Transportatorii vor fi obligați să achite amenzi substanțiale dacă nu respectă noile reglementări
În curând, transportatorii vor fi obligați să achite amenzi substanțiale dacă nu respectă noile reglementări privind utilizarea sistemului RO e-Transport, care urmărește transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat.
ANAF a anunțat că aceste modificări vor deveni efective începând cu 1 ianuarie.
Este important de menționat că amenzile vor fi reglementate prin OUG din 2022 și se aplică prin intermediul aplicației RO e-Transport.
Datele de poziționare globală trebuie raportate atât pentru transporturile internaționale, cât și pentru cele naționale, în cazul în care mărfurile prezintă un risc fiscal ridicat.
Acest lucru se aplică mărfurilor care au o valoare totală de peste 10.000 de euro sau o greutate de peste 500 de kilograme.
Este esențial de menționat că amenzile pot atinge suma de 20.000 de euro și confiscarea mărfurilor respective, dacă datele GPS nu sunt furnizate în această aplicație.
Pentru a informa toți contribuabilii care efectuează transporturi naționale cu risc fiscal ridicat și transporturi internaționale, Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală au elaborat Ghidul pentru Sistemul Național e-Transport.
Acest ghid este o componentă esențială a digitalizării ANAF. Scopul său este de a spori capacitatea administrativă în combaterea fraudei fiscale.
Operatorii de transport trebuie să raporteze datele curente de poziționare ale vehiculului în Sistemul RO e-Transport pe parcursul întregului traseu. Această obligație se aplică pe toată durata transportului, prin intermediul sistemului e-Transport.
„Este un sistem creat special pentru lupta împotriva diverselor forme de fraudă și evaziune fiscală care pot apărea în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, pentru cei care aleg să efectueze livrări sau transferuri neoficiale, care duc la pierderi fiscale pentru stat și la distorsiuni în concurența corectă între companii. Prin intermediul RO e-Transport, autoritățile pot monitoriza în timp real mișcările de mărfuri pe drumurile naționale, identificând și investigând potențialele cazuri de nereguli sau de fraudă fiscală.
În final, sistemul RO e-Transport reprezintă o componentă vitală din ecosistemul de modernizare și eficientizare a administrației fiscale pe care îl implementăm anul acesta”, a explicat ministrul Marcel Boloș.
Sistemul RO e-Transport pentru monitorizarea transporturilor de bunuri
Pentru monitorizarea transporturilor de bunuri, Sistemul RO e-Transport va prelua date din sistemele proprii de poziționare dacă autovehiculele de transport sunt echipate cu acestea.
În cazul în care autovehiculele nu dispun de astfel de sisteme, datele vor fi preluate de la terminale de telecomunicații care folosesc tehnologii de poziționare și transmisie prin satelit.
Software-ul necesar pentru acest proces va fi disponibil gratuit, oferit de Centrul Național pentru Informații Financiare din Ministerul Finanțelor.
În cadrul Sistemului RO e-Transport, sunt monitorizate vehiculele rutiere cu o masă maximă tehnică admisibilă de cel puțin 2,5 tone.
Aceste vehicule trebuie să transporte bunuri cu risc fiscal ridicat, având o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală ce depășește 10.000 de lei pentru cel puțin o partidă de bunuri transportată.
Cine trebuie să utilizeze sistemul e-Transport:
Pentru transporturile naționale:
- Furnizorul din România este responsabil pentru declararea datelor în cazul tranzacțiilor interne.
- Operatorul economic care transportă, încarcă și descarcă bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României trebuie să respecte aceste obligații.
Pentru transporturile internaționale:
- Destinatarul menționat în declarația vamală de import sau expeditorul din declarația vamală de export trebuie să declare datele pentru bunurile importate sau exportate.
- Beneficiarul din România trebuie să declare datele în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri.
- Furnizorul din România are obligația de a declara datele pentru livrările intracomunitare de bunuri.
- Depozitarul este responsabil pentru tranzacțiile intracomunitare aflate în tranzit, inclusiv pentru bunurile descărcate sau încărcate în depozit pe teritoriul României, fie că se formează un nou transport sau se reorganizează bunurile existente.
Obligațiile transportatorului rutier:
- Transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport trebuie să fie asigurat pe toată durata traseului de transport.
- Echiparea vehiculelor cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie prin satelit este necesară.
- Codul UIT3 generat de Sistemul RO e-Transport trebuie să fie disponibil pentru conducătorul auto. Acest cod ajută la identificarea datelor aferente unei partide de bunuri.