Asociaţia Preţuieşte Calitatea acuză
Mai exact, Asociația spune că atât Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), cât şi Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), nu au luat în calcul studiile care arată că virusul COVID-19 poate fi regăsit pe produsele de panificaţie neambalate mai multe ore de la contaminare.
Studiile au fost făcute de către Universitatea Bucureşti, Institutul Politehnic Bucureşti, precum şi de către alte organizaţii internaţionale, iar rezultatele au fost transmise către ANPC și către ANSVSA.
Nicio reacție
Reacția instituției vine după ce, recent, ANPC şi ANSVSA au comunicat în mod oficial că se dezic de spotul publicitar promovat de Asociaţia Preţuieşte Calitatea în care se menţionează faptul că virusul COVID-19 poate fi regăsit pe produsele de panificaţie neambalate mai multe ore de la contaminare. În plus, Patronatul Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase – ROMPAN consideră că în acelaşi material sunt conţinute „informaţii false, defăimătoare şi nefondate”.
Ce arată studiile
„Studiul realizat de Universitatea Bucureşti arată că virusul COVID-19 poate fi regăsit pe produsele de panificaţie neambalate mai multe ore de la contaminare. Studii similare care au arătat capacitatea de supravieţuire a virusului pe suprafeţe au fost făcut de multe alte organizaţii internaţionale.
Institutul Politehnic Bucureşti prin Facultatea de Automatică a estimat matematic şansă de contaminare prin pâinea neambalată şi a rezultat că aproximativ 500 de persoane pot să se contamineze zilnic cu acest virus prin atingerea pâinii neambalate. Aceste studii au fost remise spre ştiinţă către ANPC şi ANSVSA, dar aceste instituţii nu au luat nicio măsură de prevenţie”, au precizat, în replică, Asociaţia Preţuieşte Calitatea, într-un comunicat de presă.
Potrivit sursei citate, organizaţia a decis să transmită publicului larg rezultatele acestor studii prin intermediul unui spot publicitar şi menţionează, totodată, că „textul spotului nu a fost întocmit sau agreat de ANPC şi ANSVSA”.
Asociaţia Preţuieşte Calitatea avertizează
„Numele acestor instituţii apare în spot în contextul în care lor le revine responsabilitatea de a lua măsuri de prevenţie şi de asigurare a unor standarde de igienă şi siguranţă alimentară ţinând cont de concluziile studiilor menţionate. Vineri, 8.01.2021, s-a solicitat distribuitorilor oprirea difuzării spotul, urmând ca acesta să fie modificat corespunzător.
Informăm reprezentanţii acestor instituţii că, indiferent dacă personal cred sau nu în existenţa COVID, că indiferent dacă personal cred că riscul de îmbolnăvire este scăzut şi ca urmare nu merită atenţia, că indiferent dacă personal cred sau nu în studiile efectuate de două dintre cele mai reputate instituţii academice din România, au obligaţia să asigure standarde înalte de protecţie alimentară.
Pâinea neambalată este depozitată pe paviment, expusă la rozătoare şi la insecte, expusă prin contactul cu manipulatorii şi cumpărătorii, la COVID. Fiecare dintre noi a avut ocazia să vadă persoane care testează cu mâna produse pe care ulterior le pun la loc în vitrină. Pâinea neambalată nu poate fi spălată, dezinfectată sau în alt mod curăţată.
Ce solicită Asociația
În concluzie, solicităm ANSVSA să îşi respecte propriile regulamente care impun strict produse ambalate la raft, iar ANPC să oblige la etichetarea acestora”, avertizează Asociaţia Preţuieşte Calitatea.
Recent, Patronatul Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase – ROMPAN a anunţat că este profund îngrijorat de apariţia şi difuzarea în spaţiul public a unui clip care conţine „informatii false, defăimătoare şi nefondate” despre produsele de panificaţie neambalate şi anunţă că vor face toate demersurile legale pentru tragerea la răspundere a celor vinovaţi.
Este vorba despre clipul distribuit de Asociaţia „Preţuieşte Calitatea”, cu mesajul: „Zilnic apar aproximativ 500 de cazuri noi de COVID-19, din cauza consumului de pâine neambalată”.
Reacția ANPC şi ANSVSA
De asemenea, ANPC şi ANSVSA, ale căror nume sunt menţionate în clipul publicitar, au reacţionat şi au comunicat, în mod oficial, că se dezic de acest material şi de conţinutul acestuia, considerându-l „profund şi total neadevărat”, în condiţiile în care nu au participat şi nu au girat apariţia acestuia.
Astfel, cele două instituţii au anunţat că vor sesiza Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) cu privire la apariţia şi difuzarea acestui clip în spaţiul