Aplicațiile plătite de Android prezintă un risc de colectare a datelor personale similar cu cele gratuite, relevă o cercetare realizată de Bitdefender, liderul pieței românești de soluții antivirus.
Aplicațiile gratuite sunt recunoscute ca instrumente care livrează utilizatorului reclamă şi colectează informații personale. Cumpărarea aplicației ar trebui să elimine ambele acțiuni, însă cercetarea Bitdefender relevă faptul că acestea înregistrează în continuare locația, codul unic al terminalului și chiar citesc contacte.
O analiză pe aplicațiile de top din Google Play, care sunt disponibile atât în versiune gratuită cât și cu plată, arată că principala diferență între aplicațiile gratuite și versiunile lor plătite din punct de vedere al asigurării confidențialității datelor este că intruziunea este pur și simplu mai bine ascunsă.
Astfel, jocul Angry Birds Space, produs de Ravio Mobile, monitorizează și înregistrează locația utilizatorului și transmite către servere aparținând unor terțe părți ID-ulunic al terminalului, chiar și după achiziția aplicației. Versiunile plătite ale Angry Birds Star Wars, SwiftKey Keyboard, SoundHound și Cut the Rope se comportă similar.
Deși principalul argument cu care sunt convinși utilizatorii să cumpere aplicații plătite este acela al absenței reclamelor, mecanismul de urmărire a detaliilor personale din acestea rămâne activ, chiar dacă utilizatorul nu vede propriu-zis banner-ele.