Un producător din judeţul Braşov şi-a făcut loc pe rafturile hipermarketurilor cu dulceaţă ecologică de trandafiri. Cel mai greu a fost să se facă cunoscut, după care a venit şi cererea, inclusiv din afară.
În urmă cu patru ani, Nicoleta şi Dan Florea locuiau la Victoria, un orăşel din judeţul Braşov. Ea era educatoare, iar el muncea la o firmă străină. Celor doi nici prin cap nu le trecea că în câţiva ani aveau să se numere printre cei mai mari producători de dulceaţă ecologică de trandafiri din România. De fapt, nu se aşteptau la mai nimic din ce urma să li se întâmple.
Iniţial, cei doi se gândeau să vândă petalele, însă lucrul s-a dovedit a fi foarte greu pentru că nu venea nimeni să le cumpere la două-trei zile. Iar trandafirii au tot înflorit în toată perioada iulie- septembrie. Singura variantă era să le găsească o întrebuinţare cumva singuri, să nu mai stea după alţii. Aşa se face că soţii Florea s-au apucat să producă dulceaţă, ceai, sirop şi oţet de trandafiri.
Pentru dulceaţă, au încercat mai multe reţete, până au găsit “formula” ideală. De pe cei 2.000 mp plantaţi cu trandafiri se obţin circa 10.000 borcane de 200 grame cu dulceaţă pe care o vând cu 10 lei borcanul, circa 5.000 de sticle la 250 de grame de sirop (vând cu 12 lei bucata) şi 3.000 de sticle de 200 ml de oţet la 8 lei fiecare. Au şi o marcă proprie, Aspazia, al doilea prenume al doamnei Florea, dar şi un concept propriu de produs.
În timp, şi-au pus la punct nu doar tehnologia de “procesare”, cum spune Nicoleta, cea care se ocupă de această muncă, ci şi reţeaua de distribuţie. Circa 60% din producţie este vândută în reţeaua Auchan (mai există cerere şi din partea unei alte reţele internaţionale de magazine), iar restul direct la târgurile de produse tradiţionale de prin ţară. Chiar dacă stă “şi cinci minute să vândă un borcan la târguri”, Nicoleta nu se plânge.
După ce au participat, în acest an, la Săptămâna Verde de la Berlin, au început să vină solicitări şi de peste graniţă. Acesta este şi motivul pentru care cei doi se şi gândesc să mărească suprafaţa de trandafiri, poate chiar să o dubleze, anul viitor. Chiar dacă nu e uşor, se merită la o suprafaţă mai mare, recunoaşte Nicoleta Florea.
“Cel mai greu a fost să ne promovăm pe piaţă, mai ales în primul an. După ce am devenit cunoscuţi, am ajuns să ne caute supermarketurile şi străinii. Nici n-avem producţie să satisfacem cererea”, spune fosta educatoare.