Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) ne explică că este important să ne informăm înainte de a ne decide asupra unei achiziționări şi să acordăm o atenţie sporită la reducerile din perioada Black Friday.
„În perioada dedicată ofertelor promoţionale de Black Friday, devenită deja tradiţională şi pe piaţa telecom din România, utilizatorii au tendinţa de a se concentra în special pe identificarea ofertelor cu preţuri mici, neglijând detaliile importante din spatele acestora (…) Creşterea numărului de achiziţii de diverse produse din perioada Black Friday influenţează semnificativ activitatea de curierat din România. În această perioadă, având în vedere numărul mare de comenzi, este posibilă apariţia unor întârzieri la livrarea coletelor sau a deteriorării sau pierderii acestora în timpul transportului. ANCOM le recomandă utilizatorilor să verifice ce opţiuni de livrare le oferă comerciantul de la care achiziţionează produsul şi să solicite servicii suplimentare de siguranţă, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarată”, precizează ANCOM.
Reprezentanţii ANCOM susţin că şi în cazul în care comerciantul colaborează cu un furnizor de servicii poştale, responsabilitatea privind livrarea produselor comandate revine comerciantului care, la rândul său, se poate îndrepta împotriva furnizorului de servicii poştale pentru nerespectarea contractului încheiat cu acesta.
„În situaţia în care furnizorul de servicii poştale nu respectă condiţiile contractuale de livrare, expeditorul are dreptul la despăgubiri potrivit contractului încheiat cu furnizorul respectiv, însă poate renunţa la acestea în favoarea destinatarului. În situaţiile în care întâmpină probleme legate de livrarea unor produse comandate online, este necesar şi eficient ca utilizatorii să se adreseze, în primul rând, magazinului online. În cazul în care sesizarea nu este soluţionată pe cale amiabilă de comerciantul de la care au fost achiziţionate produsele, ANCOM le sugerează utilizatorilor să se adreseze Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Este important ca utilizatorii să păstreze toate documentele (factură, bon fiscal, formularul de livrare) care pot dovedi achiziţia făcută”, se menţionează într-un comunicat de presă ANCOM.
Utilizatorii trebuie să acorde o atenţie sporită ofertelor telecom promovate în această perioadă, iar atunci când examinează produsele specifice acestui domeniu, cum ar fi abonamentele pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune care pot include echipamente precum smartphone, tabletă sau televizor cu o reducere substanţială, să analizeze o serie de aspecte, precum: costul lunar al abonamentului care facilitează achiziţionarea echipamentelor la preţuri reduse sau gratuite; intervalul exact în care ar urma să beneficieze de eventuale reduceri ale costului lunar al abonamentului; perioada minimă contractuală, respectiv acel interval de timp în care utilizatorul nu poate renunţa la contract fără a plăti taxe de reziliere anticipată – perioadă limitată legal la 12 sau 24 de luni pentru contractele telecom.
În plus, beneficiarii ar trebui să fie atenţi la câte minute/SMS-uri/trafic de date include abonamentul, în ce reţele pot fi folosite, în ce ordine vor fi consumate şi ce tarife se aplică după consumarea lor, dacă şi în ce condiţii furnizorul poate bloca sau tarifa suplimentar accesul la anumite aplicaţii (de tip VoIP, file-sharing etc.) sau dacă serviciul este disponibil în zona lor de reşedinţă.