Orice student mai si citeste cate un curs. Cand acest lucru se intampla, din pacate, nu dureaza prea mult. Cauza nu este intotdeauna lenea. Studentul se vede impiedicat sa invete de insusi obiectul muncii sale, cursul. Cei mai multi afirma ca unele manuale pur si simplu nu se pot citi: fie sunt pline de greseli de tehnoredactare sau de tipar, fie sunt prost traduse dintr-o limba straina, fie intrunesc mai multe "calitati". Un sondaj realizat pe site-ul www.revistapresei.ro, la care au raspuns 16
Orice student mai si citeste cate un curs. Cand acest lucru se intampla, din pacate, nu dureaza prea mult. Cauza nu este intotdeauna lenea. Studentul se vede impiedicat sa invete de insusi obiectul muncii sale, cursul. Cei mai multi afirma ca unele manuale pur si simplu nu se pot citi: fie sunt pline de greseli de tehnoredactare sau de tipar, fie sunt prost traduse dintr-o limba straina, fie intrunesc mai multe „calitati”. Un sondaj realizat pe site-ul www.revistapresei.ro, la care au raspuns 167 de persoane, arata ca, dupa opinia generala, „cursurile universitare din Romania sufera cel mai tare de existenta informatiilor inutile”. Raspunsul a fost dat de 40% din respondenti, urmatorii considerand in proportie de 39% si respectiv 19% ca hibele cursurilor sunt „predare ca pe vremea bunicii” si „continut invechit”.
Un exemplu in acest sens este cel al cursului „Istoria secolului XX” care se preda in anul intai la scoala Nationala de stiinte Politice si Administrative (SNSPA). Un student care a incercat sa invete materia respectiva nu a putut trece cu vederea numeroasele greseli care impanzesc textul si a semnalat problema site-ului www.dbrom.ro. Studentul se semneaza simplu Matias, din motive lesne de inteles… Deschizand cursul, lui Matias i-a atras mai intai atentia motto-ul: „Regimul tarist s-a prabusit in momentul in care trupele au refuzat sa reprime o manifestatie a multimii nemultumite ce avea, in esenta, paine. si a fraternizat cu aceasta”. „Dar, ma rog, ma intorc la invatat, doar o greseala de tehnoredactare. Naivul de mine…”, spune Matias. Asta pentru ca, „in alte cazuri, de-a dreptul tragice, propozitiile nici macar nu mai au sens: „Numai Statele Unite au iesit din razboi asa cum au intrat, mai bogate”. „Mesajul lui Matias nu a ramas fara raspuns, subiectul chiar a generat o dezbatere aprinsa pe forumul site-ului www.anchete.ro si a condus in topul subiectelor de interes ale publicatiei electronice. Studentii care au trimis mesaje au, in general, aceleasi probleme ca si Matias: „De obicei, cursurile reprezinta un material de compilatie, neactualizat de ani de zile, pe care profesorul il prezinta intr-un monolog plicticos…”, citam dintr-un mesaj. Altcineva comenteaza: „Cred ca, in principal, situatia are drept cauza inexistenta unui organism de stat sau independent care sa analizeze calitatea cursurilor”. In fine, concluzia ar fi ca „din pacate, marea majoritate a cursurilor de la noi – ca orice lucrare stiintifica, de altfel – este alcatuita pe metoda „copy/ paste”. Astfel se pierd insa litere, concepte si, pana la urma, ajunge sa se piarda insusi continutul”.
Strategia didactica
ameteste studentii
In alta ordine de idei, se discuta in randurile cursantilor despre acele carti unde exprimarea si formularile neobisnuite ascund foarte bine informatia. Cativa studenti din cadrul ASE Bucuresti ne-au semnalat un manual pe care nu l-au uitat niciodata. Cartea se numeste „Economica valorii” si este scrisa de rectorul ASE, Paul Bran. Una din frazele memorabile invatate de studenti este: „O alta componenta a sistemului activitatii economice, care a aparut, inca de la inceputuri, precum zeita Athena din capul lui Zeus, este informatia…” Intrebat daca nu crede ca formularea este putin exagerata, profesorul Paul Bran ne raspunde: „Tot din cap iese si informatia, si uneori iese greu…Comparatia semnifica faptul ca, la fel cu durerile facerii unui copil, si informatia se naste greu. Manualul meu este una din cartile care se intelege greu pentru ca si cititorul trebuie sa fie cel putin la nivelul celui care scrie. Trebuie sa il aduci la nivelul acesta cu anumite capcane, comparatii, expresii…”
si in invatamantul postuniversitar exista ceva probleme. Angela Stolnicu, manager al organizatiei IREX, a parasit cursul „Comunicare si management in resurse umane”, din cadrul Facultatii de Jurnalism si stiintele Comunicarii din Bucuresti (FJSC), dupa numai doua saptamani. „Profesoara care a sustinut primul modul al cursului nu avea nici macar coerenta verbala. Discursul ei era complet lipsit de substanta si ni se adresa ca unor copii. Nu a putut sa se exprime decat in definitii si clasificari. De exemplu, ne spunea care este definitia organizatiei si ca intrebarile sunt de doua feluri, directe si indirecte
” O dezamagire a fost pentru Angela Stolnicu modul de prezentare a suportului de curs, dar, mai ales, continutul acestuia. „La un exercitiu privind managementul resurselor umane, ni s-a spus sa facem o reclama!” A existat si picatura care a umplut paharul pentru Angela Stolnicu: „Profesoara ne-a citat un studiu al lui Septimiu Chencea, care spunea ca poporul roman este caracterizat de cinste, harnicie si sentimentul datoriei”.
Solutii ceva mai occidentale, o data cu Internetul
Despre aceasta problema, Daniela Frumusani, decanul FJSC, considera un cursant nu isi poate forma o opinie corecta dupa atat de putin timp, ca Angela Stolnicu ar fi trebuit sa ramana pana la sfarsit ca sa vada ce se intampla. „Dupa plecarea acesteia, am adus videoproiector” , spune profesoara Frumusani. „Doamna Stolnicu este supracalificata pentru acest curs”, mai spune decanul FJSC. „Dansa a absolvit un masterat in SUA si a confundat programul acesta cu unul de nivel de doctorat. Noi aici predam pentru a intelege toata lumea”, mai spune Daniela Frumusani.
Impreuna cu toate constatarile cursantilor, fie din invatamantul universitar, fie postuniversitar, a venit si o intrebare: cum putem scapa de aceste probleme sau completa lipsurile acestor cursuri? Tot rectorul ASE, Paul Bran, are un raspuns: „Incercam sa obisnuim profesorii cu forma electronica a manualelor, aceasta se poate corecta si actualiza mai rapid…” O alta posibila solutie, legata tot de tehnologie, vine o data cu metoda de invatare online. Ana Maria Popescu, director al Direct Learning Systems (DLS), firma ce detine un soft propriu de e-learning si noul site www.cursurionline.ro, spune ca viziunea lor este „diferita, orientata in primul rand spre cursant si spre dezvoltarea lui profesionala. Cursurile noastre sunt structurate astfel: 1/3 teorie, 2/3 aplicatii practice”. Tot Ana Maria Popescu crede ca „programele scolare si intreg invatamantul romanesc sunt gandite de la catedra, pentru catedra. Nu se gandeste nimeni la cursanti, la abilitatea lor de a intelege notiunile care le sunt livrate, la nevoile lor ulterioare in viata sau cariera. Pe nimeni nu intereseaza ce face un absolvent (indiferent de forma de studiu absolvita) a doua zi dupa examenul final”. Dupa spusele reprezentantilor firmei DLS, www.cursurionline.ro aduce profesori noi, cu o alta mentalitate, cu o alta viziune. Trainerii sunt cadre didactice universitare tinere, care au beneficiat de burse in strainatate, traineri specializati sau chiar profesionisti cu o buna experienta.
Cel mai important beneficiu este libertatea de spatiu si timp. Din pacate, aceasta metoda de invatamant nu poate constitui o alternativa la invatamantul clasic.
Cursul „Managementul resurselor umane”: „InsirAnd cuvinte goale”
Dezamagita de prestatia profesoarei si de materialele folosite in cadrul programului postuniversitar de la FJSC, Angela Stolnicu, manager al IREX, ne-a furnizat o copie a suportului de curs. Potrivit acesteia, „sunt niste foi care contin clasificari si definitii prost scrise, cu propozitii fara coerenta, si, pe deasupra, neingrijite…” Decanul FJSC, prof. univ. Daniela Frumusani, a spus ca acest curs este interactiv, iar profesorii sunt pregatiti dupa modelul american si cel canadian. De asemenea, universitatea aduce ca traineri si experti „din campul profesiei”. „Pacat ca doamna Stolnicu nu a mai asteptat si urmatoarele module…dupa ce a plecat dansa, am imbunatatit mijloacele de predare si suportul de curs. Nu iti poti forma o parere atat de curand”, adauga decanul FJSC.
Cursul „Istoria Secolului XX”: Fraza si Greseala
Un student care se semneaza simplu „Matias” a simtit nevoia sa atraga atentia asupra cursului care i-a pus serios nervii la incercare, „Istoria Secolului XX”, care se preda la SNSPA. El ne-a furnizat si un exemplar din acest curs. Trebuie sa spunem ca nu a fost nevoie sa cautam greselile la o anumita pagina, ci am deschis cursul la intamplare…Se pare ca problema esentiala este neglijenta in tehnoredactare, dar de la simple litere lipsa si pana la fraze fara sens este un singur pas. Mai sunt si alte erori, cu duiumul, care nu tin, din pacate, de tehnoredactare, ci de chiar esenta informatiei. Observatiile lui Matias pot fi gasite pe site-ul www.dbrom.ro. De asemenea, un alt student la SNSPA, care a participat la dezbaterea pe tema cursurilor de pe site-ul www.anchete.ro, marturiseste ca tocmai isi bate capul cu acelasi curs. Mai aflam, din mesajele studentilor, ca un curs numit „Proiectarea sistemelor informatice economice”, de la Cibernetica, (atentie!) an IV, „te invata la un moment dat cum sa printezi fata-verso si cum sa faci economie de memorie, la computer”. Nimic nu intrece insa „naufragiul (n.r. sufragiul) universal” pe care il puteti descoperi alaturi.r
r
Cursul „Economica Valorii”: Metaforele sugruma informatiar
r
Paul Bran, rectorul ASE, este de parere ca, datorita naturii lor cam tehnice, disciplinele de profil economic trebuie scrise r
intr-un fel atractiv. In cartea sa intitulata sugestiv „Economica Valorii”, scriitura folosita de Paul Bran abunda in metafore, comparatii si trimiteri spre filozofie si chiar mitologie. Astfel, putem afla ce s-a intamplat din punct de vedere economic la „alungarea omului din rai” sau in ce contexte apar ursitoarele. „Acestea trebuie sa constituie o provocare pentru student, care se va stradui mai mult sa inteleaga sensul textului”, spune rectorul ASE. Oricum, dupa opinia Domniei sale, un manual „nu raspunde la intrebari”, si studentii se pot lamuri venind si intreband la curs. De asemenea, la observatiile studentilor, cursurile pot fi modificate, Paul Bran spunand ca este deschis la astfel de opinii.