In fata benzinariilor Shell, de exemplu, troneaza o pancarda mare. Prin intermediul acesteia societatea Astra SA anunta ca in acel loc se pot incheia polite de raspundere civila auto (RCA, care sunt obligatorii), dar si alte asigurari cu caracter facultativ, cum sunt cele de locuinte si bunuri, asigurari de persoane sau cele de raspundere civila generala. La prima vedere, lucrurile par in regula. Un contract incheiat intre o societate de asigurari si un lant de benzinarii pentru vanzarea unor pr
In fata benzinariilor Shell, de exemplu, troneaza o pancarda mare. Prin intermediul acesteia societatea Astra SA anunta ca in acel loc se pot incheia polite de raspundere civila auto (RCA, care sunt obligatorii), dar si alte asigurari cu caracter facultativ, cum sunt cele de locuinte si bunuri, asigurari de persoane sau cele de raspundere civila generala.
La prima vedere, lucrurile par in regula. Un contract incheiat intre o societate de asigurari si un lant de benzinarii pentru vanzarea unor produse de asigurare in zone cu vad pare, cel putin teoretic, o afacere profitabila pentru ambele parti. Mai mult decat atat, vanzand polite obligatorii de raspundere civila prin functionarii Shell, Astra ofera in definitiv o facilitate in plus automobilistilor, acestia nemaifiind nevoiti sa se deplaseze la sediul societatii pentru cumpararea tichetelor RCA.
O polita
si un plin de benzina
Modelul nu este singular. Omniasig comercializeaza acest gen de polite prin benzinariile Agip si prin magazinele de prezentare Daewoo, acolo unde agentii societatii de asigurare vand polite in spatii inchiriate in interiorul acestor firme. Ca benzinariile nu au in obiectul de activitate intermedierea de asigurari este o alta problema, rezolvata, se pare, de asiguratori prin incheierea de conventii civile cu angajatii statiilor si nu cu societatea propriu-zisa.
Nedumerirea in ceea ce priveste activitatea companiei Astra este alta. Ea apare atunci cand este vorba despre competenta angajatilor Shell cu care Astra are contract de a vinde, pe langa politele obligatorii, si polite facultative de asigurare cum sunt cele de locuinte, bunuri sau persoane.
Am intrat in benzinaria Shell din cartierul Drumul Taberei, solicitand informatii despre asigurarea unei locuinte. Florin Lazar, benzinarul-sef, ne intampina zambitor si in acelasi timp incurcat. „Nu ma pricep, recunoaste acesta. Reveniti peste o saptamana, maximum doua, atunci o sa va pot da informatiile care va intereseaza. Cel mai bine este sa-mi lasati un numar de telefon.”
Astra este reprezentata de benzinari
Am solicitat sa stam de vorba cu un reprezentant al societatii de asigurare in speranta ca in locul in care se vand asigurari trebuie sa fie cineva abilitat sa ne ofere informatii concrete despre clauzele contractuale ale politei in cauza. Florin Lazar devine de-a dreptul stingherit. „Eu sunt reprezentantul Astra”, spune acesta, repetand ca nu poate oferi informatii decat despre politele RCA si ca pancarda de la intrare are menirea doar de a atrage clienti.
Doi kilometri mai departe, la o alta statie Shell, istoria se repeta. Solicitand incheierea unei polite de bunuri, reprezentantul Astra ne promite solemn ca acest lucru va fi posibil, dar nu mai devreme de o luna. Raspunsul nu are cum sa ne satisfaca. Intrebam daca exista un loc amenajat in benzinarie unde macar sa putem citi in liniste prevederile contractuale ale unei polite de bunuri pentru a sti la ce sa ne asteptam. Din pacate, si la aceasta solicitare raspunsul este negativ, Astra neavand inchiriat un spatiu la Shell pentru intermedierea de asigurari.
Cu alte cuvinte, o pancarda anunta locul unde se incheie asigurari de tot felul. In acel loc, in speta benzinariile Shell, afli ca aria de cuprindere este mai restransa, limitandu-se de fapt la asigurarile RCA. Pentru celelalte tipuri se cere un numar de telefon si esti invitat sa mai treci peste o luna.
Nimeni nu se pricepe sa-ti explice pentru ce riscuri te asiguri, nimeni nu-ti poate oferi un loc unde sa te asezi si sa consulti un contract. Contactati de revista „Capital”, reprezentantii companiei Astra se pierd in ambiguitati. „Si in Occident se practica acest lucru – incearca sa ne convinga Constantin Dinu, sef serviciu in cadrul societatii si omul care a pus in practica colaborarea cu Shell. Politele se vand peste tot, chiar si prin telefon sau Internet. In ceea ce priveste personalul de la Shell, avem in obiectiv sa ii facem un oarecare instructaj.”
Inainte de semnare, politele trebuie citite
Domnul Dinu omite insa cateva lucruri esentiale. In marea lor majoritate, in tarile cu traditie in domeniul asigurarilor, politele sunt standardizate. Aceasta inseamna ca se porneste de la un pachet de baza, comun tuturor asiguratorilor, la care fiecare societate isi adauga clauzele proprii, in functie de care difera si tarifele de prima percepute.
Pe de alta parte, in tarile de care vorbim, nimeni nu semneaza un contract de asigurare pana nu cunoaste in amanunt toate prevederile contractuale ale acestuia.
Deviza „semnez ca primarul” poate fi valabila in oricare alt domeniu, dar nu in cel al asigurarilor, unde excluderile de la polita (situatiile in care nu se acorda despagubiri) sunt de multe ori in contradictie cu riscurile asigurate. Nu in ultimul rand, contractele facultative sunt negociabile, ceea ce inseamna ca, la cererea clientului, se pot adauga sau elimina unele clauze.
O astfel de negociere se poate face in orice loc, la sediul societatii, la domiciliul clientului, prin telefon sau Internet, dar in nici un caz intr-o benzinarie, cu un personal neinitiat in domeniu si fara un spatiu adecvat purtarii acestor negocieri. „Vindem doar polite simple, pentru apartamente – spune Constantin Dinu. Clauzele suplimentare se pot discuta la sediul societatii.”
Ii reamintim reprezentantului Astra ca, in general, la asigurarea locuintelor orice societate de asigurari care se respecta face o inspectie de risc, in urma careia stabileste daca locuinta este sau nu asigurabila, deci si aici este nevoie de personal calificat.
OSAAR
se delimiteaza
Solicitand opinia directorului OSAAR, Nicolae Crisan, in legatura cu aceste probleme, aflam ca din punctul de vedere al institutiei pe care o conduce lucrurile nu pot fi schimbate, depasind competentele acesteia. „Conform legii, spune directorul OSAAR, noi nu putem impune societatilor de asigurare vanzarea politelor doar in anumite locuri, acestea fiind societati comerciale autonome. Cei care ofera doar promisiuni si servicii proaste vor fi sanctionati de piata in primul rand”.
Cum ramane insa cu credibilitatea industriei de asigurari din Romania este insa o alta problema.