Adevărate drame au loc, an de an, cu românii care merg să muncească în alte ţări! Motivul: nu au fost atenţi la condiţiile din contractele de muncă şi ajung astfel să fie exploataţi de angajatori sau de intermediari.

Ce probleme pot apărea, încă dinainte de plecare?

Românii care pleacă la muncă în străinătate pot fi păcăliţi încă dinainte să plece din ţară. Unii sunt obligați să plătească pentru transport, deși drumul a fost achitat de angajator, notează stirileprotv.ro.

Autorităţile le recomandă muncitorilor sezonieri să verifice cu mare atenţie angajatorul, dar şi firma intermediară, respectiv agenția de plasare a forței de muncă.

Agenţiile de intermediere sunt obligate să apeleze la o firmă specializată în transport internațional de persoane, în cazul în care este vorba despre grupuri mai mari de 10 persoane. Dacă angajatorul plătește transportul, lucrătorii nu trebuie să accepte să fie și ei taxați pentru același lucru.

În cazul în care cazarea este organizată de angajator, costurile nu pot depăși un sfert din câștigul lucrătorului. Mai mult, contractul de muncă trebuie să specifice, în mod clar, condițiile de despăgubiri în caz de boală, accidente de muncă sau deces.

“Înainte de a pleca din ţară spre locul de muncă din străinătate, lucrătorul trebuie să aibă semnat contractul de muncă sau documentul echivalent prevăzut de legislaţia statului respectiv, în limba română”, spune Larisa Papp, director la Direcţia Relaţii de Muncă din cadrul Inspecţiei Muncii.

Ce date trebuie trecute clar în contractul de muncă?

Contractul de muncă pe care-l semnează lucrătorii sezonieri trebuie să conţină, foarte clar, datele de identificare ale angajatorului străin, funcția sau meseria pe care o va avea muncitorul, durata angajării, dar și condițiile de muncă.

În plus, pe document trebuie să fie trecute durata timpului de muncă și de repaus, salariul, condițiile de muncă și de climă, condițiile de locuit, dar și chestiuni care țin de hrană, sănătate și securitate în muncă.

Tot în acest contract, trebuie să fie trecute şi eventualele obiceiuri din țara de destinație ce ar putea pune în pericol sănătatea lucrătorilor, dar și ce taxe și impozite ar putea fi plătite în ţara de destinaţie.

Actul trebuie să prevadă și datele de contact ale ambasadelor ori ale misiunilor diplomatice din țara respectivă. Este esențial ca în contract să apară și clauze legate de despăgubiri în caz de boală, accidente sau deces, dar și condițiile de repatriere pentru astfel de situații.

Sursă foto: Dreamstime