Dramele scapă printre click-uri, iar numerele grele, cu cinci şi sase cifre, ale holocaustului se pierd printre milioanele de pixeli. Turul Memorialului de la Auschwitz sfârşeşte într-un zâmbet tâmp, buburez, prim-plan în faţa unui brand „cool“ din fier – „Arbeit macht frei“ – numai bun de arătat acasă amicilor. În fundalul pozelor, un cer cu nori mirosind încă a cenuşă, deşi pozele n-au miros. Auschwitzul e rece şi sec ca un rechizito
Dramele scapă printre click-uri, iar numerele grele, cu cinci şi sase cifre, ale holocaustului se pierd printre milioanele de pixeli. Turul Memorialului de la Auschwitz sfârşeşte într-un zâmbet tâmp, buburez, prim-plan în faţa unui brand „cool“ din fier – „Arbeit macht frei“ – numai bun de arătat acasă amicilor. În fundalul pozelor, un cer cu nori mirosind încă a cenuşă, deşi pozele n-au miros.
Un Pompei de secol XX
La fel ca acum o jumătate de secol, mii de oameni trec, zilnic, celebra de-acum poartă a Auschwitzului, Memorialul holocaustului, situat în sudul Poloniei, la 40 de kilometri de Cracovia. Fanfara deţinuţilor cântă pentru toţi, cum intri pe dreapta, dintr-o poză de epocă, în trei limbi de circulaţie turistică.
Poteci, uşi, zăbrele, scânduri de lemn, turnuri de pază, ziduri muşcate de gloanţele nopţii, celule scrijelite de rugăciuni şi tăbliţe cu atenţionări inutile, într-o germană fără drept la recurs. Totul e perfect conservat. Un Pompei învelit în lava remuşcărilor. Ca şi cum holocaustul s-ar fi întâmplat vinerea trecută.
Turiştii, martori la procesul Holocaustului
Memorialul e un rechizitoriu desfăşurat pe mai multe sute de metri, în cele mai fine tuşe ale animalicului masacru din anii ’40. Obiectele de muzeu, atent dispuse, nu sunt altceva decât probe într-un proces virtual ce incriminează, clipă de clipă, secundă de secundă, holocaustul nazist. Dovezi că sute de mii de oameni au fost împuşcaţi, spânzuraţi sau gazaţi la Auschwitz şi Birkenau.
Detalii
„Patru dintre clădiri găzduiesc expoziţia permanentă a muzeului de la Auschwitz I. Fiecare clădire are o tematică proprie. Clădirea 4 conţine probe ale exterminării, clădirea 5 probe ale crimelor împotriva umanităţii, clădirea 6 probe legate de viaţa prizonierilor, iar clădirea 7 probe ale condiţiilor de trai din lagăr“, explică, într-o engleză cu consoane nefiresc de reci, ghidul – o poloneză la 50 de ani cu gesturi de dirigintă repetentă la sentimente.
Munţi de pămătufuri de bărbierit, de piepteni, de valize, de zdrenţe şi de pantofi, munţi de rame de ochelari călcaţi în picioare de cizme de SS-işti, cu tureac înalt. Câteva jucării, păpuşi orfane de copilărie. Munţi de proteze şi de cârje, alte zdrenţe, mostre ale încălţărilor din lemn în care mergeau la munci prizonierii. Apoi iarăşi munţi de badoage de Zyklon B, gazul cu care erau asfixiaţi cei trimişi „la duşuri“.
Dintr-o vitrină, două covoare lucrate ca la carte sparg monotonia vechiturilor. „Sunt covoare executate din păr uman, luat de la femeile care ajungeau la Auschwitz. «Uzinele mortii» furnizau materia primă“, închide ghidul rechizitoriul.
„Decor” pentru „Lista lui Schindler”
Lagărul Auschwitz II, cum mai e cunoscut complexul de la Birkenau, la 3 kilometri de Auschwitz I, dă adevărata dimensiune a crimelor nazismului. Cât vezi cu ochii, un câmp întreg de coşuri de fum indică simbolic, asemeni unor imense pietre mormânt, locurile pe care s-au aflat cele mai multe dintre barăcile de lemn ce adăposteau, fiecare, câteva sute de trupuri degerate de iernile poloneze.
„Aici s-au filmat majoritatea filmelor despre lagărele de concentrare naziste. Printre alţii, Steven Spielberg a turnat aici binecunoscutul film «Lista lui Schindler»“, povesteşte doamna ghid, moment în care ochii zecilor de asiatici scapără ca nişte bliţuri. Un singur şir de barăci de lemn a putut fi reconstituit în urma incendiului provocat de trupele naziste în momentul retragerii din Auschwitz-Birkenau înainte de capitulare.
Trei rânduri de pături suprapuse, late cât să încapă, într-o dungă, câte opt-nouă suflete. Deasupra, un rând de „geamuri“, aerisiri deschise permanent care făceau ca pe timpul iernii înăuntru să fie –15 sau –20 de grade, la fel ca afară. Câteva buchete mari de flori şi nişte lumânări aprinse în barăci întregesc cadrul perfect pentru martorii preocupaţi de fotografii.
„Cheeeeese!!!“
La doi paşi de sobrietatea apăsătoare a ansamblului de la Auschwitz, un grup vesel de asiatici chicoteşte în ploaia măruntă căutând un fotograf de ocazie care să imortalizeze momentul istoric al bifării încă unui obiectiv turistic. „Cheeeesee!!!“, decretează tâmp unul dintre turişti. O duzină de zâmbete de plastic strălucesc fericite sub bliţ în faţa porţii „Arbeit macht frei“ de la intrare, o fericire pe care numai o poză cu Buggs Bunny sau Tom şi Jerry ţi-o mai poate da. În fundalul pozei, norii grei, încă mirosind a cenuşă, conturează diferenţa turistică dintre Disneyland şi Auschwitz, „Disneyland-ul” morţii, locul în care sute de mii de oameni au fost ucişi în mijlocul Europei şi-al secolului XX.
DETALII:
Citeşte şi Alte destinaţii turistice din Polonia