Firmele nu vor mai depune în 2010 bilanţul la Finanţe, ci doar la Registrul Comerţului. Vestea ar fi bună, dar ministerul cere în loc un alt tip de raportare, pentru care firmele vor munci dublu. În plus, companiile care depun dosare pentru Fonduri Europene sunt plimbate de la o instituţie publică la alta.

Update Haosul legislativ face primele victime: firmele care depun proiecte pentru finanţare din fondurile europene. Potrivit ghidului solicitantului, acestea sunt obligate să depună odată cu proiectul situaţia financiară a anului anterior vizată de Ministerul de Finanţe.

Caz O firmă a depus un proiect în cadrul Programului Operaţional Regional (Axa 4.3 – microîntreprinderi) la Agenţia pentru Dezvoltare Regională (ADR) Bucureşti Ilfov, pe 28 ianuarie 2010, cu bilanţul pe 2009 avizat de Registrul Comerţului. Firma respectivă a încercat să obţină şi viza administraţiei fiscale pe bilanţ, dar aceasta a refuzat invocând modificările legislative.

După două zile, reprezentanţii ADR au trimis firmei o adresă prin care au anunţat-o că trebuie să depună în cinci zile bilanţul pe 2009 cu viza Ministerului de Finanţe, în caz contrar proiectul urmând să fie respins. Din acel moment încurcăturile s-au ţinut lanţ. Firma solicitantă a explicat că a fost refuzată de Finanţe, iar angajatii reprezentanţii ADR au prezentat cazul, mai departe, organismului lor superior, adică Ministerului Dezvoltării.

La rândul său, Ministerul Dezvoltării a răspuns că nu a fost informat despre noile prevederi de către Finanţe şi că, în consecinţă, nu poate să dea un o derogare. În acest moment, solicitanţii de fonduri aşteaptă ca instituţiile statului să se lămurească între ele şi să găsească o soluţie.

Fără bilanţuri la ANAF

Din acest an, companiile nu mai au obligaţia să depună situaţiile financiare anuale şi la administraţiile fiscale. În aparenţă, decizia vine în sprijinul firmelor, pentru că le scuteşte de corvoada unor drumuri şi cozi în plus. Din păcate, situaţia este chiar mai complicată decât era în anii trecuţi. Motivul este că firmele vor trebui să depună la Finanţe un alt tip de raportare financiară, al cărei conţinut nu a fost încă făcut public de autorităţi. Pe site-ul ministerului există un proiect de ordin în acest sens, dar care nu a fost aprobat, deşi anul financiar s-a încheiat de mai bine de o lună.

„Dacă ar fi să luăm în considerare trendul din ultima perioadă privind aprobarea actelor normative, ordinul va fi publicat cel mai probabil cu câteva zile înainte de expirarea termenului legal de depunere. Până atunci, aşa cum deja ne-am obişnuit, va fi o ceaţă totală“, spune Sorin Istrate, managing partner Contexpert. Situaţia devine şi mai dificilă pentru firme dacă se va dovedi, după cum afirmă reprezentanţii ministerului, că noul tip de raportări va fi substanţial diferit de situaţiile care se întocmesc pentru Registrul Comertului. Conform aceloraşi surse, din această cauză ministerul întârzie aprobarea şi publicarea actului normativ.

Lipsa de reglementare

Încă din 2007, companiile ar fi trebuit să depună situaţiile financiare anuale doar la Registrul Comerţului, după cum se stabilise prin modificările aduse legii societăţilor comeciale. Intenţia iniţială a fost o simplificare a sistemului de depunere, dar din lipsa unui sistem informatic performant, prevederea a fost a­mânată până ­acum. Prin urmare, Regis­trul Comerţului va transmite documen­tele electronic la Finan­ţe, şi nu firmele.

Pe de altă parte, legea contabilităţii mentionează că, pentru asigurarea informaţiilor destinate sistemului instituţional al statului, societăţile comerciale trebuie să depună la Finanţe o raportare anuală al cărei conţinut va fi stabilit prin ordin al ministrului. În acest punct apar problemele, iar Finanţele nu se grăbesc să le clarifice.

„Având în vedere că este posibil ca în continuare să se solicite o raportare anuală şi la Finanţe, potrivit prevederilor din legea contabilităţii, avantajul de a depune doar la Registru este practic anulat. Mai mult, dacă situaţiile cerute de administraţia financiară vor fi diferite de cele de la Registru, contribuabilii se vor afla în situaţia de a munci de două ori pentru a oferi aceleaşi informaţii în formate diferite“, consideră Sorin Istrate.

În plus, pot apărea neajunsuri în relaţiile cu terţii. Firmele trebuie să prezinte băncilor şi, uneori, chiar si partenerilor de afaceri, copii de pe situaţiile financiare anuale depuse la Finanţe.

Probleme cu partenerii

 „Practic, viza administraţiei oferea credibilitate acestor documente. Depunerea situaţiilor financiare numai la Registrul Comerţului ar putea crea probleme privind credibilitatea acestor documente, pentru că, până acum, Registrul viza doar o cerere standard de înregistrare, iar pe situaţiile financiare care rămân la contribuabil nu va figura nicio viză prin care să se arate că acela este setul de documente care a fost depus la Registru“, afirmă specialistul Contexpert.

Totodată, firmele se vor confrunta la Registru cu dificultăţi legate de înregistrarea şi prelucrarea de documente, după cum arată experienţa anului trecut, când, din cauza grevei magistraţilor, operaţiunile au fost blocate sau întârziate.

Depunerea situaţiilor financiare doar la Registrul Comerţului ar putea crea probleme privind credibilitatea acestor documente.
Sorin Istrate, managing partner, Contexpert

150 de zile de la închiderea anului fiscal, respectiv de la 31 decembrie, este perioada în care firmele trebuie să depună situaţiille financiare anuale

1,4 milioane de societăţi comerciale erau înmatriculate în România  la sfârşitul anului trecut, potrivit statisticilor întocmite de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului