Cu 16 ani în urmă cumpărătorii europeni de automobile erau invitați să descopere primul Audi A3. Pe atunci, ideea că acest vehicul nu este decât un Volkswagen Golf cu un design ceva mai sportiv și mai bine dotat părea foarte aproape de realitate.  Și, dacă în 1996 mai-marii Audi considerau că A3 este un vehicul care se adresează în special tinerilor sau familiilor fără copii, după doar trei ani, profilul clienților a obligat oficialii Audi să vină pe piață cu o variantă cu cinci uși, care să ofere tot confortul necesar pentru cinci ocupanți.
Ajuns la a treia generație, ­A3-ul, lansat mai întâi în varianta cu trei uși și, în această toamnă, în cea Sportback (5 uși), reprezintă o evoluție   importantă. În ciuda faptului că modificările de design exterior nu sunt nici pe departe la fel de importante ca în cazul celor mai importanți concurenți direcți precum BMW Seria 1 sau, mai ales, Mercedes-Benz Clasa A. De fapt, evoluția de care vorbim poate fi sesizată doar de cei care trec rapid peste impactul vizual și încearcă senzațiile oferite de mașină din postura de șofer.
Conform designerului Dany Garand, noul A3 Sportback este cu doar doi centimetri mai lung decât predecesorul său și cu cinci față de varianta cu trei uși. Este și cu circa 90 de kilograme mai ușor decât versiunea anterioară, grație utilizării unor materiale ușoare atât în zona propulsorului, cât și în cea a habitaclului.

Aceste detalii, invizibile, dar extrem de importante când vorbim de performanțe, conferă modelului o eficiență greu de egalat. Producătorul susține că, dotat cu motorul TFSI de 1,4 litri, care dezvoltă 122 CP, noul A3 Sportback consumă, în medie, doar 5,3 litri de benzină pentru a parcurge 100 km. Pentru comparație, un Mercedes-Benz A 180 BlueEfficiency care dezvoltă tot 122 CP consumă cel puțin 5,5 l/100 km. Un consum similar afișează și BMW 114i, chiar dacă puterea pusă la dispoziția șoferului este de numai 102 CP. Desigur, acestea sunt datele oferite de producător, adevăratele valori depinzând de stilul de condus al fiecărui șofer în parte.
Simplitate debordantă
Variantele de motorizare și echipare testate de Capital cu ocazia  lansării internaționale de la Monte Carlo au dovedit că inginerii Audi și-au făcut bine lecțiile dând naștere unei mașini care are posibilitatea de a se bate de la egal la egal atât cu BMW Seria 1, cât și cu Mercedes-Benz Clasa A. Și asta în ciuda unui design exterior destul de monoton. Practic, posibila lipsă de inspirație a designerilor este estompată de echipamentele de comandă și control avansate și de ergonomie.
La  toate acestea se adaugă minimalismul. Mai exact, fără ca vreun echipament important să lipsească din dotarea mașinii, planșa de bord are un aspect extrem de curat. Specialiștii din Ingolstadt au reușit să elimine mulțimea de butoane, ecrane și comutatoare existente la alte vehicule concurente, înglobând comenzile în doar câteva dotări tehnice.
Dintre acestea se remacă sistemul MMI care, grație unui ecran – color, tactil și escamotabil –  de șapte inchi permite setarea sistemului de navigație, a celui audio și a telefonului. Echipamentul acceptă și comenzi vocale. De asemenea, sistemele Audi Side Assist – supraveghează spațiul din spatele și din părțile laterale ale ve­hiculului prin tehnologie radar și informează șoferul dacă un vehicul se află în unghiul „mort“ sau dacă se apropie din spate – și Audi Drive Select – adaptează modul de funcționare a motorului, a direcției și a transmisiei în funcție de preferințele șoferului cu patru moduri predefinite: comfort, auto, dynamic și efficiency, și un mod programabil individual.
Audi A3 Sportback are o listă de prețuri care începe cu 25.280 de euro (1.4 TFSI – Attraction) și ajunge la 37.390 euro (2.0 TDI quattro – Ambiente).