Marile reţele de magazine promit, până pe 15 octombrie, etichete tăiate chiar şi cu până la 90%. Dar "reducerile" camuflate în "promoţii" au început încă din iulie şi deja s-au epuizat multe din mărimile sau culorile de care aveţi nevoie. În realitate, deşi suntem în plin sezon de reduceri, pe rafturile magazinelor sunt deja noile colecţii.
Oficial, există două mari perioade ale anului – 15 ianuarie – 15 aprilie şi 1 august – 15 octombrie -, în care magazinele de modă iau startul în cursa pentru reduceri (OG 99 din 2000); pentru a epuiza stocurile de haine şi încălţăminte din sezonul trecut, retailerii ieftinesc marfa cu 70 până la 90%
Miza e cu atât mai mare cu cât consumul a scăzut în ultimii şase ani din cauza recesiunii. Evident, acest lucru a afectat profitabilitatea tuturor retailerilor. Prin urmare, preţurile tăiate rămân cea mai bună strategie care deschide portmonee în vremuri încă tulburi.
“Consumatorii sunt mult mai atenți cum își cheltuie banii. Cele mai mari vânzări se fac prin promoții“, confirmă Bogdan Belciu, partener la PwC. Bine spus promoţii, pentru că acesta e mesajul afişat în cele mai multe vitrine ale magazinelor, şi nu cel de "reduceri".
Explicaţia ţine de vechea controversă dintre comercianţi şi primării: pentru a avea dreptul să scrii reduceri, trebuie să plăteşti o taxă la primărie şi să anunţi exact care este perioada în care dai articolele mai ieftin. Teoretic, din punct de vedere legal, începând cu data de 1 august şi până pe 15 octombrie inclusiv, magazinele pot vinde produsele de vară cu 50% – 90 % mai puţin.
Practic însă, cei mai mulţi dintre comercianţi nu anunţă primăria şi preferă să meargă pe varianta promoţiilor care se pot face oricând în timpul anului, cu condiţia să nu se vândă sub preţul de achiziţie. Preţuri reduse deja la jumătate găsiţi acum în magazinele Massimo Dutti , Koton, Levi's, Lee Cooper, LcWaikiki, Humanic sau Mango, dar afişează promoţii de 30-40% la unele produse şi Bershka, Zara, Pull&Bear, New Yorker, C&A, Kenvelo sau Intersport.
Cei mai experimentaţi cumpărători au învăţat deja şiretlicul comercianţilor şi ştiu că "reducerile" camuflate în "promoţii" încep de fapt mai devreme. În realitate, în perioada în care ar trebui să înceapă reducerile care marchează sfârşitul unui sezon, rafturile magazinelor sunt deja pline cu noile colecţii.
Retaileri precum Zara, H&M, C&A, New Yorker sau Mango aplică în primă instanţă reduceri mai mici în perioada aşa-numită "de promoţii" şi ulterior vin reducerile mai mari. În magazinele lor, în prezent nu mai este prea multă marfă pentru soldări. Încet-încet a intrat colecţia nouă pe rafturi.
Dincolo de perioadele clasice pentru reduceri, retailerii au înţeles şi ei că pe timp de criză trebuie să lase deoparte marjele mari de profit. Astfel, ei ies pe piaţă cu campanii agresive de promovare şi promoţii care mai de care mai atractive: reduceri de preţ de câteva procente; al doilea produs la jumătate de pret; vouchere sau al treilea produs gratis la cumpărarea altor două. Chiar şi aşa, creşterile de 30% din anii trecuţi par, acum, doar un vis frumos.