Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România consideră că demersul introducerii unui Observator al Preţurilor este inutil, ineficient şi discriminatoriu.
Introducerea Observatorului de Preţuri este inutil deoarece nu se adresează adevăratei zone de manifestare a speculării crizei, care este economia subterană, ci comerţului modern, fiscalizat în întregime şi unde preţurile se ajustează natural, prin existenţa unei concurenţe reale şi pe baza raportului dintre cerere şi ofertă, consideră reprezentanţii AMRCR.
Ineficienţa Observatorului de Preţuri vine din faptul că implementarea şi actualizarea unui astfel de instrument va reprezenta o muncă fără rezultate reale, ce nu va putea ţine pasul cu ritmul schimbărilor de preţuri dictate de cerere şi ofertă, de campaniile promoţionale sau de varietatea sortimentelor, inclusiv din categoria produselor de bază.
Observatorul de Preţuri este, în opinia reprezentanţilor Asociaţiei, discriminatoriu, deoarece se doreşte a fi un experiment efectuat pentru început doar la nivelul comerţului cu bunuri de primă necesitate (alimente de bază), când pentru consumator este la fel de important să afle dacă preţurile sunt concurenţiale şi pentru utilităţile casnice, servicii bancare, telefonie sau chiar pentru serviciile publice.
De asemenea, Asociaţia afirmă că specularea crizei nu este apanajul lanţurilor de magazine, ci al reţelelor organizate ale evazioniştilor de anvergură care înfloresc şi mai mult în această perioadă şi faţă de care această nouă idee de monitorizare a preţurilor nu va avea absolut niciun efect.
Comercianţii vor putea afişa preţurile pe portalul Observatorului Preţurilor
Ministrul Economiei, Adriean Videanu, a anunţat recent că românii vor avea posibilitatea să se informeze pe internet şi la o linie telefonică gratuită asupra preţurilor comparative ale produsele de bază la circa 1.400 de comercianţi din întreaga ţară, prin intermediul Observatorului Preţurilor.
Pentru început, vor fi centralizate date despre preţurile produselor de bază, autorităţile având intenţia să includă, ulterior, şi tarifele serviciilor. Medicamentele nu vor intra în această bază de date.
Potrivit lui Videanu, obiectivele acestui proiect sunt crearea unei competiţii reale între lanţurile de magazine, între comercianţi, între producători şi importatori, informarea corectă a cetăţenilor asupra preţurilor şi evoluţiei preţurilor, precum şi identificarea practicilor neconcurenţiale.
Datele vor viza preţurile produselor în supermarketuri, hipermarketuri, pieţe agroalimentare şi retaileri, iar comercianţii vor avea libertatea de a afişa preţurile practicate pe portalul de internet al Observatorului Preţurilor.