Permis auto valabil doar 2 ani în România. Se schimbă Codul Rutier. Control obligatoriu la 24 de luni

soferi in varsta permis auto permis de conducere

SURSA FOTO: Dreamstime

Recent, a avut loc o dezbatere aprinsă cu privire la abilitățile de conducere ale persoanelor trecute de 70 de ani. În contextul acestei discuții, Senatul României a adoptat o nouă lege care va schimba valabilitatea permisului auto pentru această categorie de șoferi.

Controversele legate de abilitățile de conducere ale șoferilor în vârstă au generat recent discuții importante în societatea românească. O nouă lege adoptată de Senatul României va modifica semnificativ valabilitatea permiselor de conducere pentru această categorie de șoferi cu vârsta de peste 70 de ani, încercând să sporească siguranța rutieră.

Legea pentru categoria de șoferi vârstnici

În prezent, permisul auto este valabil timp de 10 ani pentru toți șoferii din România. Totuși, un proiect de lege adoptat la începutul acestui an prevede o reducere semnificativă a acestei perioade pentru șoferii de peste 70 de ani.

„Valabilitatea administrativă a permiselor de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, Al, A2, A, B, B1 şi BE, deținute de persoane cu vârsta de 70 de ani şi peste această vârstă este de 5 ani”, conform noii legislații.

Pentru șoferii care au depășit 80 de ani, situația devine și mai restrictivă.

„Valabilitatea administrativă a permiselor de conducere de toate categoriile deținute de persoane cu vârsta de 80 de ani şi peste această vârstă este de 2 ani”, se precizează în textul adoptat de Senat.

Aceste modificări urmăresc să crească siguranța rutieră și să reducă riscurile asociate cu conducerea de către vârstnici.

O nouă abordare pentru siguranța rutieră

Pe lângă reducerea valabilității permiselor, legea adoptată propune și o majorare a acesteia la 15 ani pentru ceilalți șoferi care dețin permise din categoriile AM, A1, A2, A, B, B1 și BE.

Legea se află acum în dezbaterea Camerei Deputaților, care reprezintă forul decizional în acest proces legislativ.

SURSA FOTO: Freepik

Această problemă a fost discutată și la nivel european, unde experții au subliniat necesitatea unor evaluări medicale mai frecvente pentru șoferii cu vârsta de peste 70 de ani.

„Comisia a propus ca testele de stabilire a aptitudinii de a conduce să fie introduse cu o frecvență, după vârsta de 70 de ani. De exemplu, dacă se poate impune un control medical sau un chestionar de autoevaluare.

Scopul este de a reduce numărul de șoferi care nu sunt apți să conducă și de creștere a siguranței rutiere”, este menționat în propunerea Comisiei Europene.

Propunerea sugerează efectuarea periodică a unor controale medicale sau completarea chestionarelor de autoevaluare pentru a evalua abilitățile de conducere.

Abilitățile necesare pentru a conduce în siguranță

Pentru a conduce un vehicul în siguranță, este esențial ca șoferii să dețină anumite abilități, inclusiv cunoștințe despre regulile de circulație, capacitatea de reacție rapidă și coordonarea eficientă a mișcărilor. Din păcate, mulți vârstnici care suferă de probleme de sănătate ce le afectează abilitățile de conducere nu sunt dispuși să renunțe la permisul auto, ceea ce poate duce la situații periculoase pe drumurile publice.

Printre afecțiunile care pot influența capacitatea de a conduce se numără problemele de vedere, sindromul vestibular, bolile respiratorii și cardiovasculare, accidentele vasculare cerebrale și tulburările cognitive. Aceste condiții pot compromite capacitatea de a reacționa corespunzător la diversele situații din trafic, punând în pericol atât șoferii vârstnici, cât și ceilalți participanți la trafic, scrie Promotor.

Evaluarea abilităților de conducere la vârstnici

Medicul psihiatru Gabriel Diaconu susține că vârsta nu este singurul criteriu relevant în evaluarea abilităților de conducere.

„După vârsta de 65 de ani, ar fi indicat să mergem cu toții la o evaluare completă a sănătății. Iar șoferii, cu atât mai mult, ar trebui să consulte un oftalmolog, un neurolog, un cardiolog.

Iar dacă acest medic, oricare ar fi el, constată probleme cu potențial periculos, cataractă, probleme de inimă, de motricitate, etc., atunci șoferul ar trebui, din propria inițiativă, să renunțe la carnet. Din păcate, asta nu prea se întâmplă”, concluzionează medicul.

În concluzie, este esențial ca șoferii de toate vârstele să fie conștienți de abilitățile lor de conducere și să își adapteze comportamentul în funcție de sănătatea lor. Deși există temeri legate de riscurile asociate cu conducerea de către persoanele în vârstă, nu se poate afirma că acestea sunt neapărat mai periculoase la volan în comparație cu șoferii mai tineri.