Cu 10 ani în urmă, la expoziția auto de la Frankfurt, Audi prezenta publicului cel mai mare SUV de pe piața europeană. Considerat, la vremea respectivă, prea mare pentru a fi pe placul publicului, Audi Q7 a demonstrat rapid că este ceea ce unora le place să numească „trend-setter”. Odată cu lansarea variantei actuale, complet înnoită, divizia premium a grupului Volkswagen a demonstrat că sloganul „progres prin tehnologie” reflectă pe deplin realitatea. Noul Q7 are un design mult mai puternic și agresiv, cu linii și unghiuri drepte care denotă masculinitate, dar și un habitaclu în care ideea de lux se traduce prin confort, bun gust și simplitate. Postul de comandă rezervat șoferului este  servit de o multitudine de sisteme de comandă și control amplasate ergonomic fără a umple bordul de butoane și indicatoare inutile. E drept că multe dintre detaliile aflate în trecut pe bord au reapărut pe consola centrală lângă levierul cutiei de viteze asemănător unei manșe de avion.

Modelul testat, dotat cu propulsorul V6 TDI de 3.0 liri care dezvoltă 272 CP cuplat la o transmisie automată cu 8 trepte, ne-a dovedit de-a lungul a mai bine de 400 km parcurși atât pe autostradă cât și pe drumuri virajate de munte – mai mult sau mai puțin asfaltate – că inginerii Audi au reușit să transforme un adevărat pachebot al șoselelor într-un vehicul dinamic și foarte ușor de condus. Ajutată de o mulțime de echipamente electronice, mașina uimește prin forță și capacitatea de a depăși obstacole afișând o siguranță dezarmantă în viraje. Prin comparație cu versiunea anterioară, este mai ușor cu circa 300 kg, iar asta se vede sau, mai exact, se simte, în special, atunci când încerci să îl duci către limite. Doar în momentele de frânare agresivă șoferul devine brusc conștient că se află la bordul unui SUV care depășește două tone.

Revenind la ideea de pachebot al șoselelor, ei bine, Q7 chiar asta este. Și nu ne referim doar la dimensiunile exterioare, ci și la cele interioare. În funcție de dorința cumpărătorului, acesta poate transporta cinci sau șapte persoane cu bagajele aferente fără a face rabat de la confort. Cele două scaune „din portbagaj” pot fi pliate sau ridicate din podea printr-o simplă apăsare de buton, caz în care spațiul rămas pentru bagaje este de 295 de litri, mai mare decât cel al unui Opel Corsa sau Ford Fiesta. Să nu vă închipuiți însă că cei doi ocupanți ai rândului trei de scaune pot face parte dintr-o echipă de baschet. În ciuda faptului că rândul doi poate glisa înainte câțiva centimetri, spațiul rămâne destul de redus.

Despre deja fai­mosul sistem MMI cu care sunt echipate modelele Audi nu mai are rost să vorbim. Simplitatea și func­țio­na­litatea acestuia sunt deja un mit. O idee cât se poate de interesantă a inginerilor Audi este avertizorul care îți indică momentul din care ar trebui să iei piciorul de pe accelerație, astfel încât la intrarea într-o localitate sau într-o zonă cu restricție de viteză să ajungi cu viteza optimă fără a apăsa frâna. Intrigant la început, acest detaliu își dovedește pe deplin utilitatea atunci când privești consumul mixt. Producătorul spune că mașina ar trebui să consume circa 5,7 l/100 km. Noi nu am reușit să scoatem mai puțin de 9,1 l/100 km, valoare normală pentru un vehicul cu astfel de dimensiuni. Odată cu apariția în gamă a unui nou motor 3.0 TDI de 218 CP, prețurile noului Audi Q7 încep de la 60.314 euro. Varianta testată are un preț minim de 65.814 euro, în timp ce varianta Q7, 3.0 TFSi – 333 CP are un preț de bază de 67.813 euro. De la aceste sume, nu puteți merge decât în sus pentru că lista de opționale este impresionantă.

(Articol publicat în revista Capital din 19 octombrie 2015)