Un break premium al cărui portbagaj poate găzdui 505 litri, în care tehnologia atinge cote nebănuite și care consumă cât o citadină este, fără doar și poate, demn de luat în seamă de familiști. Iar Audi A4 Avant este mai mult de atât.
Sunt foarte puțini cei care nu apreciază designul exterior al noii game Audi. Fie că vorbim de sportivul TT, de limuzina A8 sau de imperialul Q6, gama induce ideea de modernism, forță și tehnologie. Partea frontală puternică, blocurile optice cu unghiuri ascuțite sau liniile fruide ale panourilor laterale sunt doar câteva dintre atuurile prin care marca germană, parte a grupului Volkswagen, se impune în zona premium a pieței auto. Aceleași caracteristici se regăsesc și în cazul noului A4, iar varianta Avant pe care am reușit să o punem la treabă pe șoselele românești în premieră națională adaugă la acestea un spațiu interior demn de invidiat fără a da peste cap bugetul celor obișnuiți cu prețurile din segmentul premium.
Ideea de a testa un break într-o țară în care mașinile cu astfel de caroserii sunt apreciate doar de cei pentru care ideea de familie se află foarte sus în ierarhia personală poate părea un non-sens. E drept că vânzările de break-uri sunt, istoric, extrem de mici la noi și că, în ultimii ani, acestea au fost lovite crunt de apetitul fără margini pentru crossovere și SUV-uri. Însă atunci când vezi silueta alungită a caroseriei, destul de apropiată de ideea de shooting-brake, desenul armonios și modern al hayonului și, mai ales, confortul interior oferit de noul Audi A4 Avant îți poți reprima cu greu un fluierat admirativ.
Modelul A4 Avant testat de Capital, cu doar 12 kilometri parcurși de la ieșirea de pe linia de asamblare, a fost dotat cu propulsorul diesel de 2.0 litri și cutia de viteze automată cu șapte trepte. În echipare Design, acesta include o mulțime de echipamente de comandă, control și confort printre care Pre Sense City care recunoaste pietonii si vehiculele la viteze de pana la 85 km/h și, în cazul unei coliziuni iminente avertizeaza șoferul optic și acustic, acționând frâna, în unele cazuri până la repaus complet, ESC (control electronic al stabilității), sistem inteligent de recuperare a energiei, limitator de viteză variabil, instalație de climatizare cu trei zone, interfață Bluetooth, lumini de zi cu LED, sistem MMI, afișaj TFT de 8,3 inci. Toate acestea la un preț cu TVA de 41.699 de euro. În plus, o lungă listă de dotări opționale ridică prețul până la 58.508 euro.
După trecerea în revistă, pe scurt, a caracteristicilor vehiculului vine, desigur, rândul descoperirii pe îndelete a habitaclului. Scaunele confortabile și ergonomia postului de conducere sunt primele elemente sesizate, însă, odată cu pornirea motorului apar și surprizele. Majoritatea plăcute. În primul rând, sistemul de infotainment și comenzile acestuia amplasate pe consola centrală diferă mult de ceea ce știam. Ecranul nu mai glisează în interiorul bordului așa cum se întâmplă la alte modele din gamă, iar touchpad-ul de dimensiuni mari a dispărut lăsând locul unui buton rotativ de mari dimensiuni al cărui „capac“ a preluat funcțiile acestuia. Desigur, un capitol aparte în cazul surprizelor plăcute trebuie rezervat sistemului Audi Virtual Cockpit care, amplasat în locul indicatoarelor clasice, permite afișarea pe un ecran digital de 12,3 inci a unor informații precum viteza, turația motorului, treapta cutiei de viteze și chiar a hărților. Răspunzând direct comenzilor amplasate pe volan, acesta este extrem de util fiind în raza privirii șoferului atunci când acesta se deplasează cu vehiculul. Mai puțin plăcută este constatarea că, în ciuda zecilor de echipamente și sisteme de ultimă oră, inginerii Audi au plasat în cotieră un conector USB care doar încarcă dispozitivele, dar nu poate reda informațiile de pe un memory stick. De asemenea, poziționarea prizei din bord – sau a brichetei pentru a fi mai ușor de identificat – face accesul la aceasta destul de dificil din cauza spațiului îngust. Iar o ultimă constatare negativă, importantă în opinia noastră, este lipsa din dotare a unei camere video pentru deplasarea cu spatele. În cazul unui vehicul cu lungimea de 4,72 metri, un astfel de echipament ar putea fi cât se poate de util. În locul lui însă poți descoperi clasicul sistem de senzori al grupului Volkswagen.
Odată obișnuiți cu habitaclul am pornit la drum. Iar cei peste 300 km parcurși au fost o adevărată încântare. Atât pe autostradă, cât și pe drumuri virajate sau denivelate, mașina s-a comportat admirabil. Suspensia bine pusă la punct, rezervele de putere ale motorului care dezvoltă 150 CP și mai ales un sistem de direcție lăudabil, fac din A4 Avant un companion extrem de plăcut mai ales în cazul călătoriilor lungi. E drept că spatele lung își face simțită prezența atunci când virajele sunt abordate mai agresiv sau în momentele de frânare bruscă, însă electronica ajută rapid șoferul să mențină vehiculul pe trasa ideală. În final, uimiți de consumul mixt anunțat de producător de doar 4,1 l / 100 km, am avut curiozitatea de a compara datele de catalog cu cele ale testului nostru. Iar rezultatul, interpretabil fără îndoială date fiind condițiile diferite de drum și trafic, a fost destul de aproape de valoarea reală: 5,5 l / 100 km.