Ceea ce ieri parea doar o simpla divergenta de opinii, astazi imbraca deja forma unui adevarat scandal. Nemultumiti de modul cum inteleg membrii Consiliului CSA sa aplice legea in cazul reducerilor ilegale de prima acordate pe piata de Asirom, membrii UNSAR au hotarat sa se adreseze printr-un memoriu instantei superioare organismului de supraveghere, respectiv comisia de buget finante a parlamentului. Mai mult decat atat, o parte a companiilor si-a declarat intentia de a acorda reduceri la fel de mari ca liderul pietei, incurajate fiind de lipsa de reactie a oficialilor CSA in cazul Asirom. In replica, liderul pietei a trimis conducerii UNSAR o scrisoare prin care anunta renuntarea la calitatea de membru al Uniunii.
„Scrisoarea nu este altceva decat oficializarea unei autoexcluderi „de facto”, declara Cristian Constantinescu, presedintele UNSAR. Asirom n-a participat pana acum la nici o actiune a Uniunii, astfel ca renuntarea la calitatea de membru nu ne surprinde”
Lucrurile nu se opresc aici. Surse din piata asigurarilor afirma ca la data cand Comisia a anuntat formatul si culorile tichetelor de asigurare RCA valabile pentru 2002, Asirom avea tichetele deja tiparite. Contactat pentru explicatii, directorul general al Eurografica, tipografia unde a comandat Asirom tichetele, a declarat sec: „Nu va pot nici confirma si nici infirma acest lucru, intrucat am semnat un contract de confidentialitate a informatiilor cu Asirom si este unul dintre clientii nostri de baza”
Nu in ultimul rand, trebuie precizat ca in cazul a patru companii, CSA a trimis codul culorilor tichetelor gresit, acestea fiind nevoite sa retraga comenzile deja facute sau sa-si asume responsabilitatea de a le lansa pe piata asa cum sunt.
Conform legii, pentru nerespectarea Normei nr. 8/2001, Comisia de supraveghere ar putea merge pana acolo incat sa retraga Asirom dreptul de a practica asigurari de raspundere civila auto. Presedintele CSA, Nicolae Crisan, nici nu se gandeste insa la acest lucru, declarand ca asteapta sa vada daca compania de asigurari va avea probleme cu constituirea fondului de despagubire.
Nicolae Crisan se indeparteaza insa de fondul problemei. Asirom a incalcat prevederile art. 2 pct. 2 din Norma nr. 8 privind reducerile de prima permise de lege si nu pe cele referitoare la fondul de despagubire sau rezervele tehnice. Esenta problemei este, asadar, faptul ca, in cazul liderului pietei, CSA refuza sa aplice niste reglementari pe care tot membrii Comisiei le-au emis. Desi presedintele CSA a declarat ca a solicitat Asiromului refacerea anunturilor publicitare pana luni 11 decembrie, compania nu se conformase ordinului primit, avand deja de doua saptamani un atu in plus fata de celelalte companii de pe piata.
Pagubitii nu vor mai avea dreptul sa aleaga
Pe de alta parte, unele prevederi ale Normei nr. 8 sunt contestate de catre operatorii din piata, fiind considerate chiar in defavoarea asiguratilor. Comisia a stabilit, de pilda, un termen de plata a despagubirilor de maximum 20 de zile de la incheierea dosarului de dauna, fara sa prevada insa si ce sanctiuni se vor aplica companiilor care nu respecta termenul. Asiguratii vor ramane, asadar, ca si pana acum, la mana companiilor rau-platnice. Totodata, conform articolului 26 pct. 8 din Norma nr. 8, asiguratorii sunt obligati sa incheie conventii cu cel putin trei unitati service auto specializate. In situatia in care pagubitul doreste sa-si repare masina in alt loc decat unitatile agreate, va trebui sa scoata bani din buzunar pentru a plati diferenta de tarif, daca acesta este mai mare. „Asiguratorul va deconta cheltuielile efectuate de pagubit pana la nivelul tarifelor alocate de unitatile de specialitate agreate de asigurator”, se precizeaza in Norma nr. 8.
Cum este protejat atunci asiguratul? „Este o masura fara nici o logica. Se creeaza pericolul ca anumite service-uri de slaba calitate sa fie agreate de un anumit asigurator datorita faptului ca au tarifele cele mai reduse. In mod evident, in aceste cazuri si calitatea reparatiilor va fi mai slaba, ,iar asiguratii nemultumiti. Pe de alta parte, se interzice dreptul fiecarui pagubit de a opta pentru service-ul in care are incredere, eventual chiar cel care ii intretine autovehiculul de mai multi ani”, declara Gavril Muresan, director general adjunct la Allianz Tiriac Asigurari.    

Prevederi ale Normei nr. 8/2001

Art. 2 pct. 2: In cazul platii anticipate si integrale pana la data de 31 decembrie 2001 a primelor de asigurare aferente perioadei 1 ianuarie – 31 decembrie 2002, toate categoriile de asigurati beneficiaza de o reducere cu 10% a primelor de asigurare, cu exceptia asiguratilor persoane fizice pensionate, care beneficiaza de o reducere cu 20% a primelor de asigurare in baza talonului sau a deciziei de pensionare.
Art. 25 pct. 1: In situatia realizarii conventiei dintre asigurat, persoanele pagubite si asigurator, asiguratorul va efectua plata in cel mult 20 de zile calendaristice de la data finalizarii dosarului de dauna.
Art. 26 pct. 8: Asiguratorii vor incheia conventii cu cel putin trei unitati auto specializate in activitatea de depanare a autovehiculelor de productie interna si/sau de productie externa. sunt exceptate de la aceasta prevedere autovehiculele care sunt in perioada de garantie. In situatia in care pagubitul doreste ca repararea autovehicolului sa fie executata in alte unitati de specialitate, asiguratorul va deconta cheltuielile efectuate de pagubit pana la nivelul tarifelor alocate de unitatile de specialitate agreate de asigurator.

Companiile autorizate panA la 10 decembrie sa practice asigurari RCA

1. Asirom
2. Ardaf
3. AGI (fosta Asigurarea Populara Romana)
4. Ardaf
5. Astra
6. SAR Transilvania
7. Omniasig
8. Allianz Tiriac
9. Asitrans
10. Interamerican
11. Agras – Omniasig
12. Unita
13. Croma
14. Asirag
15. Atlassib