Directorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, îndeamnă consumatorii să verifice cu atenție etichetele produselor de post. Postul Nașterii Domnului începe pe 14 noiembrie și se încheie pe 24 decembrie, în ajunul Crăciunului.

Verificați cu atenție informațiile de pe eticheta produselor

Directorul ANPC spune că este esențial ca etichetele produselor să ofere informații complete și corecte despre conținut și ingrediente. El subliniază, de asemenea, că multe produse marcate ca fiind de post pot conține, de fapt, ingrediente de origine animală, cum ar fi lapte praf, zer praf sau pudră de ouă, care nu sunt permise în post.

Produsele destinate postului sunt de obicei realizate din ingrediente naturale. Multe dintre ele sunt pe bază de soia. Consumatorii sunt încurajați să fie vigilenți. Să aleagă produsele care respectă regulile postului.

„Verificați cu atenție eticheta produselor de post pe care le cumpărați!”, a transmis directorul ANPC.

De asemenea, este important să se verifice condițiile în care sunt păstrate alimentele, în special temperatura de depozitare și termenul de valabilitate.

În cazul produselor fracționate și porționate de vânzător, consumatorii sunt sfătuiți să ceară eticheta. Să verifice ingredientele și valabilitatea produsului.

Paul Anghel recomandă achiziționarea produselor de post din locuri amenajate și autorizate, pentru a asigura că acestea respectă standardele de calitate și siguranță alimentară.

ANPC atrage atenția asupra acestor produse de post

Având în vedere neregulile descoperite anterior, ANPC a alcătuit o listă cu produse de post căreia trebuie să-i acordăm atenție în această perioadă.

  • Cozonac cu rahat, cacao și stafide, ambalat în pungi din material plastic, în compoziția căruia se regăseau ouă, în contradicție cu mențiunea inscripționată pe fluturașul colant „produs de post”;
  • „Maioneză vegetală simplă” și „Maioneză vegetală Shaorma”. Denumirea de MAIONEZĂ se atribuie doar unei emulsii pe bază de gălbenuș de ou, ulei și alte ingrediente;
  • „Pizza de post” – „specialitate cu aroma  pe baza de uleiuri vegetale și cazeină (substanță proteică din lapte)”, produsul nefiind astfel un produs „de post”, cu efectul dezinformării consumatorilor;
  • Utilizarea de denumiri consacrate ale unor preparate din carne precum șnițel, pate, parizer, salam, cârnați, crenvurști etc. la care era atașată sintagma „vegetal”;
  • Înscrierea pe ambalajul unor produse vegetale a mențiunii „fără colesterol” sau „0% colesterol”, sugerându-se astfel ca acestea ar avea caracteristici speciale, când de fapt toate produsele vegetale au aceasta caracteristică;
  • Produsul alimentar vegetal UHT, care conform listei de ingrediente declarată pe ambalaj conținea proteine din lapte, în neconcordanță cu denumirea de produs;
  • Produse de cofetărie preambalate, cu mențiunea „de post”, deși în lista ingredientelor de pe eticheta era înscris „frișcă”.

Cum puteți fi induși în eroare?

În plus, directorul ANPC spune că marile magazine folosesc tactici pentru a induce în eroare consumatorii. Astfel, unele produse de post sunt expuse la comercializare în același raft și în directa vecinătate cu celelalte produse.

Un exemplu este produsul „Untar” ce conținea grăsimi vegetale și era expus la vânzare în același raion cu untul. De asemenea, erau expuse la comercializare în raioanele destinate produselor de post produse care aveau în conținut ingrediente lactate.

Un alt exemplu este produsul „Crutoane cu ierburi aromate”, care era expus în vederea comercializării la raft. Deasupra acestuia exista un afiș inscripționat „Idei savuroase de post”. Produsul conținea la ingrediente „zer praf dulce” și „praf de iaurt”, care sunt de origine animală și nu de post.