Conform sursei citate, Comisia de Carduri din cadrul ARB nu se aşteaptă ca posesorii de carduri să fie afectaţi. “Dacă se constată tranzacţii suspecte, clienţii trebuie să se adreseze băncilor emitente pentru clarificarea suspiciunilor. Departamentele de monitorizare a fraudei din cadrul băncilor au luat măsuri pentru depistarea eventualelor incidente şi urmăresc cu atenţie tranzacţiile efectuate pe carduri, disponibilităţile băneşti ale clienţilor fiind în siguranţă”, se menţionează în comunicatul ARB.

UPDATE 17:00
Iniţial, capital.ro a informat, citând surse bancare, că ar fi posibil ca un retailer să fi “pierdut” informaţii cofidenţiale ale clienţilor, indicând OMV România, care e prezentă pe piaţa de la noi cu 157 de staţii de carburanţi.
Contactaţi de Capital, reprezentanţii OMV ne-au explicat că sistemul de securitate intern al OMV nu stochează datele clienţilor, acestea sunt transferate băncii relevante în forma criptată.
"Circa jumătate din totalul plăţilor efectuate în cadrul OMV sunt plăţi non-cash. Securitatea este cea mai mare prioritate şi, prin urmare, avem un sistem de securitate complex pentru tranzacţiile pe baza de card, sistem bazat pe standarde internaţionale. Datele de card de credit ale clienţilor noştri nu sunt stocate, în niciun moment, în sistemele interne ale OMV. Toate datele sunt transferate băncii relevante în forma criptată”, ne-au precizat oficiali ai OMV România.

Mai mult, aceştia ne-au menţionat faptul că “experţii externi au început imediat verificarea sistemelor noastre, până acum nu au fost evidenţiate probleme în securitatea sistemului”.

UPDATE 14.30: S-ar părea că retailerul de la care s-au "pierdut" informaţiile confidenţiale este procesatorul cu care lucrează OMV România. Un procesator de plăţi al POS-urilor respective, spun surse bancare, ar fi responsabil pentru scurgerea de informaţii.

Băncile din România erau avertizate despre acest eveniment şi au început încă de săptămâna trecută supravegherea cardurilor respective. "Ne dăm uşor seama de tranzacţiile suspecte. Dintr-o dată un card românesc face extrageri de numerar în SUA. Apoi găsim extrageri consecutive la câteva minute una după alta, la distanţe de sute de kilometri", explică sursele.

UPDATE 13.45: Surse din mediul bancar au declarat pentru Capital că se pare că o bază de date a unui mare retailer internaţional unde mai mulţi posesori de carduri au făcut plăţi „a scăpat în piaţă”. Ca reacţie, Visa a convocat aseară departamenetele de carduri din bănci pentru a discuta de strategia pe care o vor aborda în verificarea operaţiunilor, încercându-se astfel să nu fie blocate toate cardurile vizate, su spus sursele. Deocamdată, dintre toate băncile se pare că doar CEC Bank a decis să blocheze 17.000 de carduri, însă cifra nu a fost confirmată de reprezentanţii băncii, care au ţinut să precizeze doar că o mică parte din cele peste un milion de carduri au fost blocate din motive de securitate.

Sursele au adăugat că cel mai mare risc e pentru cardurile cu bandă magnetică şi mai puţin pe cele cu CIP.

"Banca a primit sesizări oficiale conform cărora informaţiile aferente unui număr de carduri emise de instituţii financiare din România şi din străinătate au fost posibil compromise la nivelul unei baze de date internaţionale", se arată într-un comunicat al CEC.

UPDATE 13.40: În jurul orei 11.30, o patroană de magazin din Craiova încercând să-şi scoată câţiva bani în numerar de pe cardul personal a fost şocată să citească pe ecran mesajul „Card Furat”. Speriată a început să sune mai întâi părinţii, pe care nu a reuşit să-i contacteze, apoi prietenii cei mai apropiaţi. Tot sunând disperată, în câteva minute a fost înconjurată de mascaţi şi poliţie, care au picat ca din cer. Evident, pasul următor a fost să meargă să dea declaraţii la poliţie. Surse din poliţie confirmă arestarea mai multor indivizi din Craiova însă nu pot să spună dacă atacul internaţional şi arestările respective sunt conectate.

UPDATE 13.20: Tentativa de fraudă la nivel internațional de pe cardurile emise de o serie de instituții financiare se datorează unei breșe de securitate în sistemul informatic al unui procesator european de carduri. Surse din mediul bancar spun că este vorba doar de o alertă de prevenție la nivel internațional, cardurile atacate aparținând atât platformelor Visa cât și Mastercard. În aceste Asociaţia Română a Băncilor şi reprezentanţii Visa şi Mastercard discută despre o posibilă avertizare a publicului cu privire la situaţia respectivă, timp în care băncile îşi iau măsurile specifice de siguranţă.

În scopul protejarii disponibilităților bănești ale clienților și în conformitate cu prevederile contractuale, CEC Bank a aplicat măsura de blocare și re-emitere card și cod PIN, fără cost, pentru un număr de carduri din portofoliul propriu. Acțiunea are ca scop protejarea clienților băncii în fața unor eventuale pierderi financiare. Atacul nu a vizat doar cardurile CEC Bank, dar fiecare instituție are un anume sistem de urmărire a fraudelor, metodele de blocare ținând de softurile specifice fiecărei bănci.