Asociația Română a Băncilor, despre sancțiunile ANPC: Afirmațiile sunt false și dezinformează consumatorii

rate la banci afaceri economie inflatie robor

SURSĂ FOTO: Dreamstime

Asociația Română a Băncilor (ARB) a transmis că nu este de acord cu sancțiunile emise de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) pentru 11 bănci din România. Potrivit asociației, afirmațiile președintelui ANPC sunt false.

Asociația Română a Băncilor (ARB) a transmis că se alătură demersurilor băncilor de contestare a proceselor verbale de contravenție încheiate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).

ANPC amendase 11 bănci pentru modul de calcul al ratelor la credite.

ARB: Este un abuz

„Comunitatea bancară analizează toate pârghiile legale pentru corectarea acestei nedreptăți și tragerea la răspundere a celor responsabili pentru prejudiciile grave de imagine aduse sectorului bancar.

Defăimarea instituțiilor de credit prin afirmații eronate și calomnioase reprezintă un abuz și apreciem că acest tip de retorică nu poate să fie tolerat în spațiul public. În acest context, considerăm necesar ca instituțiile ierarhice superioare să intervină cu celeritate”, arată ARB.

Potrivit asociației, afirmațiile președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor „sunt false, exprimate cu rea credință și dezinformează consumatorii, comportamentul abuziv al acestuia conducând la afectarea nefondată a relațiilor și a încrederii consumatorilor în bănci.

Acest tip de comportament și informațiile eronate lansate în spațiul public, care cataloghează drept <practici comerciale înșelătoare> o metodă legală de calcul a dobânzii folosită în întreaga lume, ridică semne de întrebare cu privire la profesionalismul unor angajați ai instituției publice.”

„Atragem atenția, încă o dată, că băncile respectă prevederile legale specifice, atât în ceea ce privește informarea corectă și completă a consumatorilor, cât și în ceea ce privește modalitatea de rambursare a creditelor.

Conform legislației în vigoare, OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori și/sau OUG 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, băncile informează clienții cu privire la caracteristicile produsului, inclusiv la costurile totale încă din faza pre-contractuală, condițiile fiind similare pentru toți consumatorii din Uniunea Europeană”, a transmis Asociația Română a Băncilor.

ARB nu este de acord cu sancțiunile ANPC

Rambursarea creditelor se poate face fie prin rate egale, fie prin rate descrescătoare. De asemenea, consumatorul are dreptul să aleagă modalitatea de rambursare.

Clienții pot schimba opțiunea de plată pe parcursul derulării contractului de credit. Plata unei dobânzi mai mari la începutul perioadei de creditare reflectă un principiu economic și juridic consacrat la nivel mondial, și anume acela că dobânda se calculează la valoarea soldului creditului, acesta fiind, în mod evident, mai mare la începutul perioadei.

„Principiul vehiculat de ANPC privind plata în rate egale a principalului și a dobânzii creditului nu este viabil economic și nici posibil matematic.

Creșterea efortului financiar al clientului nu este cauzat de modul de calcul al ratei lunare de plată și nici de faptul că face o rambursare în rate lunare egale, ambele aspecte fiind în acord cu legea, ci este determinat de evoluția contextului macroeconomic local și global.

Menționăm că rata creditelor performante reprezintă 97,27% din totalul portofoliilor de credite, evoluția fiind una pozitivă. În același timp, băncile procedează cu bună credință la restructurarea creditelor clienților aflați în dificultate, în conformitate cu cadrul legislativ, în condițiile în care există o întreagă paletă de măsuri care se aplică cazurilor individuale”, mai transmite ARB.

Precizăm că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a amendat 11 bănci cu 550.000 de lei pentru „practici comerciale înșelătoare”, respectiv pentru modul de calcul al ratelor și va sesiza Consiliul Concurenței.