punerea lor in aplicare. Ne referim la faptul ca, de multe ori, persoanele (fizice sau juridice) vizate de un astfel de act normativ fie nu-l cunosc, fie nu inteleg responsabilitatile care le revin, fie amana aplicarea lui, fie il ignora cu totul.Exceptand anumite acte normative cu impact major asupra taxelor si impozitelor datorate, contribuabilii tind sa ignore actele normative care introduc reglementari de natura administrativa si incearca sa pastreze starea existenta o perioada cat mai lunga
punerea lor in aplicare. Ne referim la faptul ca, de multe ori, persoanele (fizice sau juridice) vizate de un astfel de act normativ fie nu-l cunosc, fie nu inteleg responsabilitatile care le revin, fie amana aplicarea lui, fie il ignora cu totul.Exceptand anumite acte normative cu impact major asupra taxelor si impozitelor datorate, contribuabilii tind sa ignore actele normative care introduc reglementari de natura administrativa si incearca sa pastreze starea existenta o perioada cat mai lunga. Genul acesta de reglementari legale cu implicatii administrative sunt cele care produc cele mai mari nemultumiri. Mai ales ca, in ultima vreme, ele s-au tot inmultit. Vesnica poveste a adaptarii legislatiei romanesti la cerintele Uniunii Europene nu mai convinge pe nimeni. Admiram flexibilitatea mediului de afaceri vest-european si ne intrebam ce-are a face cu birocratia noastra care tot creste si infloreste. Sa fie oare vorba despre acel salt calitativ care vine in urma unei acumulari cantitative? Da’ de unde! Putem vorbi mai curand de incapacitatea statului de a rezolva o problema altfel decat inventand inca o hartie.Sa trecem peste aceasta introducere lunga pentru a prezenta un act normativ pe care multi il gasesc ingrozitor de anost. Este vorba de HG nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase. Actul instituie obligativitatea tuturor agentilor economici de a tine o evidenta a deseurilor pe care le produc. Datele sunt centralizate si, la cererea autoritatilor pentru protectia mediului, vor fi transmise acestora.Probabil ca nimeni nu si-a inchipuit ca va ajunge sa inventarieze zilnic continutul cosului de gunoi si va trece pe hartie concluziile acestei operatiuni. Exageram, evident, dar cat de mult oare? Intr-un fel sau altul agentul economic trebuie sa evalueze lunar cantitativ si calitativ deseurile rezultate in urma activitatii sale. Cine simte nevoia sa-si improspateze cunostintele referitoare la deseuri are la indemana OUG nr. 78/2000 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001. Aflam astfel ca activitatea de gestionare a deseurilor este una bazata pe o serie de principii dintre care doua ne intereseaza pe toti: principiul poluatorul plateste si principiul responsabilitatii producatorului.Conform legii suntem niste poluatori, responsabili si buni de plata. In realitate suntem niste producatori de deseuri fie ca vrem, fie ca nu vrem. Legea ne impune sa fim responsabili. si primul pas este acela de a constientiza ce fel de deseuri producem.
Iata definitiile din lege:· deseu este orice substanta sau orice obiect din categoriile stabilite in anexa I B, pe care detinatorul le arunca, are intentia sau obligatia de a le arunca;· deseuri menajere sunt deseuri provenite din activitati casnice sau asimilabile cu acestea si care pot fi preluate cu sistemele de precolectare curente din localitati;· deseuri asimilabile cu deseuri menajere sunt deseuri provenite din industrie, din comert, din sectorul public sau administrativ, care prezinta compozitie si proprietati similare cu deseurile menajere si care sunt colectate, transportate, prelucrate si depozitate impreuna cu acestea;· deseuri periculoase sunt deseurile mentionate la art. 181 alin. (1), care se incadreaza la categoriile sau tipurile generice de deseuri periculoase, prezentate in anexa nr. I C, si constituentii acestor deseuri, prezentati in anexa nr. I D, constituenti care fac ca aceste deseuri sa fie periculoase atunci cand au una sau mai multe dintre proprietatile descrise in anexa nr. I E.Daca am inteles bine, fiecare din noi producem deseuri care, daca nu sunt menajere sau asimilate acestora sau periculoase se cheama ca sunt deseuri pur si simplu.Pentru o buna gestionare a deseurilor exista obligatia de a le clasifica cu ajutorul unui cod format din sase cifre. Pentru fiecare tip de deseu va fi intocmita o fisa care se va completa lunar, de-a lungul unui an. Clasificarea cu sase cifre ocupa 20 de pagini din cele 23 cate are HG nr. 856/2002. Pentru a va descurca in respectiva clasificare trebuie sa urmati un algoritm. Chiar si asa, va veti simti neajutorati in incercarea de a face diferenta intre categoriile de deseuri. si pentru ca sunteti cu adevarat responsabil, ati vrea in primul rand sa identificati deseurile considerate periculoase. Pot fi considerate periculoase deseurile cu urmatoarele proprietati: inflamabile, iritante, nocive, toxice, cancerigene, corozive, infectioase, teratogene, mutagene. Pe langa aceste proprietati ele trebuie sa aiba si niste caracteristici care se refera la temperatura de inflamabilitate si la concentratia substantelor considerate toxice, daunatoare, cancerigene, mutagene, aflate in componenta acestora.Ne simtim complet dezarmati in fata unei probleme atat de complexe. Privim in jur la obiectele care ne inconjoara si ne intrebam ce fel de deseuri vor deveni si cat de multe trebuie sa stim pentru a completa corect fisele de evidenta a deseurilor? O data terminat exercitiul de intelegere a ceea ce vrea HG nr. 856/2002, va veti simti neputinciosi in fata sarcinii pe care o aveti de indeplinit. Va veti intreba, pe buna dreptate, daca nu cumva tocmai a aparut o meserie noua in nomenclatorul de ocupatii (COR) si un post liber in schema.Am continua poate sa facem haz povestind despre HG nr. 856/2002, daca nu am simti pe sira spinarii fiorii amenintatori ai unor sanctiuni usturatoare. Citam din actul normativ: „Art. 9. – Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 30 de milioane de lei la 75 de milioane de lei urmatoarele fapte: a) absenta evidentei gestiunii deseurilor; b) inscrierea de date incorecte in evidenta gestiunii deseurilor; c) neutilizarea codurilor deseurilor prevazute in anexa nr. 2 pentru evidenta gestiunii deseurilor; d) netransmiterea evidentei gestiunii deseurilor autoritatilor publice centrale si autoritatilor publice teritoriale de protectie a mediului.”Ce bine ar fi daca si noi, bieti poluatori, am putea sa sanctionam un astfel de act normativ imposibil de pus in practica. Sau daca am putea opri poluarea „mediului” legislativ cu astfel de reglementari daunatoare, care, prin ceea ce nu sunt, indeamna la rezistenta si nesupunere.