În parcarea aeroportului Francisco Sa Carneiro din Porto câteva zeci de mașini Audi strălucesc în soarele arzător al Portugaliei așteptând jurnaliștii invitați de marca germană la testul internațional al noii game A5/S5. După câteva zeci de minute în care jurnaliștii sosiți din toate colțurile lumii sunt puși în temă cu traseul de-a lungul căruia pot testa modelele, urcăm la bordul unui vehicul dotat cu propulsorul diesel de 2.0 litri care dezvoltă 190 CP și pornim pe autostradă către vestita vale a râului Douro. Șoselele virajate cu urcări și coborâri succesive din această zonă cu peisaje superbe pot dezvălui cu adevărat atuurile sau slăbiciunile oricărui model cu caracter sportiv. Până acolo însă, de-a lungul autostrăzii, am avut posibilitatea de a iscodi fiecare detaliu din habitaclul simplu și elegant al noului Audi A5. Desigur, multe dintre sistemele cu care este dotată mașina sunt deja cunoscute încă de la prezentarea actualei variante a lui A4 sau a altor modele din cadrul grupului Volkswagen.
De la intuitivul și utilul sistem MMI până la comenzile vocale sau ecranul care a luat locul clasicelor ceasuri de bord și care poate afișa cam toate informațiile disponibile pe afișajul central. În privința ergonomiei lucrurile sunt simple: toate accesoriile sunt acolo unde te-ai fi așteptat să fie. Un punct important în privința habitaclului este spațiul. Ei bine, nu trebuie uitat că avem de-a face cu un coupe și că asta înseamnă, pe lângă accesul mai dificil către locurile din spate, o înălțime redusă a plafonului. În acest caz designerii par să fi pus forma înaintea funcției, iar linia plonjată a caroseriei a redus drastic spațiul pentru cap al pasagerilor așezați pe banchetă. Dacă sunteți pasager și aveți o înălțime mai mare de 1,80 m este de preferat să ocupați locul din față. Orcium, așa cum susțin și oficialii Audi, majoritatea celor peste 320.000 de deținători ai generației anterioare a lui A5 călătoresc cu doar un pasager, iar cei care au nevoie de mai mult spațiu opteză pentru varianta Sportback sau, în funcție de buget, pentru frații A4 sau A6.
Odată lămuriți cu detaliile interioare ale noului A5 și ajunși pe nesimțite la șoseaua care șerpuiește de-a lungul râului Douro, am început să înțelegem și de ce oficialii Audi au lăudat atât de mult ținuta de drum și eficiența propulsoarelor noii game. Grație platformei performante, mașina stă excelent în viraje, chiar și atunci când acestea sunt abordate cu aplomb. Sistemul de direcție își face treaba cât se poate de fidel, însă este de remarcat acceași veche lipsă de feedback sesizabilă la majoritatea mașinilor din segmentul premium care înceracă să împace și capra și varza sau, mai exact, confortul cu sportivitatea. Totodată, ansamblul motor – cutie de viteze permite șoferului multe extravaganțe și, în funcție de modul selectat, oferă liniște sau dinamism. E drept că în anumite cazuri ne-am fi dorit ca răspunsul transmisiei la impulsul dat de șofer să fie ceva mai rapid însă pentru cei avizi de sportivitate există întotdeauna varianta S5. Aceasta din urmă transformă frumosul coupe ale cărui linii exterioare au devenit chiar mai agresive prin amplificarea „umerilor“ de deasupra roților, alungirea capotei motorului și coborârea grilei radiatorului într-un sportiv pur-sânge.