Aproape trei sferturi din oraseni obisnuiesc sa foloseasca mijloacele de transport in comun in interiorul localitatii, rezulta din studiul realizat de compania ISRA Center Marketing Research. Autobuzul este cel mai utilizat vehicul, insa maxi-taxi ocupa primul loc in topul preferintelor.
Tinerii si persoanele mai in varsta utilizeaza mijloacele de transport in comun intr-o masura mai mare decat media inregistrata la nivel national, in timp ce numai 61,7% din respondentii cu varsta intre 40 si 49 de ani au afirmat ca recurg la aceasta modalitate de deplasare in interiorul orasului. In cazul asezarilor urbane mari, cu peste 200.000 de locuitori, precum si al Capitalei si al oraselor din Moldova, creste numarul celor care apeleaza la transportul in comun.
Facem precizarea ca cercetarea ISRA Center Marketing Research a fost realizata in februarie – martie 2006, prin metoda interviului “fata in fata” pe baza de chestionar, iar esantionul a fost alcatuit din 1.068 de persoane din mediul urban, cu varste intre 20 si 60 de ani. Rezultatele cercetarii arata ca, pentru a se deplasa in interiorul localitatii, orasenii recurg cel mai des la autobuz (46%), maxi-taxi (26%) si tramvai (16,4%).
“Se observa ca maxi-taxi a castigat mult teren in ultima perioada, fiind folosit de un sfert din locuitorii din mediul urban. Acest mijloc de transport este utilizat indeosebi in Buzau, Galati, Pitesti, Bucuresti si Suceava, in timp ce tramvaiul este folosit intr-o pondere mai mare in Oradea, Arad, Timisoara si de un sfert dintre bucuresteni”, constata Alina Dinca, quantitative research manager la ISRA Center Marketing Research.
Cu toate ca cei mai multi folosesc autobuzul (46%), doar 26% din respondenti l-au bifat si la capitolul “preferinte”. In schimb, ponderea celor care prefera sa se deplaseze cu maxi-taxi creste cu cateva procente fata de cei care il utilizeaza efectiv, ceea ce indica o piata in ascensiune pentru acest mijloc de transport. Pentru bucuresteni, metroul ar fi cea mai buna optiune (36%), rezulta din studiul mentionat.
Un alt obiectiv al cercetarii l-a constituit determinarea frecventei de utilizare a taxiului in interiorul localitatii. Se constata, astfel, ca un sfert din oraseni apeleaza la acest mijloc de transport o data pe saptamana. Tinerii intre 20 si 29 de ani recurg intr-o masura mai mare la serviciile de taximetrie, fiind mai dispusi sa investeasca pentru confortul lor in timpul deplasarii. Cei intre 30 si 39 de ani utilizeaza mai rar taxiul, probabil si datorita faptului ca ponderea celor care au autoturism personal este mai mare in cazul acestei categorii de varsta.
Pentru o cursa cu taxiul, in oras, cel mai mult platesc bucurestenii (aproximativ 11 RON), la polul opus situandu-se locuitorii din Oltenia (4,4 RRON). Pe ansamblu, media calculata indica suma de 6,5 RON pentru o deplasare.
Cum se calatoreste in afara localitatii si a tarii
Pentru deplasarea in afara localitatii, indiferent care este scopul acesteia, se foloseste trenul (41,7%), masina personala (40,8%), autocarul (27,2%) sau alte mijloace de transport (12,1%). Precizam ca in acest caz este vorba de raspuns multiplu. Dintre persoanele care au afirmat ca recurg la alte modalitati de deplasare, 5% au indicat maxi-taxi, iar 2%, microbuzul.
In ceea ce priveste calatoriile in strainatate, 16,3% din romani au mentionat ca obisnuiesc sa se deplaseze fie in interes personal, fie in interes de serviciu, avionul (44,4%), autocarul (44%), masina personala (25,7%) si trenul (9,7%) fiind mijloacele de transport cele mai utilizate. Trei sferturi din respondenti s-au declarat “multumiti” sau “foarte multumiti” de mijloacele aeriene de transport in comun, in timp ce 2% le-au evaluat negativ. Referitor la calatoriile cu trenul, 23% s-au aratat “nemultumiti” sau “foarte nemultumiti” fata de transportul feroviar. Autocarele sunt apreciate de 45% din respondenti si evaluate negativ de 14,1% din acestia.
Aspecte ce ar trebui Imbunatatite
Dorintele romanilor vizavi de imbunatatirea serviciilor de transport in afara tarii sunt legate de:
• siguranta (54,2%), mai putina aglomeratie (53,4%) si preturi mai accesibile (38,1%) atunci cand se calatoreste cu autocarul;
• preturi mai accesibile (48,7%), mai putina aglomeratie (43,1%), punctualitate (39,8%) si siguranta (36,1%) la calatoria cu trenul;
• siguranta (46,6%) si preturi mai accesibile (50,5%) in cazul mijloacelor de transport aeriene.
Sursa: ISRA Center Marketing Research