Cea mai mare parte a promoţiilor din magazine, care arată reduceri de nerefuzat, sunt mincinoase, anunţă inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), care au făcut mai multe controale. Din 929 de magazine verificate, în 663 s-au constatat abateri.
Într-adevăr, promoţiile de la noi nu sunt promoţii, din moment ce şi după o reducere, chiar şi de 80%, unele articolele vestimentare rămân tot scumpe. Inspectorii ANPC au controlat, în perioada 24 ianuarie – 7 februarie 2014, 929 de magazine care vindeau cu preţ redus produse nealimentare, iar la 663 din ele au găsit deficienţe. Inspectorii au verificat dacă sunt respectate prevederile legale în cadrul vânzărilor cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale etc).
În total, s-au aplicat 712 sancţiuni, dintre care 437 de amenzi contravenţionale în valoare de 1,36 mil. lei şi 275 de avertismente.
“Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile”, spun autorităţile, explicând că orice anunţ de reducere de preţuri, indiferent de forma, modul de publicitate şi motivaţia reducerii, trebuie să se adreseze ansamblului consumatorilor şi să indice, în cifre, o reducere în raport cu preţurile de referinţă, excepţie făcând publicităţile comparative de preţ.
Mai mult, fiecare produs sau grupă de produse identice trebuie să aibă menţionat noul preţ lângă pretul anterior, barat; fie prin menţiunile "preţ nou", "preţ vechi".
De exemplu, în Bucureşti se obişnuieşte ca reducerea de preţ să fie raportată la preţul de achiziţie şi nu la cel de referinţă (cel mai mic din ultimele 30 de zile), produsele vândute la preţ redus făcând parte din promoţii anterioare. Preţul nou, rezultat în urma reducerii promoţionale, nu era înscris pe etichetă, reducerea făcându-se direct la casa de marcat. Nu lipsesc nici cazurile în care magazinele scriu pe etichetă trei preţuri, primele două fiind barate, iar reducerea se aplică la preţul iniţial şi nu la cel mai mic pret din ultimele 30 de zile.
Un exemplu concret: vânzătorii încep să taie din preţul unui pulover, spre exemplu, 20%, înainte de perioada de reduceri oficiale. Dacă puloverul respectiv nu s-a vândut, mai taie încă 50%, dar nu din preţul deja redus, cum ar trebui şi cum se face peste tot, ci din cel iniţial.
Prin magazinele din Cluj existau şi produse cu preţ integral la standurile cu produse comercializate la preţ redus.
Tot în Cluj, modalitatea de prezentare a preţurilor produselor inducea în eroare consumatorii sugerând o reducere de preţ mult mai mare decât cea existentă în fapt. Preţul redus nu era raportat la cel mai scăzut preţ practicat în magazine.
Şi mai sunt şi alte modalităţi de păcălit clienţii. De pildă, într-un magazin se anunţa o ofertă promoţională de tipul ”Totul la 50% preţ“. Din verificările inspectorilor ANPC, pentru majoritatea produselor aflate pe standurile semnalizate reducerea nu era decât de 20-30%.
Şi comercianţii vasluieni sunt inventivi când vine vorba de păcălit clienţii: în faţa unui magazin exista un panou publicitar de dimensiuni foarte mari, care anunţa o reducere de preţ, prin care consumatorii erau “invitaţi” să cumpere “articole de sezon şi nu numai” cu “REDUCERE de până la 70 %, termenul “REDUCERE” şi procentul “70 %” fiind înscripţionate cu caractere îngroşate, de aproximativ 25 ori mai mari, faţă de menţiunea “de până la”. Din verificările documentelor puse la dispoziţie s-a constatat că reducerea efectivă era sub procentul de 50 % şi nu de 70 %, cât arăta afişul publicitar. În plus, procentul de reducere era aplicat la primul preţ barat, şi nu la ultimul preţ practicat în ultimele 30 de zile, cum ar fi fost normal.
Nereguli au fost găsite şi în ceea ce priveşte vânzările de soldare (se pot face numai în cursul a două perioade pe an, cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare – 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv şi 1 august – 31 octombrie inclusiv), dar şi în ceea ce priveşte lichidările de stocuri. Spre exemplu, un magazin din Brăila lichida întregul stoc de produse, fără să fi făcut, în prealabil, notificare la primarie şi fără să informeze despre durata acestei operaţiuni, conform prevederilor legale.