Au umflat prețurile în PNRR! Apar informații despre plan care până acum nu se știau

comisia europeana

SURSA FOTO: Dreamstime

Comisia Europeană a trimis mai multe observații critice cu privire la PNRR-ul românesc. Din acele 20 de pagini, cel puțin una dintre ele vizează proiectele feroviare.

Comisia Europeană a trimis mai multe observații critice cu privire la PNRR

Una dintre criticile formulate de Comisia Europeană are legătură cu sistemele de centralizare electronică și electrodinamică. Totodată, nu se știe dacă proiectul are o valoare de 44 milioane euro sau 45,18 milioane euro, deoarece sumele apar diferit în documentul trimis autorităților europene, conform clubferoviar.ro

Costurile de implementare ale ERTMS pe două coridoare feroviare importante (Cluj-Napoca – Bihor și Arad – Timișoara – Caransebeș) sunt „anormal de mari” față de alte proiecte similare, potrivit sursei menționate.

Așadar, este prevăzută o sumă de 1,2 milioane euro pe kilometru în condițiile în care pentru 85 de km de linie dublă între Brașov și Sighișoara sunt prevăzuți 21,6 milioane euro, deci un cost unitar de 250 mii euro pe kilometru.

Costurile pentru montajul ERTMS la bordul trenurilor sunt supraestimate

De asemenea, apare o sumă de 75 milioane euro, argumentată de către autorii PNRR-ului românesc prin sintagma „alte intervenții adiacente”.

Costurile pentru montajul ERTMS la bordul trenurilor sunt supraestimate, arată sursa menționată. Autorii PNRR au crescut de peste șase ori costul montajului, adică de la 273 mii euro pe locomotivă la 104 milioane euro pe 62 de unități (32 noi și 30 modernizate).

În acest context, Comisia Europeană observă că experiențele recente privind implementarea ERTMS în România, care arată deficiențe în introducerea ERTMS, ar impune și un pachet de măsuri care să ajute la depășirea dificultăților.

PNRR nu a primit aprecierea autorităților de la Bruxelles, care prezintă o parte a documentului primit de la Comisia Europeană. Aceasta a transmis reprezentanților României mai multe observații extrem de critice, pe mai multe componente, de la infrastructură până la educație. Cele mai multe critici se referă la faptul că nu sunt justificate costurile, că unele sunt supraestimate, că lipsesc metodologiile de calcul și că au fost furnizate informații neclare legate de proiecte.

România a solicitat subvenții de 14,3 miliarde EUR

În PNRR, România a solicitat subvenții de 14,3 miliarde EUR și împrumuturi în valoare de 15 miliarde de euro în cadrul FERS. Trebuie menționat că anumite țări precum Franța sau Germania care nu au apelat la componenta de creditare a Facilității de Redresare și Reziliență, fiind un singur capitol – Transport sustenabil (rutier, feroviar, metrou), care beneficiază de o alocare de doar 7,6 miliarde de euro.

Mult sub cei 9,5 miliarde de euro prevăzuți în luna aprilie. Mai mult, prezentarea proiectelor feroviare este și mai succintă în noua variantă.

  • 311 km de cale ferată modernizată;
  • 311 km de cale ferată cu sistem ERTMS 2;
  • 110 km de cale ferată electrificată;
  • 2534 km de cale ferată pe care viteza comercială crește cu 15% prin lucrări de reînnoire;
  • 206 km de cale ferată cu sistem modern de centralizare.
  • Metrou: 15.6 km de rețea nouă de metrou; 15 stații noi; 30 de rame.

Sursă foto: Dreamstime