Noile cărți de identitate electronice au fost introduse recent în România, marcând un pas important către digitalizarea documentelor oficiale. Aceste cărți sunt echipate cu cipuri care stochează informații esențiale despre cetățeni, oferind un nivel ridicat de securitate și facilitând accesul rapid la servicii publice.

Noile cărți de identitate au fost introduse la Cluj

Clujul a devenit primul județ din România unde au fost introduse noile cărți de identitate electronice. Aceste documente moderne au dimensiuni comparabile cu cele ale unui card bancar și integrează multiple măsuri de securitate avansate. Principalul avantaj al acestora este posibilitatea de a fi utilizate pentru călătoriile în interiorul Uniunii Europene, fără a fi necesar un pașaport.

Programul pilot pentru emiterea acestor buletine electronice a debutat în municipiul Cluj-Napoca în 2021 și a fost ulterior extins la întregul județ.

Până în prezent, au fost eliberate peste 32.000 de cărți de identitate electronice, doar în ultimele două luni. După Cluj, procesul de implementare se va extinde în București, unde primele astfel de documente vor fi disponibile în aproximativ două săptămâni.

„Acesta mi se pare mai inteligent, deoarece l-am văzut la știri și mi s-a părut foarte interesant. Şi m-am gândit că o să o să-mi facă o să fie mai ușor”, a declarat un tânăr în cadrul emisiunii „România Inteligentă”, difuzată de Antena 3 CNN.

Românii pot alege între varianta cu cip și cea fără cip

Buletinul electronic cu cip încorporează semnătura digitală a titularului, permițând astfel utilizarea acestuia pentru autentificarea în mediul digital. În plus, aceste documente includ măsuri de protecție de ultimă generație, menite să împiedice falsificarea sau furtul de identitate.

Cetățenii au posibilitatea de a opta între o carte de identitate cu cip și una fără cip. Varianta cu cip va conține date personale, inclusiv semnătura electronică.

Carte de identitate, carte de identitate electronica, carte de identitate cu cip, buletine cu cip, buletine electronice
SURSA FOTO: Inquam Photos / George Călin

Cei care aleg varianta fără cip vor trebui să plătească o taxă de 39 de lei, însă nu vor putea folosi acest document pentru călătorii în afara României.

„Alte elemente de securitate sunt la nivel de cerneluri folosite și la nivel de microtext. Anumite linii de pe cartea electronică de identitate reprezintă niște texte, niște versuri din Eminescu, chiar și niște texte speciale cu greșeli voite”, a explicat chestorul Cătălin Giulescu pentru Antena 3 CNN.

Începând cu data de 2 iunie, părinții vor avea posibilitatea de a solicita buletine electronice pentru copiii lor, chiar de la naștere. Mai mult, va fi introdus un sistem de validare a vârstei, disponibil inclusiv pentru comercianți și alte entități interesate să-l implementeze.

Cei care preferă să nu opteze pentru un buletin cu cip pot solicita varianta clasică, însă aceasta va avea aceleași dimensiuni reduse.

Primele 5 milioane de cărți de identitate electronice vor fi finanțate prin fonduri europene nerambursabile, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență. Ulterior, autoritățile vor identifica alte surse de finanțare pentru continuarea programului.

Chestorul Cătălin Giulescu: „Trebuie să atingem 17.000 de cereri pe zi”

Chestorul Cătălin Giulescu, directorul Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor din Ministerul Afacerilor Interne, a vorbit despre programul de implementare al noilor cărți electronice de identitate, în cadrul emisiunii „News Hour with CNN”.

„Programul a fost inițiat la Cluj în urmă cu o zi. Astăzi a fost a doua zi în care au fost preluate cereri. Cu siguranță, săptămâna viitoare va fi generat și primul lot, pentru că astăzi, până astăzi, nu au fost produse decât specimene, iar primul lot va fi generat în cursul săptămânii viitoare.

La începutul celeilalte săptămâni, ne pregătim să emitem primul lot de cărți electronice de identitate funcționale, astfel încât eu sunt convins că vom fi foarte curând capabili să interacționăm cu administrația publică, începând de la primele, să accesăm primele servicii digitale”, a declarat oficialul.

El a mai precizat că după finalizarea procesului la Cluj, proiectul va fi extins rapid la București, urmând ca în doar câteva zile să fie disponibil și în alte județe.

„Imediat după ce vom emite la Cluj, după ce vom înmâna în județul Cluj primele cărți electronice de identitate, vom anunța și când vom extinde în București, dar distanța între prima în primele înmânări și extindere la București va fi de ordinul zilelor, două-trei, maxim patru zile. Ulterior, cu siguranță va urma județul Ilfov și avem în vedere primele cele mai mari municipii reședință de județ și imediat după aceea va fi o extindere.

Marcant, eu mă aștept ca în maxim două luni, începând cu 20 martie, deci, undeva nu mai târziu de 20 mai, toate cele 674 de servicii publice comunitare care au aproximativ 880 de ghișee; în toate aceste ghișee să se poată depune cereri pentru emiterea cărții electronice de identitate. Avem și un target, trebuie să atingem 17.000 de cereri pe zi”, a mai spus el.

Ce date sunt stocate pe cipul noii cărți de identitate electronice?

Întrebat despre informațiile incluse în noul buletin electronic, chestorul Cătălin Giulescu a explicat:

Carte de identitate, carte de identitate electronica, carte de identitate cu cip, buletine cu cip, buletine electronice
SURSA FOTO: Inquam Photos / George Călin

„Identitate electronică în suportul de stocare conține toate datele care sunt tipărite pe carte. Totodată, la acestea se mai adaugă prenumele părinților, locul nașterii, două certificate digitale.

Este foarte important să înțelegem un certificat digital va fi utilizat pentru autentificarea în interfețele administrației publice și ale altor entități private care vor adera la sistem și cel de-al doilea va fi folosit pentru semnare, pentru semnarea cererilor pentru semnarea documentelor în raport cu aceste autorități publice sau entități private.

Pe de altă parte, în suportul de stocare se mai regăsește imaginea, fotografia persoanei și imaginea a două amprente. Aceste informații, imagini a două amprente sunt strict necesare pentru că documentul electronic are și funcția de document de călătorie. Dacă vrem să călătorim în spațiul Uniunii Europene, o putem face având un pașaport sau un act de identitate electronic. Cartea de identitate electronică îndeplinește toate standardele impuse în materie”, a explicat Giulescu.

În ceea ce privește accesul la datele de pe cip, oficialul a precizat că acestea sunt protejate și pot fi citite doar în anumite condiții.

„Trebuie să înțelegem că datele sunt accesate numai când documentul electronic este apropiat de un cititor. Da, care poate să fie chiar un telefon mobil sau introdus într-un cititor altfel, de la distanță, cipul este protejat. Da, el nu poate fi citit.

Protejarea se face prin blocarea cipului. El este accesibil doar dacă scanăm zona Merz, zona pentru citirea automată, sau avem un cod care este tipărit? Da, prin introducerea acelui cod. Altfel cipul este pasiv, este inert, nu este alimentat? Da, deci doar în aceste condiții putem să avem acces la datele care sunt înscrise în cip. Deci, ori introducem acest cip într-un cititor, ori îl apropiem și ori scanăm partea din spate a cărții, ori introducem acest PIN”, a încheiat el.