Atrage bogaţii lumii şi creşte de şapte ani încontinuu

Capacitatea de cazare a hotelurilor din Bucureşti va creşte cu minim 10% în următorii trei ani, ţinând cont de proiectele planificate sau aflate deja în construcţie. Interesul investitorilor pentru acest sector imobiliar este tot mai crescut şi atrage noi lanţuri hoteliere internaţionale.

Piaţa hotelieră din România a avut în 2017 cel de-al şaptelea an consecutiv de creştere, în cele aproape 100.000 de camere de hotel fiind înregistrate peste 20 de milioane de înnoptări, un avans de 4% faţă de anul precedent, respectiv 57% faţă de anul 2010, arată un studiu realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Bucureştiul este depăşit de Constanţa în ceea ce priveşte numărul de camere şi capacitatea hotelieră, Capitala având la dispoziţie circa 10.500 de camere, în timp ce oraşul de la mare depăşeşte 11.300 de camere. Totuşi, ca urmare a duratei scurte, de aproximativ trei luni, a sezonului estival, în hotelurile din Bucureşti se cazează de aproape patru ori mai mulţi turişti decât în Constanţa.

Piaţa hotelieră din Bucureşti este dominată de hoteluri de patru şi cinci stele, care reprezintă peste 70% din capacitatea totală, în timp ce hotelurile de una şi două stele au o pondere de doar 10%. Totodată, aproape 47% din camerele hotelurilor din Bucureşti sunt operate sub sigla lanţurilor internaţionale, faţă de o medie de doar 7,5% la nivel naţional. În această ierarhie, Capitala este urmată de Sibiu (37,6%), Oradea (27,3%) şi Cluj-Napoca (18,9%), se mai precizează în studiul citat.

Investitorii imobiliari s-au ferit o lungă perioadă de timp de acest sector, în ciuda cererii în creştere pentru spaţii de cazare, în principal, din cauza structurii de investiţii mai complicate, care implică banii proprii, deoarece băncile nu acceptă garanţii pe astfel de spaţii.

„Piaţa din Bucureşti a cunoscut o creştere constantă în ultimii ani. Acest lucru a atras în mod clar atenţia investitorilor. În timp ce profilul tipic al investitorilor în hoteluri a fost antreprenorul local care îşi diversifica activităţile, am observat, în ultimele 18 luni, o creştere a interesului din partea investitorilor internaţionali, fie familii de investitori, fie investitori instituţionali sau persoane cu venituri ridicate“, a declarat, într-un inteviu acordat revistei Capital, Emeline Sýkora-Wintrebert, director general pentru Europa de Sud-Est a AccorHotels/Orbis, grup care îşi propune să ajungă la 14 hoteluri în România în următorii doi ani.

Apar şantierele

Poate una dintre cele mai importante ştiri pentru industria hotelieră locală a apărut în primăvara acestui an când presa lituaniană a anunţat că Nerijus Numavicius, cel mai bogat lituanian, alături de fratele său Vladas şi omul de afaceri Mindaugas Bogdanavicius, unul dintre fondatorii celui mai mare grup de afaceri din regiunea Baltică, vor să construiască patru hoteluri cu peste 1.000 de camere în Bucureşti. Parteneriatul a fost stabilit cu ajutorul lui Arunas Beleska, proprietarul companiei Apex Alliance, care deţine deja hotelurile Europa Royale şi Hilton Garden Inn din Centrul Vechi al Bucureştiului.

 „Piaţa lanţurilor hoteliere internaţionale din România este subdezvoltată. Majoritatea investitorilor încă abordează piaţa cu precauţie, dar credem că această tendinţă este temporară. Vor apărea o serie de branduri internaţionale noi pe piaţă peste câţiva ani. Între timp, sunt atractive investiţiile în dezvoltarea acestui sector de business din România“, a declarat Augustinas Barauskas, CEO-ul Apex Alliance, citat de Baltic Times.

El a mai anunţat că hotelurile planificate în Bucureşti vor fi afiliate lanţurilor Marriott şi Hilton, iar construcţia lor va fi definitivată până în 2022. Primul hotel din cele patru este deja în construcţie în cel mai fierbinte punct de pe harta imobiliară a Capitalei. Lituanieii au plătit circa 3,3 mil. euro pentru terenul pe care a funcţionat până de curând service-ul auto Şama Pompeiu, aflat în proprietatea familiei Madadi. Aici se ridică primul hotel Courtyard by Marriott din România. Unitatea de cazare va avea 259 de camere şi va fi deschisă anul viitor.

Recent, acelaşi grup de investitori a cumpărat clădirea fostei bănci Marmorosch Blank din Centrul Vechi al Bucureştiului. Aceasta va fi restaurată şi transformată într-un hotel cu 119 camere afiliat reţelei Moxy, a celor de la Marriott, primul brand de acest fel din România. Şi acesta ar trebui inaugurat tot în 2019, potrivit Apex Alliance.

Zone de interes

„Polii de birouri, precum zonele de nord şi centru-vest ale Bucureştiului, au potenţial pentru noi dezvoltări de hoteluri. La fel şi Centrul Vechi, care este probabil să convingă câteva branduri noi (nu neapărat companii noi) să deschidă hoteluri prin renovarea clădirilor istorice. Această zonă are potenţial pentru circa 500 de camere noi, care vor veni pe piaţă în următorii ani. S-ar putea să începem să vedem şi proiecte adaptate anumitor nişe, cum ar fi studenţii sau simplii angajaţi“, precizează brokerii Colliers International într-un studiu al pieţei hoteliere.

Pe lângă noul Hilton Garden Inn şi viitorul Moxy, Centrul Vechi a mai atras şi lanţul hotelier Corinthia care îşi va extinde anul viitor portofoliul de hoteluri de cinci stele cu fostul Grand Hotel du Boulevard, clădire renovată de Niro Investment Group.

CITITI ŞI Investiţii de 60 mil. euro în dezvoltarea unor proiecte hoteliere din Bucureşti

Nu departe, în zona Operei Române, familia Dogaru, care deţine singurul hotel Mercure din Bucureşti, lucrează la un hotel cu circa 150 de camere ce va fi afiliat brandului ibis de trei stele. La rândul său, hotelul Lido, unul dintre hotelurile istorice ale Capitalei, va fi redeschis anul acesta sau anul viitor de către omul de afaceri Mohammad Murad, care a închiriat imobilul pe 15 ani de la proprietari.

La masa bogaţilor

Anul trecut, piaţa hotelieră locală a fost a doua cea mai atractivă din regiune, după Polonia, după ce a consemnat două tranzacţii majore cu o valoare cumulată de 183 mil. euro. Vânzarea complexului hotelier Radisson din centrul Capitalei, pentru 169,2 mil. euro, marchează nu doar cea mai mare tranzacţie imobiliară cu un singur activ realizată vreodată în Bucureşti, ci şi intrarea în România a unuia dintre cele mai mari fonduri americane, Cerberus Capital Management. Tot anul trecut, compania thailandeză U City Public a plătit circa 14 mil. euro pe hotelul angelo by Vienna House Bucharest din Otopeni.

Brokerii Colliers sesizează că lanţurile hoteliere caută soluţii de extindere a reţelelor lor. Aceste companii caută alternative la tradiţionalele contracte de management, pe care nu le găsesc atractive în prezent. „Unele branduri de nivel superior ar putea încerca să cumpere sau să investească alături de dezvoltatori, oferindu-le acestora din urmă o opţiune de exit dacă este nevoie. O altă soluţie, care ar putea ajuta la creşterea pieţei interne, ar putea fi un contract de închiriere. Mai exact, un hotel construit de o companie locală este predat unui brand hotelier pentru o rată fixă“, precizează consultanţii Colliers.

Bucureştiul rămâne în continuare o destinaţie preponderent de business, fapt reliefat şi de durata medie de şedere în hotelurile din oraş, de doar 1,63 zile, indicator aflat la un nivel comparabil pieţei hoteliere din Varşovia. În schimb, hotelurile din Praga îşi primesc turiştii, în medie, pentru 2,35 zile, în timp ce în Budapesta cazarea medie are o durată de 2,25 zile, cele două oraşe fiind destinaţii mai atractive pentru turismul de tip city-break, se arată în studiul Cushman & Wakefield Echinox.

Consultanţii estimează că piaţa hotelieră locală va continua să se dezvolte în următorii ani, fiind susţinută şi de dinamica traficului aerian, care s-a dublat în ultimul deceniu, aeroporturile din România depăşind în 2017 pragul de 20 de milioane de pasageri.

MINI INTERVIU

Director AccorHotels: Există loc pentru încă un hotel de lux de talie mare în Bucureşti

Capital: Care sunt planurile de extindere ale Orbis în România în 2018 şi 2019?

Emeline Sýkora-Wintrebert: Grupul Orbis a fost foarte activ în Europa de Sud-Est de la intrarea în parteneriat exclusiv pentru regiune cu AccorHotels, în ianuarie 2015. România a fost identificată că fiind una dintre pieţele cheie pentru noi, în ceea ce priveşte dezvoltarea reţelei, în principal prin acorduri de management şi franciză cu parteneri locali. Evenimentul de deschidere a ibis Styles Arad, de luna trecută, a marcat sosirea brandului nostru internaţional extrem de popular pe segmentul hotelurilor economice. Acesta va fi urmat de deschiderea unui al doilea ibis Styles în această vară: ibis Styles Bucharest Erbas, situat în cartierul Aviaţiei. În următorii doi ani avem deja trei noi hoteluri în curs de dezvoltare, toate în cadrul unor acorduri de management. Aceste noi hoteluri sunt situate atât în București, cât şi în principalele oraşe, cu branduri din categoria economic (ibis, ibis Styles) şi de pe segmentul de talie medie (Novotel, Mercure). Aceastea vor duce reţeaua noastră la 14 proprietăţi în România.

Capital: Care zone din Bucureşti credeţi că pot susţine cel mai uşor noi hoteluri?

E.S.-W.: Zona nordică a oraşului ar putea beneficia, în mod sigur, de hoteluri la standarde internaţionale, în special polul de afaceri. Partea de vest a oraşului, în vecinătatea cartierului Grozăveşti, între Politehnică şi Orhideea, este, de asemenea, în plină dezvoltare şi duce lipsă de cazare de calitate. Graţie tendinţei puternic pozitive a cererii de pe piaţă, există cu siguranţă loc pentru noi hoteluri de calitate pe toate segmentele.

Capital: Mai este loc în Bucureşti pentru un hotel mare de cinci stele?

E.S.-W.: Cred, într-adevăr, că există loc pentru un hotel de lux  modern şi nou în Bucureşti. Astăzi, oferta pe segmentul de lux este destul de tradiţională. Oaspeţii caută experienţe noi şi există, cu certitudine, potenţial de cerere din partea clienţilor cu venituri mari… pentru produsul potrivit.

Capital: Cum aţi caracteriza evoluţia numărului de turişti străini şi locali din Bucureşti din ultimii ani?

E.S.-W.: Unul dintre factorii-cheie ai creşterii cererii în Bucureşti, în ultimii ani, a fost turismul de agrement. Cererea internă este favorizată de creşterea generală a salariilor. În ceea ce priveşte turiştii străini, ne aşteptăm ca numărul lor să crească, atât timp cât vor apărea noi linii aeriene. Prin eforturile combinate ale operatorilor din turism, de a oferi servicii de înaltă calitate, şi ale autorităţilor locale, de a îmbunătăţi accesibilitatea şi vizibilitatea, perspectivele sunt pozitive.

CAZĂRI Hotelurile din România au primit 8,56 milioane de turişti anul trecut, dintre care 2,37 milioane (27,6%) reprezintă turiştii străini.

39,4% a fost indicele net de utilizare a locurilor de cazare în hoteluri în 2017, faţă de un nivel de 29,9% în 2010, conform Cushman & Wakefield Echinox

Acest articol a fost publicat în numărul 19 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 14-20 mai 2018