Autorităţile nu încep să construiască o autostradă pentru că nu au decis încă pe unde va trece aceasta, pe la Comarnic-Braşov, sau pe la Piteşti-Sibiu. Faimosul Master Plan, documentul care urmează să stabilească o rezoluţie, e păstrat la secret şi nici nu a fost definitivat.
"Comisia Europeană ne-a cerut un Master Plan încă de la începutul anilor 2000. Nu am făcut în perioada de aderare, am început un al doilea proiect, care trebuia terminat la sfârşitul lui 2013, condiţie să obţinem finanţare din fondul de coeziune", a declarat Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor, la emisiunea Capital Tv, transmisă de postul B1.
"Master Planul este un document secret, îl cunosc numai nişte iniţiaţi din Guvern, premierul Victor Ponta şi câţiva miniştri. Numai liderii PSD ştiu ce urmează să construim. Au trimis un document la Bruxelles, au primit observaţii, vor trimite variant finală fără ca vreun roman să ştie ce se va întâmpla cu infrastructura României", a mai spus Nazare.
El a menţionat că pentru demararea lucrărilor, trebuie deblocată legislaţia privind achiziţiile publice şi introdus "un mecanism corect" de monitorizare a şantierelor.
Viitoarea lege a achiziţiilor publice urmează să respecte o directivă europeană în domeniu. "Noi de anul trecut tot ne chinuim să transpunem directiva, pentru ca procedurile să fie mai eficiente", a subliniat Nazare. El a cerut audierea în Parlament a grupului interministerial condus de ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici, grup care se ocupă cu revizuirea legislaţiei.
Mihai Alexandru Crăciun, expert în infrastructură, susţine varianta Piteşti-Sibiu. Potrivit calculelor sale, aceasta ar costa maxim 1,76 miliarde de euro, iar cele mai recente date ale autorităţilor indică o cifră şi mai mică, 1,67 miliarde de euro.
"Suntem siguri că vrem Comarnic? În acea zonă, problema traficului se poate rezolva cu tuneluri pe sub staţiuni. Dacă vom construi autostrada acolo, nu numai că vom suporta costuri mai mari, dar am aduce şi industria, ceea ce ar afecta turismul ", a spus Crăciun.
O opinie similară vine de la expertul în infrastructură Cătălin Drulă. Acesta crede că opţiunea Comarnic-Braşov are un atu "din perspectivă electorală", pentru că mulţi bucureşteni au stat la coadă cu maşina pe DN1 pentru a ajunge la munte.
Drulă a denumit această variantă "un Bechtel2", arătând că ar "ar seca 300 milioane de euro anual, am plăti timp de 26 de ani, după primii 3-4 ani nu am face nimic altceva decât să plătim autostrada", în timp ce construirea autostradei pe la Piteşti-Sibiu ar însemna "1.000 de kilometric cu surse de finanţare sigure".