DNSC: Aveți grijă la mesajele din perioada sărbătorilor
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a emis un avertisment cu privire la mesajele primite în perioada sărbătorilor. În mesaj românilor li se recomandă să fie vigilenți în privința mesajelor primite în această perioadă, chiar și atunci când par a proveni de la cunoștințe sau prieteni. Aceste mesaje pot proveni de la atacatori care au compromis respectivele conturi.
În avertisment, DNSC precizează că trebuie să fim atenție la mesaje, atunci când formularea textului pare suspectă. Dacă suntem îndemnați să accesăm link-uri sau atașamente, mai ales fără a primi detalii concrete, DNSC a sugerat să contactăm expeditorul pentru clarificări printr-un alt canal de comunicare.
„Este posibil ca prietenul sau cunoștința dvs. să aibă contul compromis de atacatori”, se arată în comunicat.
Conform DNSC, infractorii cibernetici obișnuiesc să compromită conturile online, în special cele de pe rețelele sociale. Aceștia profită de încrederea generată de acele conturi și conexiunile acestora, în scopul de a trimite mesaje cu potențial malițios sau fraudulos.
„Printr-o simplă verificare a link-ului cu o soluție de securitate disponibilă gratis online (virustotal.com) am putut observa ce se află de fapt în spatele mesajului primit”, se arată în finalul comunicatului.
Mare atenție și la falsele propuneri de investiții
Totodată, Poliția Română, DNSC, și Asociația Română a Băncilor (ARB) atrag atenția asupra fraudelor asociate investițiilor financiare.
În ultima perioadă, atacatorii folosesc intens rețelele de socializare pentru propagarea unor tentative de fraudă prin propuneri false de investiții. Sunt utilizate conturi sau pagini de social media compromise sau nou create, care lansează reclame sponsorizate care includ clipuri alterate cu tehnologia deepfake. Acestea sunt construite astfel încât personajele din clip să pară că promovează un „program național de îmbogățire”.
Pentru a fi mai convingători și a avea o rată mai mare de succes în rândul victimelor, atacatorii recurg la utilizarea imaginii unor companii și personalități cunoscute din România, cum ar fi televiziuni, oameni de afaceri, demnitari, vedete TV sau jurnaliști.
În reclamele promovate pe social media, se utilizează, de asemenea, imaginea unor companii cunoscute pentru a genera încredere în legătură cu legitimitatea ofertei. În mesaje atacatorii promit câștiguri imediate considerabile prin „cumpărarea de acțiuni” ce ar urma să „genereze dividende” de zeci de mii de lei.
Aceste atacuri sunt încadrate în categoria Fraudelor cu investiții. Acesta sunt scheme frauduloase în care potențialilor investitori li se promit oportunități de investiții extrem de profitabile, care, în realitate, nu există.