Luptele din Ucraina au forțat milioane de oameni să-și părăsească locuințele. Situația este extrem de gravă, oamenii suferă și au nevoie de ajutor. Asociația JRS (Jesuit Refugee Service) România a demarat un proiect dedicat persoanelor vulnerabile care au fugit din calea războiului și au ajuns în București. Cu o experiență de peste două decenii în programe similare, JRS înțelege că un astfel de context cere nu doar intervenții de urgență, ci și o strategie coerentă pe termen mediu și lung.
Din păcate, efectele conflictului vor fi resimțite pe termen lung, deci măsurile de susținere pentru cei afectați au nevoie de resurse considerabile în timp. Sunt subvenționate costurile cu cazarea, îmbrăcămintea, hrana, asistența medicală și medicamente, taxe legale, transport etc. În funcție de evaluarea făcută fiecărui caz, femei singure şi femei cu copii, persoane vârstnice sau cu dizabilităţi beneficiază și de produse primite ca donație.
Ca să se adapteze mai ușor la noua viață, oamenii au nevoie de mecanisme de susținere continuă, precum și de un efort consecvent pentru păstrarea demnității umane. Astfel, o componentă importantă sunt serviciile de suport psihologic și emoţional, psihoterapie, asistenţă şi consiliere juridică, activităţi recreaţionale și educaţionale pentru copii, activități de predare a limbii române, asistenţă socială pentru accesarea beneficilor sociale, înscriere la grădiniţe, la şcoli sau la medicul de familie, orientare în carieră şi identificarea unui loc de muncă.
Cea mai mare parte din banii necesari pentru proiectul JRS România provin din donații acordate de mediul privat. Între acestea, Philip Morris România contribuie la programul JRS cu 200.000 de dolari. Nu este singura organizație non-profit care beneficiază de suportul acestei companii. În ultimele săptămâni, alți 200.000 de dolari au fost direcționați către Fundația Mereu Aproape și încă 100.000 de dolari au ajuns la Fundația Comunitară Iași. În plus, compania a donat către cele trei organizații și produse de primă necesitate. Valoarea totală a sprijinului oferit ONG-urilor ((finanțări și bunuri/produse de primă necesitate) a ajuns la aproape un milion de dolari.
Gestul face parte din măsurile de susținere a refugiaților anunțate de companie la începutul lunii martie, o intervenție totală în valoare de 10 milioane de dolari în acest scop în mai multe țări. ,,Aceasta nu va fi singura donație’’, anunța Dragoș Bucurenci, director External Affairs în cadrul Philip Morris România într-un comunicat de presă. ,,Vor urma și alte tranșe, cu siguranță mai mari. Ne interesează ca aceste fonduri să fie imediat folosite și să-i ajute pe cei care au acum atâta nevoie. Donăm în tranșe pentru a ne asigura că fondurile sunt folosite cât mai eficient’’, a explicat Bucurenci.