Au scăzut vânzările de mașini electrice în România
Anul trecut, când eco-tichetul era dublu, de 10.000 de euro, fondurile s-au epuizat imediat. Clienții se plâng nu doar de prețul ridicat, ci și de lipsa stațiilor de încărcare. O situație similară este întâlnită în multe țări din Europa.
Într-o reprezentanță auto din Sibiu, Adrian face calcule pentru că vrea să își cumpere o mașină. Este tentat de un model electric, dar subvenția de doar 5.000 de euro, oferită prin programul Rabla Plus, îl descurajează.
„Probabil, mi-aș fi cumpărat dacă rămâneau în același stadiu cum a fost acum un an, dar treburile s-au schimbat”, a declarat el pentru Pro TV.
Astfel, din cei 420 de milioane de lei alocați prin Rabla Plus pentru persoanele fizice, doar 33 de milioane s-au cheltuit în cele patru săptămâni de la lansarea programului. Producătorii au încercat să stimuleze piața cu discounturi suplimentare, însă nu au reușit să convingă.
„Prețurile mașinilor nu au scăzut, deși ar trebui să ajungă la un preț mai accesibil”, a declarat Silviu Ștefan, director reprezentanță auto.
„Am renunțat să mai aducem mașini electrice, decât în momentul în care clientul este interesat, vom aduce direct la comandă”, a spus Daniel Tomescu, director de vânzări.
Conform Asociației Europene a Constructorilor de Automobile, înmatriculările de mașini electrice în România au înregistrat o scădere de 35,7% în luna martie, în comparație cu aceeași perioadă din anul precedent.
Aceeași situație este întâlnită în mai multe țări din Europa
Trendul descendent este întâlnit și în țări precum Germania și Suedia. Deși Belgia, Franța și Ungaria au reușit să mențină într-o anumită măsură echilibrul, nivelul înmatriculărilor de mașini electrice în Uniunea Europeană a scăzut cu 11% în total.
Principalul motiv pentru această scădere constă în anularea sau reducerea subvențiilor pentru achiziționarea mașinilor electrice în unele state membre. În plus, progresele înregistrate în ceea ce privește autonomia vehiculelor nu au fost spectaculoase.
În acest context, unii producători auto au decis să amâne lansarea unor noi modele. Într-o mișcare neobișnuită, 13 directori generali ai celor mai importante companii din industria auto s-au deplasat la Bruxelles pentru a solicita sprijinul Comisiei Europene.
Luca de Meo, președintele grupului Renault, care include și Dacia, a subliniat că producătorii au investit deja 250 de miliarde de euro în electrificarea vehiculelor, însă pentru a face progrese semnificative au nevoie de sprijin din partea Comisiei Europene în ceea ce privește infrastructura de încărcare, asigurarea aprovizionării cu materii prime critice, accesul facil la finanțare și stimularea pieței pentru a încuraja achiziționarea de mașini electrice.
„Sunt planuri puse în aplicare, chiar în PNRR erau prevăzute a fi finanțate un număr de peste 16.000 de stații de încărcare, rămâne de văzut în perioada următoare când vor fi accesate call-urile, vedem că infrastructura rutieră se dezvoltă”, a declarat Adrian Sandu, secretar general ACAROM.
Producătorii auto din țară și-au menținut planurile pentru producția de mașini electrice și nu le-au abandonat.