Asociația de proprietari are interzis. Proprietarii de apartamente pot face reclamație

bloc

SURSA FOTO: Dreamstime

Asociația de proprietari este vizată de o interdicție la nivel european. Acesteia îi este interzis să ceară copii ale unor documente personale, pentru a vă înscrie în cartea de imobil, potrivit regulamentului european privind protecția datelor (GDPR).

Regulamentul european privind protecția datelor (GDPR) arată că asociația de proprietari nu are voie să ceară copii ale unor documente personale, pentru a vă înscrie în cartea de imobil.

Asociația de proprietari este obligată să respecte GDPR

Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) prevede mai multe condiții în regulamentul său. Înscrierea persoanelor în cartea de imobil aceasta se face în baza actului de identitate. În cazul copiilor sub 14 ani, acest lucru se face în baza certificatului de naştere.

ANSPDCP arată că, pentru înscrierea persoanelor în cartea de imobil, nu pot fi solicitate mai multe documente. Este vorba despre:

  • fotocopii ale actelor de identitate;
  • fotocopii ale certificatelor de stare civilă sau titlurilor de proprietate.

Legea arată că acestea pot fi doar verificate vizual, pentru conformitate.

SURSA FOTO: Dreamstime

Au fost aplicate mai multe sancțiuni în urma controalelor

Aceeași autoritate a atras atenția unor asociații asupra unor încălcări ale GDPR, încă din 2019. Totodată, au fost aplicate mai multe sancțiuni în urma controalelor, pe motiv că asociațiile de proprietari nu sunt operatori de date cu caracter personal.

Una dintre problemele găsite recurent este obiceiul responsabililor din asociație de a cere locatarilor copii după diverse documente, în special după cele de identitate, în scopul completării cărții de imobil.

GDPR-ul impune tuturor celor ce prelucrează date să respecte câteva principii de bază. Este vorba despre următoarele obligații:

  • datele trebuie să fie prelucrate în mod legal, echitabil și transparent față de persoana vizată;
  • datele prelucrate trebuie să fie adecvate, relevante și limitate la ceea ce este necesar în raport cu scopurile în care sunt prelucrate.

Cele două principii trebuie avute în vedere și de asociațiile de proprietari. Aceste practici prin care li se solicită locatarilor din bloc copii după documente și diverse informații, cum ar fi, de exemplu, profesia, pot fi considerate încălcări ale legislației privind protecția datelor, potrivit autorităților. Persoanele nedreptățite pot depune reclamație.

GDPR se aplică direct în toate statele membre ale Uniunii Europene

Amintim că regulamentul GDPR (n.red. General Data Protection Regulation) a intrat în vigoare începând cu data de 25 mai 2018. Totodată, se aplică direct în toate statele membre ale Uniunii Europene.