Damen Olanda a cerut falimentul Damen Mangalia în instanță
Damen Olanda a solicitat falimentul șantierului naval Damen Mangalia, unde deține 49% din acțiuni. Statul Român deține restul de 51%.
Instanța de judecată nu a stabilit încă primul termen de judecată pentru acest proces. Angajații Damen Mangalia vor fi trimiși în șomaj tehnic săptămâna viitoare.
„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă, în cadrul unui interviu.
Olandezii au solicitat deja rezilierea acordului de asociere din 2018 la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena, Austria.
Prin acest acord, statul român devenea acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA. Contactați de jurnaliștii români, reprezentanții grupului au refuzat să comenteze, transmite adevarul.ro.
Angajații Damen Mangalia vor intra în șomaj tehnic
În această săptămână, angajații au primit o notificare. Vor fi plasați în șomaj tehnic începând din iunie 2024.
„Ajungem acum într-o situație în care o nouă întârziere a introducerii șomajului tehnic nu mai este fezabilă. Aceasta este o decizie dificilă pe care trebuia să o luăm pentru a oferi șantierului nostru cele mai bune șanse pentru a depăși această situație dificilă și de a asigura repornirea acestuia în viitor.
Șomajul tehnic urmează să fie introdus începând cu 03.06.2024”, se arată în mesajul transmis lor.
Grupul olandez a întâmpinat mai multe dificultăți de-a lungul timpului
În octombrie 2023, constructorul naval olandez Damen Shipyards Group a intentat o acțiune în justiție împotriva Regatului Țărilor de Jos. Guvernul Olandei a afectat afacerile cu iahturi de lux prin impunerea unor restricții economice Rusiei.
Damen și alți trei constructori navali – Heesen, Feadship și Oceanco – au înregistrat vânzări totale de 1,5 miliarde de euro în 2020, majoritatea comenzilor provenind de la oligarhii ruși. Pe lângă cererea scăzută din partea Rusiei, alte sute de milioane de euro se pierd din contractele de mentenanță. Vapoarele de lux deja livrate ruginind prin porturi, unele fiind chiar confiscate sau ascunse.
„Înainte de sancţiuni, Damen a semnat contracte cu cumpărători de nave din Rusia şi după invadarea Ucrainei Guvernul de la Haga a decis că acest gen de contracte nu mai pot fi onorate de companiile din Ţările de Jos. Guvernul olandez nu a oferit Damen despăgubiri pentru pagube”, a informat recent Rick van de Weg.
Grupul olandez a întâmpinat dificultăți și în România. În 2023, a informat Guvernul României că se retrage din acordul cu statul român referitor la șantierul Damen Mangalia, dar că va continua să opereze la Galați. Damen a inițiat un proces împotriva României la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018 și solicitând despăgubiri în valoare de jumătate de miliard de euro.
Prin acest acord, statul român a devenit acționar majoritar, deținând 51% din compania Damen Shipyards Mangalia SA, care operează șantierul naval cu același nume de la malul Mării Negre, în timp ce Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional al societății.
Compania românească de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei și care deține 51% din Damen Shipyards Mangalia, este pârâtă în acest proces.
Olandezii au invocat ca motiv pentru rezilierea în august anul trecut adoptarea unei legi de către Parlament în iunie 2023. Această lege stipula că companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, care au acționar majoritar de stat, dar control operațional privat, nu mai beneficiază de excepții de la legislația locală referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.