Au apărut noii «băieţi deştepţi din energie», din cauza cărora plătim facturi mai mari

În piaţa de energie există "agenţii", acele persoane fizice care nu deţin licenţă de furnizare dar care, având relaţii cu unele persoane din conducerea firmelor care consumă energie electrică, vin, în numele acestora, să negocieze achiziţia de energie cu furnizorii.

Practic, aceşti agenţi intermediază relaţia furnizor-client, scrie Economica.net.

În piaţa de energie a apărut o nouă categorie de participanţi, care nu sunt legiferaţi, şi care fac ca factura finală a consumatorului să crească de regulă cu 1%, a declarat Petre Stroe, director general al MET Energy România, unul dintre furnizorii de top 5 din piaţa de energie.

Potrivit lui Stroe, între 1% şi 5% din preţul final reprezintă comisionul pe care îl primesc agenţii care încheie contractele.

„Aceştia sunt noii băieţi deştepţi din energie. De regulă, ei câştigă 1% din preţul final, dar se ajunge şi la 5%. Ei ajung uneori să câştige, stând, cât câştigăm noi, cu 50 de oameni, care muncim aici de dimineaţă până seara”, a adăugat reprezentantul MET.

Stroe a explicat că, în final, consumatorul este cel care plăteşte mai mult în final, în condiţiile în care preţurile la energie sunt oricum mari şi face apel la autorităţi pentru a reglementa această practică. „Aceşti agenţi influenţează preţul. Ei nu vor dispărea, dar măcar să fie reglementaţi” a spus Stroe.

Potrivit acestuia, MET a înregistrat în acest an o marjă de profitabilitate de 2,2%,pe care o consideră rezonabilă, în condiţiile în care auditorii consideră o marjă bună pentru furnizare între 2 şi 3%.

Petre Stroe mai spune că energia electrică va fi mai scumpă cu 40% anul viitor, faţă de 2018, fapt care se va reflecta şi în preţurile produselor.

„Este foarte greu să le explicăm consumatorilor noştri că au crescut preţurile atât de mult. Unii efectiv nu înţeleg de ce şi nici eu nu înţeleg total de ce. Este vorba despre o diferenţă de 25 de euro între preţul din 2018 şi cel din 2019, adică 40%. Explicaţiile sunt interne şi externe, dar nu prea contează în bugetul consumatorilor. Efectele le vom vedea în preţul produselor anul viitor”, spune Stroe, citat de Agerpres.

Conform reprezentantului MET, reglementările din acest sector nu sunt foarte bine puse la punct, astfel că unii traderi pot denunţa unilaterial contractele, preferând să plătească penalităţi.

„Tocmai am păţit acest lucru. Un furnizor de la care achiziţionam energie, respectiv EFT, a reziliat în luna noiembrie contractul cu noi pentru 2019, pentru o cantitate de 5 MW, astfel că am fost nevoiţi să achiziţionăm energie la preţ mai mare acum, din piaţă. S-au plătit penalităţi, însă plata acestora a fost mai convenabilă decât livrarea energiei. Ei au respectat reglementarea, însă nu este moral”, a explicat Petre Stroe.

Conform directorului MET Energy România, clienţii au devenit foarte sofisticaţi, iar furnizorul nu mai este doar cel care mută energia dintr-o parte în alta.

„Clienţii ne evaluează şi ne dau note. De exemplu, marii noştri consumatori, precum Dacia Renault. Parcă am fi la şcoală cu cel mai drastic profesor. Nu mai suntem cei care iau dintr-o parte şi dau în alta”, a arătat Stroe.

Întrebat ce factori ar putea determina scăderea preţurilor, Stroe a răspuns: „Concurenţa. Când s-a desfăcut CONEL-ul, producţia s-a împărţit în hidro şi termo, care nu pot concura unele cu altele. Dacă rămâneam vertical, era ok, cu modificările de rigoare”, a arătat el.

MET România este unul dintre primii cinci furnizori de energie de pe piaţa concurenţială, cu o cotă de 9% în acest an, de la doar 0,8% în 2016. După ce a preluat afacerea nemţilor de la RWE în România, MET are circa 2.000 de clienţi cu 5.000 de locuri de consum şi este, potrivit propriilor estimări, furnizorul cu cea mai mare creştere a cotei de piaţă în acest an.

MET Group, cu baza în Ungaria, este prezent în 15 ţări şi cu activitate pe 28 de pieţe naţionale de energie. Venitul consolidat la nivel de grup a fost de 7,59 miliarde euro în 2017.