Autocamioanele Roman Braşov, pe urmele armatei SUA

Mai bine de jumătate din producţia Roman SA Braşov de anul trecut a fost livrată în zonele de conflict din Irak şi Afganistan, în baza unor contracte obţinute prin Departamentul Apărării al SUA. Ne-am obişnuit să vorbim despre producătorul de autocamioane braşovean Roman ca despre o cauză pierdută. E adevărat că rezultatele companiei din anii ‚80 sunt departe de a mai fi egalate, însă, de la privatizarea sa, în 2004, producătorul de autocamioane dă semne că se trez

Mai bine de jumătate din producţia Roman SA Braşov de anul trecut a fost livrată în zonele de conflict din Irak şi Afganistan, în baza unor contracte obţinute prin Departamentul Apărării al SUA.

Ne-am obişnuit să vorbim despre producătorul de autocamioane braşovean Roman ca despre o cauză pierdută. E adevărat că rezultatele companiei din anii ‚80 sunt departe de a mai fi egalate, însă, de la privatizarea sa, în 2004, producătorul de autocamioane dă semne că se trezeşte din nou la viaţă. Interesant pentru o companie din România, dar supravieţuirea sa a fost asigurată, cel puţin până acum, de americani sau, mai exact, de contractele cu armata SUA.

„În perioada cât Roman a fost companie de stat, modificările constructive ale maşinilor au fost destul de puţine rezultând, astfel, o imagine negativă în privinţa calităţii. Din 2004, când firma a fost privatizată, acest lucru s-a schimbat complet. Astăzi, utilizăm componente provenite de la companii cu renume, precum MAN, ZF, Hella, Continental, WABCO, BEHR, Dana sau Allison“, a declarat, pentru Capital, directorul pentru relaţii externe al Roman SA, Tiberiu Klein.

Fără succes în România

Pentru un străin, poate părea ciudat că, în timp ce producătorul braşovean exportă anual mai bine de jumătate din producţie, românii preferă în continuare camioanele importate. „În majoritatea livrărilor din România, care sunt pe bază de licitaţii, se cere o experienţă a ultimilor ani, ceea ce pentru noi, uneori, a fost mai greu de dovedit. Pentru achiziţiile în leasing, Roman are încă legături sporadice cu finanţatorii, pe când cele şapte – opt mari firme de autovehicule comerciale care activează pe piaţa României au structuri proprii de finanţare“, motivează Tiberiu Klein faptul că vânzările pe piaţa autohtonă sunt mai reduse decât exporturile.

Cert este că, între 2004 şi 2009, contractele cu armata SUA şi cu autorităţile din Irak, Afganistan, Georgia şi Maroc au adus în vistieria Roman peste 127 de milioane de euro, iar în 2010, oficialii Roman se aşteaptă să comercializeze la export încă 150 de autoşasiuri. În România, cele mai multe camioane au fost livrate în 2007 (120 unităţi), însă media ultimilor ani a scăzut sub 100 de vehicule. Asta în timp ce exportul s-a menţinut constant peste această valoare.

Deşi mulţi s-au gândit deja să cânte prohodul singurului producător de autocamioane, situaţia sa financiară se menţine pozitivă. Conform Ministerului Finanţelor (MFP), firma a înregistrat profit în perioada 2006 – 2008. În 2008, ultimul an pentru care MFP a făcut publice situaţiile financiare ale persoanelor juridice, Roman SA a înregistrat o cifră de afaceri de 33,26 milioane de euro şi un profit net de 235.000 de euro.

În decursul anilor 2004 – 2009, am câştigat peste 15 licitaţii electronice organizate de Departamentul Apărării al SUA şi am livrat 18 tipuri de autovehicule.
Tiberiu Klein, director relaţii internaţionale, Roman SA

Nouă din zece vehicule româneşti au fost exportate

Aproape 260.000 de autovehicule pro­duse în uzine din România au fost comercializate, anul trecut, în afara ţării. La prima vedere poate părea puţin, însă dacă alăturăm acest număr pro­ducţiei totale şi evoluţiei exporturilor de maşini din ultimii ani, rezultatul nu este de loc de neglijat. Totalul de 258.893 de au­to­vehicule exportate în 2009 reprezintă peste 87% din producţia de maşini a Româ­niei, iar din 2004, când erau comercializate în alte state doar 19.434 de vehicule, nu­mărul şi valoarea exporturilor a crescut continuu. Desigur, Dacia rămâne principa­lul constructor autohton care a reuşit să îşi comercializeze produsele pe alte pieţe, însă nici numărul de camioane Roman nu trebuie neglijat. La totalul impresionant atins în 2009 de un stat a cărui industrie auto se afla cu doar zece ani în urmă în pragul colapsului se adaugă, pentru prima dată, şi marca Ford, care a vândut peste graniţă toate cele 300 de unităţi produse în regim de testare la uzina din Craiova. Dacă omitem valorile absolute ale producţiei şi exporturilor, România ar putea fi considerată un exportator auto mai puternic chiar decât Germania. În timp ce noi am vândut în alte state 87,3% din autovehiculele produ­se, nemţii se pot mândri doar cu 75,1%. Numai că, în timp ce constructorii din Germania au exportat, anul trecut, 4,6 milioane de unităţi, noi am ajuns la doar la 260.000.

Perspectivele sunt însă bune. Ford estimează că va exporta, în viitor, circa 90% din producţia totală de la Craiova, care este planificată să atingă 300.000 de ­vehicule.

296 de mii de autovehicule au fost produse în România în 2009, aproape 90% din acestea luând calea exportului