Sectia Comerciala a Tribunalului Bucuresti a constatat drept nula decizia JIC de schimbare a modalitatii de votare i cadrul procesului de selectie privind alegerea furnizorului unic de date de audienta TV si i acelasi timp a declarat nula oferta de contractare iaintata de JIC catre CSOP. Pentru cititorii care nu sunt la curent cu aceasta afacere, trebuie sa rememoram pe scurt urmatoarea poveste: De mai bine de doi ani, doua companii, CSOP si AGB Data Research, furnizeaza date de audienta TV obti
Sectia Comerciala a Tribunalului Bucuresti a constatat drept nula decizia JIC de schimbare a modalitatii de votare i cadrul procesului de selectie privind alegerea furnizorului unic de date de audienta TV si i acelasi timp a declarat nula oferta de contractare iaintata de JIC catre CSOP.
Pentru cititorii care nu sunt la curent cu aceasta afacere, trebuie sa rememoram pe scurt urmatoarea poveste: De mai bine de doi ani, doua companii, CSOP si AGB Data Research, furnizeaza date de audienta TV obtinute prin sistemul electronic (peoplemeter) pentru piata de publicitate si statiile de televiziune din tara noastra. IAA-Rominia, asociatie care reuneste marile agentii de publicitate si principalii investitori i reclama, a icurajat organizarea unei selectii de oferte pentru desemnarea unei singure companii, avind i vedere diferentele mari iregistrate i rezultatele celor doi furnizori. Prin acest demers, s-a urmarit ca toata industria publicitara si toti actorii de pe piata TV sa lucreze cu aceleasi date, cu alte cuvinte, cu o moneda unica. De ce? Pentru ca piata romineasca, saraca si i formare, nu-si poate permite financiar sa sustina verificarea datelor oferite de mai multi operatori.
Coordonarea licitatiei a fost facuta de JIC, un comitet care numara i anul 2000 reprezentantii celor cinci investitori puternici i publicitate, ai agentiilor de publicitate si ai televiziunilor Antena 1, Pro TV si televiziunii publice (SRTV). Trebuie amintit ca demararea acestei selectii a avut loc i urma cu aproximativ doi ani. Dupa efectuarea selectiei au ramas i finala AGB Data Research si CSOP. S-a stabilit initial ca firma care va itruni vointa comuna a televiziunilor, clientilor si agentiilor de publicitate va fi cistigatoare. Regulile jocului au fost: televiziunile acordau fiecare cite un vot, i schimb optiunea clientilor, ca de altfel si cea a agentiilor, reprezenta un vot. Cistigatorul trebuia sa obtina patru voturi din cinci.
O poveste lunga si icilcita
Desemnarea firmei cistigatoare s-a aminat mai bine de o jumatate de an, deoarece nu se itrunea scorul de patru la unu, scor care ar fi confirmat compania cistigatoare. Decizia JIC se blocase la scorul de 3-2 i favoarea CSOP. Firma fusese preferata de reprezentantii agentiilor de publicitate, de cei ai investitorilor si de Pro TV. in schimb, AGB era agreata de Antena 1 si SRTV. La acest scor s-au tot purtat negocieri, dar nici unul dintre votanti nu si-a schimbat optiunea. Pina la urma, pe 10 mai 2000, o parte din membrii JIC (i frunte cu Pro TV) si-au pierdut rabdarea si au hotarit schimbarea procedurii de vot de la 4-1 la majoritatea simpla. Astfel, i acea sedinta JIC care va ramine, probabil, de pomina i istoria publicitatii rominesti a fost declarat cistigator CSOP, cu scorul de trei voturi contra doua.
Lumea publicitatii a rasuflat usurata. Cu chiu cu vai, fusese stabilit un cistigator a carui oferta de implementare a sistemului peoplemeter fusese apreciata de toti membrii JIC, mai putin Antena 1 si SRTV. Lunga si icilcita poveste, nu-i asa? Am uitat ceva? Poate ca am uitat, dar nu mai avem spatiu pentru rememorari.
Nici nu s-a apucat CSOP de treaba, ca AGB Data Research a dat i judecata JIC si IAA-Rominia, contestind schimbarea procedurii de vot. in sfirsit, am ajuns i zilele noastre! Cum aminteam la iceput, instanta a dat o sentinta favorabila reclamantei: anularea rezultatului licitatiei. Fireste, nu este o decizie definitiva si este foarte probabil ca JIC (la acea vreme fara personalitate juridica, dar transformat ulterior cu acte i regula i Asociatia Romina de Masurare a Audientei – ARMA) sa faca recurs.
Reprezentantii JIC s-au abtinut sa comenteze sentinta data de Tribunal pe 20 decembrie a.c. Mai mult, i momentul cind Capital a solicitat raspunsuri de la reprezentantii JIC, acestia au negat ca ar fi la curent cu sentinta. Veronica Savanciuc, presedintele IAA-Rominia, afirma ca asociatia pe care o conduce „a oferit doar ajutor logistic desfasurarii procesului de selectare a unui institut.” IAA nu s-a mai implicat i activitatile care s-au desfasurat dupa icheierea licitatiei. Savanciuc ne-a mai declarat ca decizia de a face recurs va fi luata i cadrul unei itilniri IAA. „Dupa informatiile mele, nu exista un contract semnat itre JIC si CSOP”, a conchis Veronica Savanciuc.
De cealalta parte, Daniela Macovei, director general la AGB Data Research, a declarat ca nerespectarea procedurilor de vot a fost evidenta si ca decizia Tribunalului Bucuresti este fireasca. Mai mult, din punctul ei de vedere, activitatea AGB a mers iainte cu sau fara JIC, cu sau fara proces i instanta. „AGB nu a pierdut clienti i urma alegerii facute de JIC”, a mai precizat Macovei.
JIC a lucrat prost
Cum deocamdata instanta nu a dat o decizie definitiva, Alexandru Paius, director la Image Promotion, firma de PR a postului de televiziune Pro TV, n-a declarat ca postul pe care-l reprezinta se abtine de la orice comentariu. in continuare, Pro TV va folosi datele furnizate de CSOP. El a negat orice implicare a Pro TV i sustinerea financiara a implementarii sistemului peoplemeter de catre CSOP.
Pe de alta parte, Sorin Oancea, directorul general al Antenei 1, considera ca decizia tribunalului este un semn ca procesul de implementare a sistemului peoplemeter este i criza si, mai mult, licitatia JIC este un esec. De ce? „Prin modul i care s-a luat decizia finala”, afirma Sorin Oancea. Antena 1 va continua si i acest an contractul cu AGB Data Research, pentru ca „este singurul sistem care acopera orasele mari.”
serban Ciusca, directorul general la ARBOmedia, firma care administreaza spatiile de publicitate ale televiziunii publice, apreciaza ca implementarea sistemului s-a blocat si argumenteaza: „Cita vreme sistemul de vot a fost schimbat, catre regula 3-2, deja ne-am idepartat destul de mult de ideea de consens acceptata la iceputul licitatiei. Daca mai socotim ca cele doua voturi impotriva vin de la doua statii de televiziune (ambele aflate i top 3 al importantei), deja lucrurile sunt cu atit mai complicate. Cita vreme numai o statie TV sustine un institut care trebuie sa devina arbitru tuturor statiilor TV, deja rezultatul proiectului este putin fortat.” SRTV va continua i acest an sa cumpere date de la AGB Data Research.
Sentinta tribunalului este o dovada ca JIC a lucrat prost. De aici iainte se pot face numeroase speculatii. Daca sentinta va ramine definitiva, atunci nu ne ramine decit sa constatam ca ne-am itors de unde am plecat i urma cu doi ani. Cu alte cuvinte, piata de publicitate e ideajuns de cosmopolita pentru a tine discursuri sforaitoare despre masurarea audientei i publicatii de limba engleza si i salile de conferinte de la Mariott, dar nu destul de matura pentru a lua o decizie coerenta si transparenta. Desi multi dintre cei implicati i aceasta afacere au refuzat sa aiba o pozitie oficiala, „vocea impersonala” a pietei spune ca exista sfere de interes care ar dori sa controleze sistemul de masurare a audientei. Avantajul controlului audientelor este ca permite implicit controlul televiziunilor pe piata.