Precipitațiile și vremea instabilă impun cerințe suplimentare în ceea ce privește caracteristicile anvelopelor și grija șoferilor în timpul condusului. Nu doar aderența anvelopei este esențială pentru a evita riscul acvaplanării.
Pe măsură ce toamna se instalează, zilele devin mai scurte, iar precipitațiile cresc, iar drumurile pot deveni periculoase atât în timpul, cât și după rafalele de ploaie. Riscul de acvaplanare crește atunci când apa colectată pe suprafața drumului nu are timp să se usuce.
O pernă de apă se formează sub anvelopă atunci când banda de rulare nu poate elimina toată apa dintre pneu și șosea. Acest lucru face ca anvelopele să își piardă aderența și direcția, iar șoferul să piardă controlul asupra vehiculului. Acvaplanarea poate surprinde chiar și cei mai experimentați șoferi.
Verificarea stării anvelopelor și a presiunii este vitală
O anvelopă de vară calitativă, cu o bandă de rulare suficientă, este cea mai sigură alegere pentru drumurile umede.
„Starea anvelopelor este un factor important în prevenirea acvaplanării; în cazul în care anvelopa este uzată, canelurile sale nu vor putea îndepărta suficientă apă.”, spune Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres.
Conform rezultatelor unui test comparativ, publicate în numărul 5 al ediției Tekniikan Maailma, din acest an, o anvelopă de vară uzată, cu o adâncime a benzii de rulare de 3-4 mm, dispune de o manevrabilitate mult mai redusă decât cea a unei anvelope noi, cu o bandă de rulare de 7 mm. În cadrul testului, anvelopa nouă a început să acvaplaneze la viteza de 83.1 km/h, atunci când perna de apă de pe șosea avea 10 mm grosime. Pe de altă parte, anvelopa uzată a început să acvaplaneze la viteza de 61.2 km/h. Astfel, pentru a evita riscul de acvaplanare, este recomandată înlocuirea anvelopelor atunci când adâncimea de rulare scade sub 4 mm.
Indicatorul de Siguranță (Driving Safety Indicator) cu care sunt dotate anvelopele Nokian Tyres permite monitorizarea benzii de rulare a anvelopelor. În plus, acesta indică și cantitatea de rulare care rămâne pe anvelopă în timp.
O anvelopă de vară în stare bună reduce, de asemenea, distanțele de frânare pe suprafețele umede. În acest sens, Matti Morri atrage atenția asupra faptului că tendința de acvaplanare a autovehiculelor nu poate fi derivată din categoriile de aderență listate pe anvelope.
„Categoriile de aderență pe suprafețe umede listate pe etichetele UE ale anvelopelor indică eficiența prinderii anvelopelor pe asfalt, chiar și în caz de precipitații. Cu alte cuvinte, felul în care se comportă anvelopa la frânarea pe asfalt umed. Cu toate acestea, tendința acvaplanării nu poate fi derivată din etichetele anvelopelor.”, punctează Matti Morri.
Pe lângă starea anvelopelor, presiunea este, de asemenea, un factor semnificativ. Dacă presiunea din anvelope este prea scăzută, este posibil să nu își păstreze forma în timpul contactului cu apa. Acest lucru va face mașina mai sensibilă la acvaplanare.
Evitarea depășirilor și a cantităților mari de apă de pe asfalt este, de asemenea, foarte importantă
Cel puțin la fel de important ca starea anvelopelor este și ceea ce se întâmplă în spatele volanului. În acest sens, este recomandată reducerea vitezei în timpul condusului pe ploaie.
„Reducerea semnificativă a vitezei este necesară în timpul contactului cu formațiunile de apă de pe șosea. Ori de câte ori este posibil, șoferii ar trebui să încerce să evite contactul cu acestea.”, completează Morri.
De asemenea, depășirea nu este recomandată în zilele cu ploaie. Șansele de acvaplanare cresc atunci când șoferul decide să schimbe banda de rulare.
Pentru situația în care, în ciuda punerii în practică a acestor măsuri de precauție, mașina începe să acvaplaneze, se recomandă următoarele:
- Păstrarea calmului.
- Eliberarea accelerației și apăsarea ambreiajului, pentru a încetini mașina și a restabili aderența. Frânarea nu ajută, deoarece reduce și mai mult aderența.
- Menținerea unei direcții drepte pentru a evita părăsirea carosabilului atunci când este restaurată prinderea anvelopelor pe asfalt.