crede ca in 1999 compania sa nu a pierdut suprematia pe piata asigurarilor de viata, volumul de prime brute incasate fiind de peste 250 miliarde, in timp ce pe primele cinci luni ale acestui an, desi exista un plus pentru Nederlanden, diferenta este nesemnificativa. „Noi consideram ca Nederlanden este un competitor foarte serios, o companie pentru care avem tot respectul. Aceasta modalitate diferita de raportare dezavantajeaza insa Asirom, prin faptul ca induce prin intermediul cifrelor un decalaj de performanta inexistent in realitate”, spune Ion Bratulescu. De partea cealalta, Violeta Ciurel, general manager la Nederlanden, este transanta. „Nu vad care este problema. Noi raportam asa cum este corect sa o facem si nu ne intereseaza ce fac altii”. r
Operatorii din piata opineaza ca rezolvarea situatiei nu poate fi facuta in absenta unui plan de conturi pentru societatile de asigurari, asteptand in acest sens reglementari noi pe care Normele de aplicare ale Legii nr. 32/2000 le-ar putea aduce. Cum Normele vor fi emise de catre Comisia de supraveghere a Asigurarilor iar aceasta nu a fost inca numita, se pare ca asiguratorii vor mai avea de asteptat. Pe plan european, practica folosita de companiile de asigurari pare sa dea dreptate Nederlanden. Normele Uniunii Europene lasa insa la latitudinea Ministerului Finantelor sau a Comisiei de supraveghere a asigurarilor din fiecare tara, stabilirea modalitatilor de raportare a volumului de prime brute. Pana atunci, o parte din companiile mari (Nederlanden, AIG Life) si-au intocmit propriul plan de conturi, incercand sa raspunda in avans reglementarilor ulterioare.t