Reproducem integral, mai jos, materialul semnat de Ion Cristoiu în paginile evz.ro:
"Reproșam conducerii SRI în numărul anterior că „SRI n-a schițat nici măcar o virgulă în încercarea de a convinge opinia publică de la noi că a cerut o creștere din motive obiective”. Marți dimineața, la prima oră, m-am trezit cu un e-mail de la Ovidiu Marincea, purtătorul de cuvînt al SRI. Un text însoțit de un grafic intitulat Situație privind ponderea cheltuielilor de personal, a celor cu asistența socială și a celorlalte naturi de cheltuieli în bugetul total al SRI în perioada 2015- 2019. Textul nu e unul oficial, redactat în limbajul de lemn tipic Serviciilor, ci unul gazetăresc, tocmai de aceea convingător.
Îl reproduc în întregime:
„Maestre, am citit editorialul dumneavoastră despre buget și pentru că ați scris acolo că nu am explicat creșterile de buget, o să încerc să vă explic aici. O să vă dau doar cîteva cifre: 84% din buget este destinat pensiilor și salariilor.
Cu alte cuvinte, noi funcționăm cu doar 16% din total buget. Restul sunt lefuri și pensii. Avem mulți angajați? Pentru că funcționăm după o lege de pe vremea cînd telefonul mobil și internetul nu existau… Avem mulți angajați, pentru că SRI se ocupă, prin lege, de ceea ce nu ar trebui să se ocupe. Poșta secretă, care transportă peste 80% documente neclasificate, nu ar trebui să fie în subordinea SRI. Control bagaje la aeroport și brigada antiteroristă sînt divizii pe care alte servicii nu le au în curte, sînt la guvernul lor. Sînt cîteva mii de angajați în plus, deci. SRI a fost organizat pe model sovietic, cu structuri în fiecare județ. Nu noi am cerut un astfel de SRI. Iar el poate deveni mai suplu și mai eficient PRIN LEGE. Cine blochează pachetul de legi ale securității naționale? Nu noi. Avem și mult mai mulți pensionari decît angajați. Noi plătim pensiile și pentru SIE, din bugetul SRI. Și nu SRI a dat Legea 232/2016 în urma căreia au plecat în pensie de la SRI într-un singur an tot atîția ofițeri cît în zece. Nu SRI a cerut salarii și pensii mai mari, nu-i așa? Nu poți să dai o lege prin care mărești bugetul de pensii și salarii, ca apoi să ne pui să tăiem bani de la funcționarea Serviciului pentru a le putea acoperi. Din 2015 și pînă în prezent, din cauza acestor legi, bugetul de funcționare al SRI, de la plata facturilor de energie și pînă la activitatea efectivă de informații, a scăzut ca pondere de la 32% din buget pînă la 16%. (Vedeți ce e cu verde în grafic). O să ziceți «sînteți prea mulți, dați afară». Păi, cine pleacă intră în bugetul de pensii și presiunea pe buget crește. O să ziceți «dați afară tineri, nu ofițeri cu drept de pensie ». Păi nu avem pîrghii legale să facem asta. Oricum, nu se angajează un om în SRI decît după ce pleacă doi. Numărul angajaților a scăzut. Oricum, suplinim cu resursă umană carențele de tehnologie evidente. Nu te poți lupta cu roboții și dronele, cu atacurile cibernetice si revoluția tehnologică a puterilor ostile țării, cu sapa în mînă, nu? Și atunci vă las pe dumneavoastră să trageți singur concluziile. De ce ne este tăiat bugetul?”
Pe 3 februarie 2019, în cadrul conferinței de presă în care a lansat propunerea de a se lua de la Bugetul SRI pentru a se da Vitaminei D, Liviu Dragnea a avertizat: Dacă Proiectul de Buget aprobat de Guvern nu va ține cont de voința sa, el va depune în Parlament amendamente la Legea Bugetului. Din cîte se știe Guvernul a păstrat repartizarea banilor pentru SRI din proiectul inițial postat pe site-ul Ministerului finanțelor, în 31 ianuarie 2019. Luni, 11 februarie 2019 dimineața, site-urile și televiziunile de știri au fost cutremurate de un Breaking news: Liviu Dragnea a depus în Parlament amendamentele cu pricina.
Amendamentele se refereau la Bugetul SRI. Acest Buget urma să fie discutat de singura instituție din Parlament îndrituită s-o facă atît prin prerogative, cît și prin instrumente:
Comisia comună permanentă a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activităţii SRI. Toată lumea s-a pus pe o așteptare încordată.
Ce va face Comisia SRI? Îi va accepta amendamentele lui Liviu Dragnea sau i le va respinge.
Mai pe seară, vine lovitura de teatru:
Președintele Comisiei SRI, Claudiu Manta anunță după încheierea ședinței că Bugetul SRI a fost aprobat în varianta trimisă de Guvern. Amendamentul lui Liviu Dragnea?
„Comisia nu a fost sesizată cu un astfel de amendament. ”
Liviu Dragnea n-a depus amendamentul la Comisia SRI, ci la Comisia de Sănătate!
Sub titlul S-a confirmat: Liviu Dragnea a jucat o comedie ieftină în cazul Bugetelor acordate Serviciilor! scriam în numărul anterior al cristoiublog.ro despre șușa de demagogie electorală interpretată de Liviu Dragnea prin ceea ce s-ar putea numi Războiul Bugetul SRI contra Vitamina D. Folosirea discuțiilor la Proiectul de Buget pentru a mai face un pas în campania electorală pentru prezidențiale declanșată pe șest după ședința Consiliului Național al PSD a mai fost denunțată de mine atît în comentarii scrise cît și în intervenții la tv. După manevrele de luni ale lui Liviu Dragnea, simt nevoia să aduc o corectură titlului de pe cristoiublog.ro. Nu, Liviu Dragnea nu a jucat o comedie ieftină. Liviu Dragnea joacă o comedie ieftină. Și din nenorocire, în deplină iresponsabilitate, el angajează Parlamentul României în această comedie pe post de recuzită.
SRI e o instituție a României de azi. De buna sa funcționare răspunde nu numai CSAT. Răspunde și Guvernul. Răspunde și Parlamentul. Așa cum Parlamentul răspunde, prin Comisia SRI și de supravegherea Serviciului astfel încît acesta să n-o ia razna peste hotarele constituționale. Prin urmare dacă de Bugetul acordat SRI prin Proiectul de Buget a răspuns mai întîi Guvernul ai cărui reprezentanți au participat la ședința CSAT din 19 decembrie 2018. La această ședință s-a discutat Bugetul SRI. Reprezentantul SRI a înfățișat distinsei adunări argumentele în favoarea unei creșteri a bugetului pentru 2019. Deși spuse pe un ton oficial, ele n-au diferit de cele prezentate în textul gazetăresc al lui Ovidiu Marincea. Reprezentanții Guvernului, în frunte cu premierul, au fost convinși de argumentele SRI. Prin urmare, Bugetul SRI a fost votat în unanimitate. Al doilea moment de răspuns la întrebarea dacă o creștere a Bugetului SRI se justifică l-a constituit dezbaterea din Comisia de control a SRI. La această dezbatere, SRI și-a trimis un membru al conducerii care a adus argumente în favoarea creșterii Bugetului. Nu știu dacă argumentele SRI, înfățișate și în textul lui Ovidiu Marincea sînt sau nu îndreptățite. Știu însă că ele ne semnalează un adevăr cu valoare de axiomă: Bugetul SRI pe 2019 reclamă o abordare responsabilă, matură, în care argumentelor SRI, serioase, să le fie contrapuse argumente la fel de serioase.
Dacă Liviu Dragnea urmărea și altceva decît o josnică manevră electorală, depunea amendamentele la Comisia SRI. Aici, la Comisia SRI, singura îndreptățită să aprecieze dacă amendamentele trebuie luate în seamă, evident, după ascultarea și a reprezentanților Serviciilor, urma să se decidă dacă se păstrează sau nu bugetul aprobat de ședința CSAT și ulterior de ședința de Guvern. Ce face însă Liviu Dragnea? Depune amendamentele la Comisia de Sănătate. E îndrituită Comisia de Sănătate din Parlament să aprecieze dacă Bugetul SRI din Proiectul aprobat de Guvern e sau nu corect? Firește că nu. Nu știa Liviu Dragnea acest lucru? Firește că-l știa. De ce n-a mers la Comisia SRI? Foarte simplu. Pentru că aici amendamentele sale vizînd reducerea Bugetelor Serviciilor s-ar fi confruntat cu argumentele SRI, cu votul din CSAT, cu decizia din ședința de Guvern din 8 februarie 2019. Mai mult ca sigur, Liviu Dragnea ar fi trebuit să atace argumentat cele două Servicii, să aducă argumente în favoarea tezei că banii sînt cheltuiți pentru implicarea în politică. O asemenea situație nu convenea lui Liviu Dragnea: 1. Manevra sa cu bani dați Sănătății de la SRI și SIE e una pur electorală. Ea vizează obținerea de capital politic prin autoprezentarea drept politician preocupat de Vitamina D la copii. La copii, pentru că politicieni precum Liviu Dragnea exploatează electoral copii mai ceva decît sexual pedofilii. Dacă depunea amendamentele la Comisia SRI accentul pica pe nemulțumirea față de Servicii și nu pe grija nețărmurită față de copii. 2. Mai mult ca sigur, Comisia SRI ar fi respins amendamentele. Dacă nu lear fi respins Comisia SRI s-ar fi dovedit mopul cu care Liviu Dragnea își spală podelele sale electorale. În aceste condiții Liviu Dragnea ar fi trecut înfrînt de o Comisie, alcătuită în majoritate din PSD-iști. Pentru un ins cu pretenția de a fi Jupînul partidului de Guvernămînt ar fi fost o lovitură mai puternică decît acțiunea Puciștilor. A apelat atunci la votul Comisiei de Buget- Finanțe, cea care a trebuit să tranșeze chestiunea ivită din depunerea unui amendament despre Bugetul SRI la Comisia de Sănătate. Și Comisia a votat în favoarea sa. O Comisie fără nici o legătură cu activitatea SRI. Astfel, Liviu Dragnea a apelat la o șmecherie pentru a-și vedea amendamentul trecut în Proiectul supus dezbaterii Plenului. 3. Liviu Dragnea pariază pe un vot al Plenului în favoarea sa. În aceste condiții, Legea Bugetului ajunge la Klaus Iohannis. Președintele va fi obligat s-o retrimită la Parlament, deoarece ea nu respectă decizia CSAT luată cu votul în unanimitate al reprezentanților Guvernului. Pentru Liviu Dragnea, ar fi acesta un nou moment de campanie electorală. În timp ce Klaus Iohannis ar trece drept susținător al banilor rupți de la sănătatea copiilor, el Liviu Dragnea ar trece drept un luptător pentru Vitamina D. Liviu Dragnea și-a dovedit încă o dată iresponsabilitatea funciară. El folosește Parlamentul pentru exploatarea electorală a copiilor mai ceva decît exploatarea sexuală a copiilor de către pedofili", a scris Ion Cristoiu în paginile EVZ.