Incepand cu 1 martie a.c., firma AGB Data Research a lansat serviciul standard de masurare a audientei tv in urbanul mare cu ajutorul sistemului electronic (peoplemeter). Pana la aceasta data, compania masura audienta cu ajutorul peoplemeter la nivelul Bucurestiului, pe un esantion reprezentativ (panel) de 150 de gospodarii. In mediul urban, audienta era masurata cu ajutorul jurnalelor de audienta.
Extinderea sistemului a constat in amplasarea aparatelor de masurare electronica in 200 de gospodarii din 11 orase ale tarii cu o populatie de peste 200.000 de locuitori. Noul panel (150 de gospodarii in Bucuresti si 200 in provincie) asigura masurarea zilnica, minut cu minut, a audientei in urbanul mare din Romania, mai precis a 43,6% din totalul populatiei cu televizor din localitatile urbane, respectiv 25,7% din populatia cu televizor a tarii.
O problema foarte importanta a fost constituirea esantionului. Pentru aceasta s-a tinut seama de trei variabile de esantionare: numarul de gospodarii, numarul de membri ai familiei si gradul de conectare la televiziunea prin cablu a acestora. Pentru ca dimensiunea familiei si gradul de cablare tv sunt diferite de la o zona geografica la alta, dispersia geografica maxima a panelului s-a facut in concordanta cu numarul de gospodarii din fiecare zona. Distributia acestor trei variabile a fost determinata pe baza datelor din Recensamantul 1992 (pentru numarul de familii si dimensiunea familiei) si pe baza sondajului AGB de configurare realizat in 1999, pe un esantion de 6.000 de gospodarii.
Fireste, aceste chestiuni tehnice nu au darul sa impresioneze „vedetele mioritice de televiziune” care, ca tot romanul care se pricepe la orice, blameaza sondajele de audienta (mai ales atunci cand le sunt nefavorabile). Important este ca acest sistem modern de masurare a audientei exista si se dezvolta, chiar daca cu timiditate pentru ca pietele insele de televiziune si publicitate nu au atins o forta financiara mare.
In fond, astfel de sisteme precise si credibile nu se pot dezvolta decat daca sunt sustinute de televi-
ziuni. Iar forta televiziunilor este data de puterea pietei de publicitate. La randul ei, aceasta este conditionata de dezvoltarea Romaniei. Cu alte cuvinte, sistemele de masurare cresc (se perfectioneaza) o data cu…tara.