Bogdan Tomoiagă, secretar de stat în Ministerul Turismului ne-a oferit câteva informații extrem de prețioase, pe care orice turist trebuie să le cunoască. 

Cum se poate feri un turist de o ofertă capcană, de la o agenție care vrea de fapt să-l păcălească?

Este foarte important să știi, în primul rând, la momentul achiziției unui serviciu turistic de la o agenție, dacă aceasta funcționează legal. Acest lucru se poate verifica la Ministerul Turismului, printr-o simplă accesare a site-ului instituției sau printr-un un apel telefonic la direcția Autorizare sau pe telverde. Le recomandăm turiștilor să fie atenți la toate ofertele existente pe piață, similare celei pentru care vor să opteze. Și, dacă sunt diferențe foarte mari de preț între ele, trebuie să-și pună niște mari semne de întrebare. Și să nu plătească nimic pentru care nu primesc măcar un document oficial care să ateste achiziția și descrierea pachetului cumpărat, cum ar fi un contract sau o factură detaliată, pentru că altfel nu au nici o armă împotriva unei escrocherii.

Ministerul Turismului se ocupă de legalitatea funcționării agențiilor, nu de analiza ofertelor scoase pe piață de acestea! Nu avem instrumentele necesare și nici atribuții legale în acest sens. Noi, ministerul, oferim totuși informații prețioase despre legalitatea funcționării unei agenții de turism. Faptul că obține licență de la noi înseamnă că deține, obligatoriu, poliță de asigurare sau, în viitor, un instrument legal constituit de asigurare a pachetelor vândute. Ministerul Turismului poate interveni abia după ce turistul are confirmarea oficială că a fost înșelat, adică atunci când acesta nu primește serviciile promise în ofertă și face o plângere către noi sau la Protecția Consumatorului. 

Ce poate face un turist/ cui trebuie să se adreseze dacă și-a cumpărat un pachet turistic și promisiunile din contract nu sunt respectate? Poate depune plângere la Ministerul Turismului? Sau unde? Puteți trimite un corp de control pe baza plângerilor de la turiști?

Clar. Ministerul Turismului este obligat să dea curs plângerilor/sesizărilor turiștilor și face acest lucru! Am avut și situații în care ne-am autosesizat, fără vreo plângere directă către noi, în cazuri care au fost făcute publice prin intermediul mass-media. Am acționat și am trimis echipe de control de la direcția de specialitate la agențiile care au lăsat turiștii cu ochii în soare, pe care le-am sancționat cu retragerea licenței de funcționare, amenzi. Acolo unde s-a impus, am sesizat organele de cercetare penală.

 

Deci, turiștii trebuie să știe că în Ministerul Turismului au un aliat de nădejde. Totul e să ne spună ce necazuri au, pentru a acționa în consecință.

Ni s-a spus că, dacă un turist cumpără un pachet turistic în avans și i se promite că merge la un hotel X, iar peste 5 luni, când merge în vacanță este cazat la Y din lipsă de locuri, practic nu prea poate face mare lucru. Turistul vrea totuși la X, dar este obligat să rămână la Y. Ce poate face în acest context?

În primul rând, trebuie să fie foarte atent la clauzele contractuale, când cumpără un serviciu turistic. Dacă agenția precizează foarte clar că locul în hotelul X este garantat doar în măsura disponibilității unității de cazare la momentul începerii vacanței achiziționate și oferă variantă de cazare în aceleași condiții altundeva, atunci turistul, astfel informat, se înțelege că a acceptat. Și nu mai are ce face, decât să fie foarte atent pe viitor. Altfel, dacă nu este anunțat despre posibilitatea de a nu fi cazat în alt loc decât cel cumpărat, turistul poate să se îndrepte legal împotriva agenției.

Cum este astăzi turistul protejat de țepele luate de agențiile de turism? După cazul OMNIA, s-a schimbat ceva? Atunci foarte mulți oameni au rămas cu banii dați și fără vacanțe.

Cazul OMNIA sper să fie un caz izolat! A căzut ca un trăsnet, pentru că era o agenție cu vechime și fără antecedente. Oricum, pentru a proteja turiștii de situații neplăcute și păguboase, Ministerul Turismului va crea cadrul legal necesar care să contribuie atât la protecția turiștilor cât și la întărirea disciplinei în materie de comercializare a pachetelor de servicii turistice. Avem acum în dezbatere publică un proiect de Ordonanță privind garantarea pachetelor de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, proiect care vine să lumineze acest domeniu.

Conform acestuia, agenţiile de turism care îşi desfăşoară activităţile pe teritoriul naţional şi comercializează, în calitate de organizator, către consumatori persoane fizice pachete de servicii turistice sau componente ale acestora, au obligaţia să asigure furnizarea serviciilor turistice sau rambursarea tuturor plăţilor efectuate de către sau pe seama turiştilor, în măsura în care respectivele pachete de servicii contractate nu sunt furnizate ca urmare a faptului că agenţia de turism se află în dificultate financiară, definită potrivit legii. Aceste garanții sunt reprezentate de scrisori de garanţie bancară, poliţe de asigurare, fond de garantare a pachetelor de călătorie sau alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcţiona distinct.

 

Ideea este ca pachetele turistice să fie garantate 100%, astfel încât turiștii păgubiți să-și poată recupera integral banii de la agențiile de la care le-au achiziționat. În acest proiect sunt incluse foarte multe prevederi, menite să confere siguranță turiștilor, dar și să disciplineze domeniul, începând de la repatriere, până la calitatea serviciilor. E adevărat că vor rezista pe piață doar cei serioși și care nu sunt porniți pe dat țepe pentru că, pe lângă garantare, venim și cu clarificări esențiale în privința informațiilor precontractuale pe care călătorii trebuie să le primească înainte de achiziționarea unui pachet, indiferent dacă acesta este vândut prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță sau în agenție.

De asemenea, sunt prevăzute măsurile reparatorii în cazul neconformității în executarea contractului privind pachetul de servicii de călătorie. Astfel, turistul are dreptul să primească soluții la problemele cu care se confruntă, iar atunci când o parte semnificativă a serviciilor de călătorie incluse în contractul privind pachetul de servicii de călătorie nu poate fi furnizată, călătorului i se propun servicii alternative corespunzătoare. În cazul în care agenția de turism nu remediază neconformitatea într-un termen rezonabil stabilit de către călător, călătorul o poate face el însuși și solicită rambursarea cheltuielilor necesare. Călătorii au, de asemenea, dreptul la reducerea prețului, încetarea contractului privind pachetul de servicii de călătorie și/sau despăgubiri pentru daunele suferite. Un capitol aparte face referire la protecția în cazul insolvenței agenției de turism. Agenția de turism organizatoare trebuie să ofere garanții privind rambursarea tuturor sumelor achitate de către sau în numele călătorilor, inclusiv transportul, dacă pachetul prevede și acest serviciu.

În ceea ce priveste agentiile din România, care intermediază vânzarea de pachete de servicii turistice pentru organizatori din spațiul european, acestea nu au obligația de a reasigura pachetele, așa cum se tot vehiculează în spațiul public. Sunt obligați să depuna toate diligențele și să vină în sprijinul turiștilor afectați de o eventuală imposibilitate de plată sau insovență a organizatorului din spațiul european pentru care fac intermedierea și sunt responsabili de buna executare a serviciilor de călătorie incluse în contractul privind pachetul de servicii de călătorie, dar repet, nu trebuie să reasigure pachetele vândute prin intermediere.