Transportatorii, blocați la graniță
Transportatorii sunt blocați de șapte zile de către autoritățile bulgare, ceea ce i-a determinat pe reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) să făcă un apel la adresa oficialilor din România și la adresa ambasadorului român de la Sofia pentru oprirea acestor controale. Reprezentanții UNTRR spun că aceste controale asupra camioanelor care transportă bunuri dinspre și către Austria sunt abuzive.
„Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR face apel la intervenția urgentã a Prim-Ministrului României, Ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Ministrului Afacerilor Externe și Ambasadorului României la Sofia pentru stoparea controalelor abuzive ale autoritãților bulgare asupra camioanelor înmatriculate în România care transportã mãrfuri cãtre și din Austria, blocate timp de șapte zile la frontiera BG-RO”, au informat transportatorii.
Problema a fost sesizată de la începutul anului. Ea a fost adusă în atenția Comisiei Europene și a autorităților din România și Bulgaria.
Controalele bulgarilor nu au în prim plan doar vehiculele din România, ci orice vehicul care transportă bunuri dinspre și către Austria.
„De la începutul acestui an, situația timpilor de așteptare la frontiera României cu Bulgaria s-a înrãutãțit semnificativ, din cauza intensificãrii controalelor autoritãților bulgare pentru mãrfurile care circulã din și cãtre Austria în toate punctele de trecere a frontierei BG-RO, precum și pe rețeaua rutierã a Bulgariei, în urma angajamentului luat de Bulgaria fațã de Austria de a spori controalele la frontierele terestre în contextul procesului de aderare la Schengen”, susțin reprezentanții UNTRR.
Camioanele sunt blocate la Ruse
Camioanele sunt blocate la Ruse de 7 zile. Transportatorii spun că au loc controale amănunțite care provoacă întârzieri.
Reprezentanții UNTRR mai spus că aceste camioane sunt reținute, dar decizia nu este comunicată și operatorilor de transport.
Unul dintre transportatori, care locuiește în Giurgiu, spune că nu este lăsat să treacă granița cu mărfurile, dar nici fără ele pentru a ajunge acasă.
Controalele excesive ale autorităților bulgare pentru mărfurile destinate Austriei complică și mai mult situația transportatorilor rutieri români la frontiera româno-bulgară.
Aceștia se confruntă cu probleme semnificative din cauza funcționării netransparente a noului sistem de coadă virtuală introdus de autoritățile bulgare în vara anului trecut. Situația este gestionată abuziv de operatorul privat TIR Parking Ruse, cunoscut ca „stăpânul absolut al frontierei Ruse”.
Acest operator gestionează discreționar atât coada virtuală, cât și majoritatea locurilor de parcare pentru camioane de la frontiera bulgaro-română.
Nu există nicio procedură de informare și raportare către publicul larg și nici pentru utilizatori. Transportatorii români se confruntă cu discriminare în parcările operate de TIR Parking Ruse. Ei sunt obligați să plătească tarife de peste trei ori mai mari decât competitorii lor bulgari și să aștepte peste 30 de ore pentru a trece frontiera româno-bulgară.
În contrast, transportatorii bulgari beneficiază de proceduri mai rapide la aceste parcări.
Toți operatorii de transport care aleg să utilizeze alte parcări din Ruse întâmpină întârzieri semnificative în procesul de trecere a frontierei, comparativ cu cei care optează pentru TIR Parking Ruse.
„Sesizãm un conflict de interese major prin împuternicirea unui jucãtor de a arbitra jocul, în spețã prin acordarea dreptului TIR Parking Ruse de a gestiona coada virtualã pentru toate camioanele, în condițiile în care acesta este și operatorul a douã dintre cele 8 parcãri de camioane de la Ruse, dar care gestioneazã cca. 75% din capacitatea locurilor de parcare camioane din Ruse prin parcãrile proprii, fãrã nicio supraveghere sau monitorizare sau raportare cãtre autoritãțile din Bulgaria”, precizează transportatorii.
Guvernul, solicitat să intervină
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului României să se implice în acțiuni urgente pentru deblocarea camioanelor transportatorilor români.
De asemenea, se cere intensificarea intervențiilor pentru eliminarea imediată a practicilor discriminatorii la parcările din Ruse.
„În lipsa unor mãsuri urgente de rezolvare a acestei situații grave semnalate încã de anul trecut și care s-a înrãutãțit și mai mult anul acesta, transportatorii români solicitã decuplarea României de Bulgaria în procesul de aderare la Schengen, având în vedere timpii extrem de ridicați de așteptare pentru camioane la trecerea frontierei BG-RO care și pe timpul verii au ajuns la 72 ore la toate punctele de frontierã comune. Transportatorii aratã cã dacã oricum așteaptã zile întregi sã treacã frontiera BG-RO, aderarea României la Schengen fãrã Bulgaria, ar rezolva timpii de așteptare dintre România și Ungaria, timpi care se ridicã de la 6 la 15 ore uzual, și în timpul sãrbãtorilor din Ungaria au înregistrat un maxim istoric de 4 zile”, precizează UNTRR.