Principalele retele de radio din tara au un instrument prin care isi pot admira performantele in audienta si un suport credibil prin care isi pot vinde spatiile publicitare. IMAS a finalizat, la sfarsitul lunii mai, sondajul de audienta Audiradio. O cercetare ce inlocuieste vechiul sondaj Audimas, inchis in iarna anului trecut. Spre deosebire de Audimas, o cercetare continua pe un panel relativ restrans, efectuat pe baza jurnalelor de audienta, noul produs al IMAS, convenit cu principalele statii radio, are la baza date furnizate dintr-un esantion reprezentativ la nivel national (6.383 de persoane in varsta de peste 12 ani) si unul reprezentativ pentru populatia din mediul urban (5.222 de persoane in varsta de peste 12 ani). si culegerea datelor este noua pentru Romania: interviuri „fata in fata” cu persoanele cuprinse in esantioane. Cifrele de audienta Audiradio se refera la perioada 1 – 28 aprilie, si reprezinta primul val de cercetare a audientei radio din acest an, cel de-al doilea fiind prevazut pentru aceasta toamna. O comparatie intre rezultatele Audimas si Audiradio nu este indicata, pentru ca cele doua produse au metodologii de cercetare diferite. Chiar si asa, rezultatele noului instrument de masurare a audientei radio, atat la nivel national, cat si in mediul urban, arata o ierarhie cunoscuta din vechile sondaje, cel putin in privinta cotelor de piata. Romania Actualitati detine o cota zilnica de piata (daily market share) de 26,9%, o cota confortabila datorata si avantajului fata de restul posturilor in ceea ce priveste acoperirea nationala. Statiile teritoriale ale Societatii Romane de Radiodifuziune detin o cota de piata apreciabila de 10,4%. In mediul urban, insa, cota de piata a canalului Romania Actualitati, 20,4%, pare sa fie amenintata de Europa FM, singura statie privata cu acoperire nationala si membra a grupului francez Europe Developpment International (EDI), care detine o cota de 15,1 procente. si in prime time (intervalul orar 7 – 14), in mediul urban, diferenta cotelor de piata ale celor doua posturi se pastreaza: 21,3% pentru canalul public si 16,1% pentru Europa FM. La doi ani de la lansare, programele Europa FM au atins o audienta zilnica neta (daily reach) de 1.084.300 de ascultatori.
Tot in mediul urban, vechii rivali ce vin din pionieratul FM-ului romanesc, reteaua Contact si Pro FM, sunt umar la umar: Radio Contact (16 statii proprii si 18 statii afiliate) cu o cota de piata de 9,6% si Pro FM (13 statii proprii si 13 afiliate) cu 10,3%. In prime time, ierarhia (e un fel de a spune ierarhie pentru ca marja de eroare a sondajului este sub 1,4%) se inverseaza: o cota de piata de 10,1% pentru Radio Contact si 9,8% pentru Pro FM. Sondajul in mediul urban arata pentru Radio 21 (13 statii locale si 3 afiliate) – membru al grupului EDI Romania – o cota de piata de 6,9%, pe parcursul unei zile intregi, si 6,6% in prime time. Cel putin la nivelul oraselor, Radio 21 pare pornit in urmarirea lui Radio Contact si Pro FM. Demn de remarcat sunt indicii de audienta slabi pe care i-a inregistrat canalul Radiodifuziunii Romane, Romania Tineret: 0,6% cota de piata pe parcursul unei zile si 0,5% in intervalul orar 7 – 14, mediul urban.
Lansarea Audiradio este un mic pas in procesul de normalizare a pietei de radio. Dincolo de faptul ca rezultatele sondajului pot constitui „piese de rezistenta” ale statiilor, atat in campaniile lor agresive de marketing cat si in fata clientilor publicitari, Audiradio este un vot de incredere acordat pietei radio. Va incuraja acest sondaj cresterea investitiilor publicitare in statiile de radio? Maria Tudor, managing director la agentia Zenith Media afirma: „Audiradio este un instrument util, care justifica cheltuirea bugetelor publicitare pe radio, dar nu este unul revolutionar. Nu va conduce la o crestere a investitiilor publicitare in radio.” Maria Tudor reproseaza sondajului ca nu ofera informatii despre pietele radio locale, Cluj, Timisoara, Constanta, de exemplu, piete radio dezvoltate si cu mare potential pentru investitii publicitare. Cu alte cuvinte, sondajul este binevenit, dar nu va fi un factor ce va influenta, in vreun fel, cresterea atractivitatii acestui suport pentru cumparatorii de spatii publicitare.
Date tehnice
National
Univers national: 19.485.940 persoane
Esantion: 6.383 persoane in varsta de peste 12 ani
Target: all, toata saptamana
Metodologie de cercetare: interviu „fata in fata” la domiciliu
Eroarea maxima de esantionare: sub 1,4%
Urban
Univers urban: 10.851.613 persoane
Esantion: 5.222 persoane in varsta de peste 12 ani din 160 de localitati urbane cu peste 50.000 de locuitori
Target: all, toata saptamana
Metodologie de cercetare: interviu „fata in fata” la domiciliu
Eroarea maxima de esantionare: sub 1,4%