Războiul dintre cei trei mari producători germani de vehicule premium este tot mai acerb și dă naștere unor bătălii punctuale al căror învingător depinde adesea doar de lansarea unui nou model sau de îmbunătățirile aduse unuia dintre combatanți.
Creșterea puternică a segmentului SUV-urilor premium, care, în ciuda crizei, s-a majorat anul trecut cu peste 10%, a împins toți concurenții să încerce cucerirea unei părți cât mai mari din clienți. Așa se facă că, celor patru cavaleri bavarezi de la BMW – X1, X3, X5 și X6 –, lideri autoritari ai clasei, li se opun tot mai des noi ba cei patru teutoni de la Mercedes-Benz – GLK, ML, GL și G -, ba cei trei fraţi de la Audi – Q3, Q5 şi Q7.
În primele nouă luni ale acestui an luptele duse pe piaţa românească s-au soldat cu victoria celor de la BMW, care au comercializat 941 de SUV-uri premium, în creștere cu 12% față de aceeași perioadă din anul trecut. Cele patru modele Mercedes-Benz din segment au atras 607 clienți, cu 38% mai mulți decât anul trecut. Dacă gama Q a celor de la Audi este deocamdată nevoită să se mulțumească cu poziția a treia, totalizând doar 524 de unități vândute, creșterea de 91% dezvăluie o potențială confruntare de la egal la egal în următoarele luni sau, cel mai târziu, anul viitor.
Modernism versus sportivitate și tradiție
Sosit mai târziu decât rivalii săi direcți în segment, marca Audi a fost nevoită să își găsească un drum aparte către clienți, astfel încât să nu se confrunte direct nici cu sportivitatea dovedită a celor de la BMW și nici cu tradiția și clasicismul celor de la Mercedes-Benz. Varianta aleasă pare să fi fost modernismul, dar asta fără să excludă câte puțin din ceea ce aveau mai bun competitorii. Rezultatul se dovedește atractiv pentru clienți, iar baza solidă de la care a pornit marca din Ingolstadt, deținută de grupul Volkswagen, a garantat atingerea unor marje de profit la care alții pot doar să spere.
Considerat până de curând doar un frate mai mic al lui Q7, modelul Q5 a fost modificat parțial în acest an, câștigând atât în forță, cât și în comportament rutier și confort. Aerul de coupè al modelului pare să-i stea mult mai bine lui Q5 decât lui Q7, prea masiv și supradimensionat, în timp ce interiorul a fost decorat cu materiale noi și mult mai plăcute la atingere. Mai greu de observat, dar extrem de importantă, este gama de propulsoare compusă din trei dieseluri cu puteri cuprinse între 143 CP și 245 CP și două uzine de forță alimentate cu benzină care dezvoltă 225 CP, respectiv, 272 CP.
Varianta testată de Capital, cu tracțiune integrală și dotată cu un motor TDI de 2.0 litri care dezvoltă 177 CP, cuplat la o transmisie automată S-tronic cu șapte rapoarte, în varianta S-line, are un preț de catalog de 43.680 euro, însă importatorul a ales să adauge un pachet opțional în valoare de nu mai puțin de 23.448 de euro. E drept că pentru acești bani clientul intră în posesia unui adevărat robot dotat cu o mulțime de sisteme de comandă și control care îi fac viața la bord mult mai ușoară.
Comportamentul rutier al „robotului“ de care vorbim este greu de criticat, având în vedere că orice „extravaganță“ a șoferului este rapid domolită de sistemele de asistență. Mașina este extrem de stabilă în viraje și oferă un confort foarte apropiat de cel pus la dispoziție de un Mercedes-Benz. În fața concurenților direcți, Audi câștigă detașat la capitolul ambianță interioară, fiind o variantă demnă de luat în calcul de orice client care își dorește un SUV premium de dimensiuni medii.
Cel mai ieftin Audi Q5 poate fi achiziționat în prezent cu 35.300 de euro, în timp ce varianta hibrid ajunge la 58.199 euro.