persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date. Ambele acte vorbesc despre Autoritatea de supraveghere. Hazul cel mare este ca Legea nr. 676/2001 da definitia Autoritatii de supraveghere fara a preciza cine este aceasta (va dati seama ce suspans pentru cititori), in timp ce Legea 677/2001 – care are un grad de generalitate mai mare decat prima – nu mai da definitia Autoritatii, dar ii da o identitate, si anume Avocatul Poporului. Va intrebati poate daca nu era suficienta doar o lege care sa spuna tot ce trebuie despre prelucrarea datelor personale. Ei bine, nu. Lucrurile sunt cu adevarat incurcate in aceasta privinta, incepand cu tipurile de date care pot fi considerate personale si terminand cu ce anume se poate face, legal, cu ele. Poate ca nu ar fi stricat chiar sa existe si niste norme care sa lamureasca mai bine problema.Prin definitie, datele cu caracter personal reprezinta „orice informatii referitoare la o persoana fizica identificata sau identificabila; o persoana identificabila este acea persoana care poate fi identificata, direct sau indirect, in mod particular prin referire la un numar de identificare ori la unul sau la mai multi factori specifici identitatii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale”. Tot prin definitie, prelucrarea datelor cu caracter personal reprezinta „orice operatiune sau set de operatiuni care se efectueaza asupra datelor cu caracter personal, prin mijloace automate sau neautomate, cum ar fi colectarea, inregistrarea, organizarea, stocarea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, dezvaluirea catre terti prin transmitere, diseminare sau in orice alt mod, alaturarea ori combinarea, blocarea, stergerea sau distrugerea”.Avocatul Poporului e suveranNu orice prelucrari sunt permise. Sau, mai corect spus, nu este permisa prelucrarea oricaror informatii personale. Spre exemplu, este interzisa prelucrarea datelor privitoare la originea rasiala, convingerile politice, religioase sau la viata sexuala. Dar daca exista acordul expres al persoanei vizate, se poate face exceptie. Insa, daca Avocatul Poporului are motive intemeiate poate decide exceptarea exceptiei, adica poate interzice prelucrarea datelor privitoare la convingerile politice – spre exemplu – desi persoana vizata si-a dat acordul in legatura cu aceasta prelucrare. Dupa cum va spuneam, nu este deloc simplu.Avocatul Poporului afla cine si ce prelucreaza prin intermediul notificarilor pe care operatorii – persoane fizice sau juridice de drept public sau privat, inclusiv autoritatile publice, institutiile si structurile teritoriale ale acestora – sunt obligati sa le faca. De curand (prin Legea nr. 476/2003), operatorii sunt obligati sa plateasca si o taxa in contul acestor notificari. Mai bine taxa decat amenda, deoarece pentru nedepunerea notificarii, depunerea ei incompleta sau completata cu date false riscati sa primiti o amenda cuprinsa intre cinci si 100 de milioane de lei.Nu pentru orice prelucrare de date este obligatorie notificarea. Ordinul nr. 54/2002 stabileste situatiile in care notificarea nu este necesara:
a) prelucrarea de date cu caracter personal referitoare la petitionari si la propriul personal, efectuata de autoritatile si institutiile publice, in vederea indeplinirii unor obligatii legale ale operatorilor (incheierea si executarea unor contracte de munca, stabilirea si desfasurarea unor raporturi de serviciu, indeplinirea unor obligatii fiscale, de protectie si de asigurare sociala);
b) prelucrarea de date cu caracter personal referitoare la proprii angajati, efectuata de entitatile de drept privat, in vederea indeplinirii unor obligatii legale ale operatorilor (incheierea si executarea unor contracte de munca, indeplinirea unor obligatii fiscale, de protectie si de asigurare sociala etc.).Dupa cum vedeti, nu aveti de ce sa rasuflati usurati. Pentru toate celelalte cazuri in afara celor citate mai sus, notificarea trebuie sa se faca inainte de inceperea operatiunilor de prelucrare. Mai mult decat atat, se va intocmi cate o notificare (si se va plati taxa) pentru fiecare prelucrare ori ansamblu de prelucrari avand acelasi scop sau scopuri corelate.Iata cum tocmai ati aflat ca asociatia de proprietari din care faceti parte datoreaza Avocatului Poporului zece milioane de lei taxa de notificare pentru prelucrarea datelor personale. La fel cum ati aflat ca, daca v-ati gandit cumva sa dati cadouri de Craciun copiilor angajatilor dvs., va trebui sa scoateti intai din buzunar zece milioane de lei numai pentru a plati taxa de notificare. si asta pentru ca urmeaza sa prelucrati datele personale ale angajatilor in alt scop decat cel prevazut prin Ordinul nr. 54/2002. De asemenea, riscati ca un angajat nemultumit sa va reclame pentru faptul ca ati prelucrat datele lui personale (cele legate de copii) fara consimtamantul lui „expres si neechivoc”.Exemplele prezentate mai sus nu sunt nicidecum o gluma. Pentru ca, nu-i asa, nici drepturile si libertatile noastre nu sunt o gluma. Nu este insa deloc amuzant modul in care Parlamentul intelege sa mai stranga bani la buget acoperind, in acelasi timp, institutia Avocatul Poporului de ridicol.
esentialul despre datele cu caracter personal
Ce sunt datele cu caracter personal: orice informatii referitoare la o persoana fizica identificata sau identificabila.
Care este valoarea taxei pentru notificarea prelucrarilor de date cu caracter personal:
· 1.000.000 de lei pentru notificarile de prelucrari efectuate de operatorii persoane fizice;
· 10.000.000 de lei pentru notificarile de prelucrari efectuate de operatorii persoane juridice;
· 15.000.000 de lei pentru notificarile de transferuri in strainatate, indiferent de operator.
Valoarea taxei se actualizeaza periodic, in functie de rata inflatiei, prin hotarare de guvern.
Cine nu plateste taxa de notificare:
· operatorii persoane fizice, care sunt pensionari, studenti, elevi sau someri;
· operatorii institutii publice (conform definitiei institutiei publice din art. 2 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice).
Unde se duc banii:
Taxa pentru notificare constituie venit la bugetul de stat si se plateste anticipat de catre operatori la unitatile Trezoreriei Statului in a caror raza teritoriala acestia isi au sediul fiscal sau domiciliul.