Capital: Exista suspiciuni de tot felul pe seama datelor de audienta TV pe piata autohtona. Care ar fi motivele lipsei de incredere?Daniela Macovei: In general, exista suspiciuni marturisite si nemarturisite pe tot traiectul reprezentativ existential romanesc. Lipsa de incredere in ceva este o atitudine subiectiva, generata de doua mari categorii de factori: intrinseci si extrinseci. Din prima categorie de factori as mentiona slaba, neconvingatoarea consistenta dovedita a fondului, in ciuda cali
Capital: Exista suspiciuni de tot felul pe seama datelor de audienta TV pe piata autohtona. Care ar fi motivele lipsei de incredere?
Daniela Macovei: In general, exista suspiciuni marturisite si nemarturisite pe tot traiectul reprezentativ existential romanesc. Lipsa de incredere in ceva este o atitudine subiectiva, generata de doua mari categorii de factori: intrinseci si extrinseci. Din prima categorie de factori as mentiona slaba, neconvingatoarea consistenta dovedita a fondului, in ciuda calitatii declamate a formei. Cat priveste cea de-a doua categorie de factori generatori de neincredere, aceasta se poate imparti la randul ei in doua subgrupe: prima ar fi butoiul ignorantei, si de aici lipsa interesului pentru cunoasterea efectiva a fondului problematicii, iar cea de-a doua ar fi plasa de confuzie „tricotata” de interese cu scop speculativ conjunctural.
Capital: Cum a iesit AGB Data Research din procesul cu Joint Industry Committee? M-ar interesa mai cu seama situatia contractelor cu clientii (televiziuni, agentii, alti clienti) si cum ati caracteriza in prezent imaginea firmei?
Daniela Macovei: Ca sa „iesi” dintr-un proces, trebuie mai intai sa „intri”, nu-i asa? Ei bine, AGB Data Research a „indraznit” sa sesizeze si sa conteste deficientele procedurale in licitatia organizata in vederea desemnarii furnizorului unic de date de audienta TV din Romania. Demersul juridic s-a finalizat prin verdictul pronuntat in sensul anularii in intregime a licitatiei. Majoritatea beneficiarilor serviciului furnizat de AGB Data Research, adepti ai unei competitivitati corecte, au salutat aceasta „indrazneala” ca pe un efort de intrare in normalitatea fair-play-ului concurential de pe piata de media din Romania. Au existat insa si exista inca si astazi anumite interese care creeaza o presiune concurentiala neloiala, incercand sa induca fortat adoptarea unei optiuni la comanda. In ceea ce priveste imaginea AGB Data Research, ea a devenit, ca initiator in Romania a masurarii audientei TV cu peoplemeter, un brand de referinta in piata de media din Romania.
Capital: A meritat efortul procesului?
Daniela Macovei: Desi nu-mi face placere sa vorbesc despre aceasta perioada a procesului, eu considerand-o definitiv epuizata, cicatrizata si trecuta in analele dezvoltarii pietei de masurare a audientei TV din Romania, totusi va voi raspunde. Asocierea acestor doua intrebari ma convinge de posibila falsa interpretare a fondului problemei, intarziindu-se astfel clarificarea, la lumina, a regulei jocului pe termen lung si, implicit, a unei dezvotari pe criterii reale de performanta. Initierea demersului juridic de catre AGB Data Research s-a produs impotriva unor vicii de procedura ce au aparut pe parcursul acestei licitatii, si nu impotriva clientilor, asa cum se incearca de catre unii a se acredita ideea.
Capital: Cati clienti ati castigat si cati ati pierdut de pe urma acestui proces?
Initierea acestui demers juridic de catre AGB Data Research nu s-a facut punandu-se in balanta cati clienti va pierde sau cati va castiga serviciul pe care-l furnizam, ci s-a justificat prin prisma deontologiei profesionale (care ne asigura calitatea serviciului) si a investitiei pe termen lung, aspecte ce caracterizeaza activitatea multinationalei AGB Group. Deci nici in Romania, chiar daca este inca o piata atipica din multe puncte de vedere, exceptia nu putea exista! Daca privesti cu seriozitate profesionala si crezi in ceea ce faci, nu-ti poti permite sa asisti impasibil la o manevra care iti neaga efortul de a construi in Romania un serviciu independent de masurare a audientei TV prin metoda peoplemeter. Cand ai investit peste doua milioane de dolari, cand ai investit in transfer de know-how si cand ai format, pentru prima oara in Romania, oameni tineri care sa devina primii experti din Romania in domeniu, asimiland intr-un timp record experienta de peste 25 de ani acumulata de AGB Group, exclusiv in masurarea audientei TV prin metoda peoplemeter, nu poti accepta senin jocuri clientelare conjuncturale. Nici un efort nu este prea mare pentru a-ti proteja reputatia dobandita in timp prin calitatea serviciului oferit, si daca piata din Romania are nevoie de un partener de incredere, atunci AGB Data Research exista si merge mai departe! Avem puterea sa recunoastem public ca am pierdut clienti sub presiunea conjuncturii, dar spre satisfactia noastra avem in continuare clienti care beneficiaza de serviciul nostru, deoarece doresc sa aiba o referinta reala in creionarea strategiilor lor de dezvoltare, neasumandu-si riscul unei aventuri de conjunctura.
Capital: In tot acest timp de cand conduceti AGB vi s-a intamplat ca un client sa va ceara „sa-i mai umflati” audientele ca sa iasa mai bine in sondaje?
Daniela Macovei: Raspunsul este simplu si categoric: nu! Principiile deontologice care guverneaza, de peste un sfert de secol activitatea AGB Group si care au facut din acest nume o referinta in domeniu stipuleaza fara echivoc garantarea independentei serviciului, prin echidistanta – corecta masurare a datelor de audienta. Aceasta echidistanta fata de orice fel de presiuni sau interese, indiferent de natura lor, contribuie la pachetul calitatii datelor si constituie pentru noi un factor competitiv esential.