Ofensiva corporativă privind propunerile de revizuire a agenţiilor de rating de credit a pus Franţa în defensivă, în contextul în care Parisul depune eforturi pentru a salva o măsură emblematică, forţând emitenţii să schimbe periodic agenţiile care stabilesc ratingul obligaţiunilor lor, notează Financial Times (FT) în ediţia de joi.
Opoziţia faţă de aşa-numita ‘regulă a rotaţiei’ este atât de puternică încât se aşteaptă ca miniştrii europeni de finanţe, reuniţi vineri la Copenhaga, să o şteargă în întregime din propunere, potrivit unor diplomaţi implicaţi în discuţii.
Un astfel de demers va elimina elementul cel mai controversat rămas într-un pachet de reforme deja puternic diluat, conceput mai întâi de comisarul european pentru piaţa internă şi servicii, francezul Michel Barnier, care supraveghează sectorul financiar european.
Franţa este una dintre cele trei sau patru ţări ale UE care sprijină rotaţia obligatorie a agenţiilor de rating la fiecare trei până la şase ani. Susţinătorii demersului spun că acest lucru va ajuta la păstrarea unei distanţe sănătoase între evaluatori – în frunte cu Moody, Standard&Poor’s şi Fitch – şi clienţii lor.
Demersul a raliat însă un grup mare în opoziţie, acesta variind de la trezorieri corporativi francezi şi grupuri germane din industrie până la factori de reglementare de primă mărime de la Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe (ESMA), care este responsabilă cu supravegherea agenţiilor de rating.
Germania, Spania şi Marea Britanie se numără printre cele aproximativ 11 ţări care doresc ca regula să fie casată, susţinând că ea va prejudicia calitatea ratingului şi va impune costuri suplimentare. ‘Francezii sunt destul de izolaţi’, a declarat un diplomat implicat în discuţii.
Există, de asemenea, o lipsă de entuziasm faţă de principiul rotaţiei în unele segmente ale Parlamentului European, care trebuie să ajungă la un acord cu statele membre pentru ca reformele să devină lege.
Potrivit FT, pierderea rotaţiei va fi un pas înapoi serios pentru Barnier, care a fost deja nevoit să revină asupra unora dintre elementele cele mai controversate ale propunerii, printre care competenţa de a interzice ratingurile suverane de credit în circumstanţe excepţionale.
Un reprezentant al industriei s-a referit la rotaţie ca la "ultima bijuterie a coroanei". Un diplomat UE a declarat că propunerea a fost ‘finalizată’, după ce a fost deja ‘eviscerată’ de comisari colegi ai lui Barnier. ‘Este o confuzie irelevantă’, a spus diplomatul.
Barnier însuşi a făcut clar că nu se cramponează de mecanisme specifice şi va măsura succesul în funcţie de faptul dacă pachetul final va reuşi să promoveze concurenţa, eliminând conflictele de interese şi reducând dependenţa de rating. Un purtător de cuvânt al lui Barnier a refuzat să comenteze, precizează FT.
Doi diplomaţi implicaţi în discuţii au declarat că este foarte probabil ca miniştrii de finanţe să fie de acord să se renunţe la rotaţie şi să se introducă o clauză de revizuire, care necesită ca decizia să fie reevaluată în termen de câţiva ani.
Mai multe alternative sunt discutate pentru a stimula concurenţa şi a netezi calea pentru ca evaluatorii mai mici să se impună în faţa celor trei mari agenţii din SUA. Dar sprijinul faţă de ele este limitat.
O opţiune este un compromis din partea Danemarcei, care deţine preşedinţia semestrială a UE, şi care prevede ca emitenţii cu două ratinguri să selecteze unul dintr-o listă a agenţiilor mici. O a doua opţiune, după modelul propunerilor din partea unor congresmani americani, ar putea introduce un sistem de tipul "aşteptării la rând a taxiurilor", în care ESMA este responsabilă cu selectarea uneia din două agenţii de rating utilizate de către un emitent.
Parisul pare depăşit, de asemenea, cu privire la paşii legaţi de introducerea unei răspunderi mai stricte pentru agenţiile de rating de credit. La această măsură se opun ministere de justiţie din mai multe ţări iar avocaţi din UE au ridicat semne de întrebare asupra proporţionalităţii ei.
Unii diplomaţi au avertizat că rezultatul negocierilor este departe de a fi sigur, mai ales având în vedere că o propunere lipsită de toate principalele sale măsuri nu va reuşi să risipească confuzia publică privind agenţiile.
Acest lucru poate determina reintroducerea unor norme mai stricte privind ratingurile suverane, printre care un calendar mai rigid pentru anunţarea ratingului. Unii parlamentari europeni fac presiuni pentru a reînvia ideea de a interzice ratingurile privind ţările care sunt în programe de salvare, dar diplomaţii se îndoiesc că această măsură va obţine sprijin.